Járműkommunikáció

Ha az autó beszélni tudna (4. rész) – A MOST-hálózat

2017.02.20.

A prémium szegmensben merült fel először az igény egy olyan hálózatra, mellyel olyan nagy adattartalmú üzeneteket lehet továbbítani, melyekre a CAN nem alkalmas. Főleg a szórakoztató elektronika és a beépített navigáció tette szükségessé az új rendszer kialakítását.

A MOST története és alapvetései

A legnagyobb német autógyárak és autóipari elektronikát fejlesztő cégek közösen fejlesztették ki a MOST-hálózatot, mellyel képesek voltak a navigáció és a multimédiás eszközök közötti nagy információáramlást biztosítani.

Egy MOST-hálózattal szemben felállított gyártói követelmények:

-          a video, audio és navigációs jelek mellett vezérlő jelek is továbbíthatók legyenek vele

-          a járműben áramló különböző és komplex adatokat egyszerre tudja kezelni.

A nagysebességű és sávszélességű MOST-hálózatokban általában műanyag optikai szálat alkalmaznak, melynek előnye a gyors adatátvitel és az elektromos zajokkal szembeni semlegesség. Az optikai szálban 650 nanométeres hullámhossz-tartományú fényt továbbítanak, vagyis a vörös tartományt alkalmazzák. Ez azt jelenti, hogy az adatképzéshez és továbbításhoz vörös fényforrásra (általában LED-re) van szükség. A fényérzékelő dióda által fogadott jeleket optikai elektromos átalakító konvertálja elektromos jellé. Ennek a folyamatnak a fordítottja megy végbe, amikor a küldő által kreált elektromos jelből kell vörös fényt előállítani.

A MOST hálózatban lenni kell egy úgynevezett „Time Master” eszköznek, ami a folytonos alapjelet biztosítja, amihez az eszközök szinkronizálódnak. A szinkronizációs órajelre azért van szükség, hogy a különböző adatfolyam-átviteli csatornák és a vezérlőjel csatorna ütemezetten tudjon működni. A vezérlőjel csatorna feladata, hogy megállapítsa, hogy melyik csomópont melyik átviteli csatornát használja. Amint a kapcsolat kiépült, azonnal megindulhat a felek közötti kommunikáció anélkül, hogy újabb címzésre vagy csomagcímkézésre lenne szükség.

A kommunikációban részt vevő adatfolyam egy előre lefoglalt sávszélességgel rendelkezik, amelyből következik, hogy nincs megszakításkezelés, sem adatütközés, és az átviteli sebesség állandónak tekinthető.

Egy MOST-hálózatra akár 64 különböző eszköz is kapcsolható, és a csillag topológia alapján ezek egyidejű kezelése is megvalósítható. Biztonságkritikus esetekben a meghibásodás elkerülése érdekében duplagyűrűs kialakítás is lehetséges, de az esetek nagy részében szórakoztató elektronikai alkalmazásban használják, így erre nincs szükség. A gyűrűs felépítés sajátossága, hogy bármely részelem meghibásodása leállítja az adatátvitelt.

MOST-szabványok

Mivel a szórakoztató és a kényelemért felelős elektronikai eszközökre jellemző a MOST-hálózat, ezért fontos a könnyű bővíthetőség. Az egyszerű csatlakoztatás a Plug&Play technológia alkalmazásával valósítható meg, ami azt jelenti, hogy a saját eszközök automatikusan inicializálásra kerülnek.

A fejlődés során több szabvány is kialakult. Az első a MOST 25 volt, ami éppen 25 Mbit/s alatti sávszélességet biztosít szinkron és csomag alapú adatátvitelhez. 60 fizikai csatornát definiál, a felhasználok 4 byte-os csoportokat alakíthatnak ki. 15 tömörítetlen, CD-minőségű sztereo hangcsatornát vagy 15 MPEG-1 csatornát tud biztosítani audio-video átvitelhez. A MOST 25 csak optikai szálon történő adatátvitelt támogat. A MOST 25 protokollban alkalmazott keretek hossza 64 bittől egészen 512 bitig terjedhet. Az adatátvitel legkisebb részét (2 byte) a vezérlőjel üzenetek adják, valamint 32 byte van fenntartva az adminisztrációs hálózatok és eszközök számára. Az első és utolsó bájt ellenőrző információkat tartalmaz. A protokollban alkalmazott mintavételi frekvencia 44,1 kHz.

A MOST 50 esetében a sávszélességet megduplázták, 1024 bites keretek is lehetnek az üzenetekben, így összesen 117 byte adat továbbítható. A MOST 25-tel ellentétben a MOST 50 hálózatban minden elem minden pillanatban aktív. Az elektromos jeltovábbítás is megengedett, ráadásul az elektromos verzió esetében a jelkésedelem olyan kicsi, hogy nincs szükséges késedelem-felismerés funkcióra.

A jelenleg alkalmazott legfejlettebb szabvány a MOST 150, ami a MOST 25-höz képest 6-szoros adatátvitelre képes. A keretek hossza 3072 bit, az adatok ciklikusan indulnak a hálózatban. A 372 byte adat szintén adatfolyam jellegű és csomag jelelgű adatokra oszlik.

A MOST-kommunikáció tehát remekül kiszolgálja a szórakoztató és a komfort elektronikát, bár a csillag topológia miatt egy egység meghibásodása miatt a teljes kör működésképtelenné válik, a hiba feltárása pedig hosszadalmas lehet.

 

Források: Dr. Fodor Dénes, Speiser Ferenc: Autóipari beágyazott rendszerek,http://machinedesign.com/,http://www.cse.chalmers.se/

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....