oroszországi autópiac
A BMW utoljára két hónappal az ukrajnai háború kitörése után, 2022 áprilisában vezette a szegmens eladási rangsorát.
Az Autostat intézet felmérése szerint az idén szeptemberben mintegy 11 ezer új prémiumautót vásároltak az oroszok, ami 15 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Ennek ellenére a BMW 1741 darabos eladással az élre ugrott, ami másfélszeres növekedést jelent az előző évhez képest.
A prémium kategóriások között a BMW után második helyen a kínai Exeed végzett 1652 eladott autóval, ám a márka iránti kereslet júliushoz és augusztushoz képest 54 százalékkal csökkent. A dobogó harmadik fokára az ugyancsak kínai Tank került, 1529 eladott terepjáróval. A prémiumszegmensben egészében jelentős visszaesés tapasztalható 2024-es évhez képest, egyes márkák esetében akár 50 százalékos volt a csökkenés.

A BMW visszatérése a csúcsra jól mutatja, hogy a márkahűség és presztízs továbbra is fontos tényező az orosz vásárlók körében, még akkor is, ha a piaci környezet és az importcsatornák jelentősen átalakultak az elmúlt években, a nyugati autók beszerzése nehezebbé és költségesebbé vált.
Fontos megjegyezni, hogy ezek az autók párhuzamos importon keresztül kerültek az országba. A háború kitörése után sok más nyugati autógyártóhoz hasonlóan a BMW is kivonult Oroszországból, leállította a kalinyingrádi gyártókapacitásait, és leválasztotta az orosz ügyfeleket a szoftveres kiszolgálásról is, ami miatt számos gonddal szembesülnek a márkaszervizek.
Korábban az orosz sajtó arról írt, hogy emiatt az oroszországi autótulajdonosok tömegesen indítottak pereket a nyugati gyártók ellen, s egyedül a BMW elleni keresetekben megfogalmazott követelések meghaladják az egymilliárd rubelt (kb. négymilliárd forint). Jogi szakértők szerint a szoftverek letiltása lényegében a vásárlók becsapását jelenti, hiszen amikor megvásárolták az autójukat, azzal együtt megvették a karbantartáshoz és javításokhoz szükséges szoftveres támogatást is.
Bár a BMW aktívan fellép az illegális export ellen, Oroszországban körülbelül negyven BMW kereskedés még mindig működik a 61-ből. Továbbra is a BMW cégére alatt folytatják a tevékenységüket, de közvetlenül a gyártóktól beszerzett autókat nem árulnak, hanem csak úgynevezett „párhuzamos”, vagyis szürkeimporttal, külföldi kereskedésektől vagy közvetítőktől beszerzett autókat adnak el, illetve az autók szervizelésével és az alkatrészellátással foglalkoznak.