Lada Azimut
A Lada név sokak számára egyet jelent a gyerekkorral, a nosztalgiával és valami rejtélyessel. Másoknak problémát, végeláthatatlan várakozást és szomorúságot jelent. Megint másoknak a Lada Nivát hozza életre. Most viszont valami újabb is az emberek eszébe juthat majd a név hallatán, ugyanis harminc élv után új modellel jelentkezik a gyártó. Az Avtovaz nemrég mutatta be első SUV-jét, amely a Lada Azimut nevet viseli majd.
A gyártó eredetileg a Niva új generációját lengette be már jó ideje, azonban az ismert név helyett az új crossover fog megjelenni a szalonokban. Az ötajtós autó könnyen elmehetne Daciának is, robosztus külsejével. 2026-ra tervezik a megjelenést és a vállalat szerint az autót teljes mértékben Oroszországban tervezték, fejlesztették és gyártják is majd, ami nem is meglepő, az ország jelenléegi külpolitikáját tekintve.

A Lada névtől eltekintve az Azimut igen modern megjelenést kapott, a fenn említett robosztus, masszív külső könnyedén vetekedhet a Dacia Dusterrel vagy Bigsterrel. A hűtőrácson megjelenő X-dizájn már korábbi Ladákon is látható volt, az éles ívű LED-lámpák pedig teljesen beleolvadnak az autó orrába. Oldalról is hasonló formákat láthatunk, dominál a műanyag a sárvédőkön és a taposóknál. A 18 hüvelykes acélfelnik viszont erősítik a természetjáró-, robosztus autó hatást. Hátul szintén LED-lámpák, a hátsó lökhárítón pedig alumínium-szerű dekorelemet láthatunk.
A belső szintén letisztult, inkább a praktikusság, minstem a luxus uralkodik. A digitális vezetőfülke hasonló a korábbi Lada-modellekhez, 10 hüvelykes infotainment, érintőképernyővel, amelyben alapfelszereltség a navigáció és a digitális asszisztens. A szoftver fejlesztését az orosz Sber és a Navio nevű techcég végezte. Az alapcsomag része még hat darab hangszóró, hátsó kamera és kulcs nélküli beszállás. Extra felszereltségnek számít viszont a vezeték nélküli telefontöltés, panorámatető, dupla légkondícionálás, fűtött oldalsó ablakok, elektromos csomagtartóajtó és 360 fokos kamera. A Lada rengeteg tárolót is elhelyezett az autóban, illetve rengeteg elektromos gombot, amelyekkel a kormányt és az elülső üléseket lehet állítani. A fő konzolon pedig egy forgó gomb is van, amellyel a különböző vezetési módokat lehet szabályozni.

Hajtás tekintetében csak benzines modellekről van szó. Az alapmodell 1,6 literes, 120 lóerős, az erősebb 1,8-as, 132 lóerővel. A váltó melléjük vagy hatsebességes, manuális vagy CVT automata váltó lesz. A még nagyobb teljesítményt kedvelőknek egy 150 lóerős, turbós modellt is ígért a Lada a jövőre, de nem tudni, pontosan mikor.
Az SUV-t a Vesta átalakított platformjára építik, amely modell 2022-ben kapott faceliftet. A hátsó felfüggesztés 208 milliméternyi magasítást kap, és a fejlesztés elvileg három évbe tellett, illetve ezernél is több új alkatrész kidolgozását. Az off-road kinézet ellenére azonban elsőkerék-meghajtásos lesz az Azimut, de a Lada kihangsúlyozta, hogy minden terepre jó lehet az autó és azt is elhintették, hogy a jövőben összekrekes variáns is kapható lesz.

A gyártás csak jövőre kezdődik, a cég togliatti gyárában, de a jelenlegi helyzet miatt nem hihető, hogy Oroszországon kívül máshol is kapható lesz a modell. A kezdőárat 2,5 és 3 millió rubel közé becsülik, azaz nagyjából 11-13 millió forintra. Ezzel az Azimut lesz a Lada legdrágább autója. A Lada Niva Legend például ennek a harmada, a Vesta szintén a kezdőár feléért elérhető. Nem tudni, pontosan így ki is a célközönség, de mindenesetre érdekes lesz figyelemmel kísérni a modell jövőjét.
Képek forrása: Lada