utánpótlás

Használtteszt - Alfa Romeo Spider (tipo 939)

2022.06.01.

Már a neve is menő. Alfa Romeo Spider. Lehetett volna csak simán Brera kabrió, de nem, a legenda folytatódik, és elődeihez hasonlóan kőkemény lyukat hagyott a formatervezés magasiskolájában. Amit mindig is az olaszok uraltak. Az mondják, hogy minden férfi életében kell egy Alfa. Ha birtokolhatsz egy ilyet, akkor az élet császára vagy, de már ha csak vezetheted, akkor is megérte élni. Vigyázat, veszélyes játék, ha ilyen birtoklási vágyat ébresztő tárggyal találkozunk. Itt a jó idő, kabriószezonra fel. Mai használt tesztünk főszereplője egy igazi olasz macsó. Lássuk mennyire maradt feszes a digó sportzakó tizenöt éves korára?

Pininfarina - Formatervezésből jeles

Nem is kezdhetnék mással, mint azzal, hogy beálljak én is a sorba, és elismerő szavakkal adózzak a formája előtt. Még ebben a semmitmondó fekete színben is szép. Mit szép? Dögös! Férfias, buja, és már állásában is ugrásra kész fenevad benyomását kelti. Izmai domborodnak a sportzakón keresztül is, szinte biztos vagyok benne, hogy ő választja ki, hogy melyik nőt szedi fel egy fülledt nyáresti buliban. Minden a látvány. Az Alfa Romeo készíti a legdögösebb autókat azóta, amióta az eszemet tudom, és már nem csak én, hanem az előttem élő generációk is ezt mondták. És külön öröm, hogy nem csak a külcsínre adnak, hiszen a motorjaik is legendásak. A Hruska féle boxer, vagy a Busso V6 mind-mind legenda. Kultikus forma: a pajzs uralja az elejét, és a három süllyesztett lámpa, a barlangból kitörni készülő nagymacska szigorával mered a világba. Nahát, itt mégiscsak jó a fekete, mert még sejtelmesebbé teszi ezt a hangulatot. Az első kerékjárati ív feletti domborítás után az erőtől duzzadó övvonal, mint egy izomtenger folyik át a hátsó kerékjáratba, ahol hirtelen még szélesebb lesz, és megkapja a hátsó domborítást a kerék fölött, így lesz igazi tökély. Majd mindaz, amit az elején láttunk, gyönyörűen visszatükrözve ott trónol az autó hátulján pepitában, megkoronázva a négy világba trombitáló kipufogó véggel, annyira menő, és macsó, hogy elfogy a szó, amivel illetni lehet.

Utastér; anyaghasználat? Olaszosan slendrián

Mi is a másik Alfás szállóige? Csak azt a napod áldod jobban, amikor végre sikerül eladnod. Az olasz autók hektikus működéséről lehet hallani innen is, onnan is. Ezt is, azt is. De egy biztos, hogy elektronikai gondok előfordulnak, és a Dolce Vita jegyében kialakított dolgok, olyan olaszosan slendriánok. Az autóban például működött a benzin, és a vízhőmérő, de az olajhőmérséklet mérő nem. Nagyon csúnyán mállik az ajtón lévő bőrborítás. Csúnyán öregednek az ezüstözött beltéri elemek. Erősen kezdenek hámlani a beltéri műanyagok, és a minőségérzet egyáltalán nem parádés. Inkább olyan legyen szép, de a tartósság már nem fő szempont. Már az ismerkedésünk első néhány mozdulatánál megcsapott ennek a kettősségnek a szele. Hozzá közeledve, hangját hallva már-már Ferrari magasságokba magasztaltam, és áldottam a szerencsém, hogy ha csak egy használt teszt erejéig, de kipróbálhatom. Majd becsuktam az ajtót, és hirtelen egy dobozos Zukban éreztem magam, ami valljuk be elég kiábrándító. 

Hiába pakolták tele merevítésekkel, ezt nem sikerült megoldani, ami érdekes, mert napjaink csúcs Alfáját, a Gulia QV-t vezetve is ugyanez volt a benyomásom. De könyveljük el úgy, hogy ez belefér, mert vezetési élmény mázsás súlyként nyomja le a tányér másik oldalát, így elfelejti a sofőr az ilyen apróságokat. A hurkás bőrbelső rendkívül elegáns, a klasszikus sofőr felé forduló műszercsoport figyelmes, és mai világunkban már biztos non-pc, de a vegytiszta autózás inkább szóljon arról, aki a volánt kezelni. Megvannak a szintén alfára jellemző odúban lakó műszerek, de a 156 után itt a kilométeróra és fordulatszámmérő már nem annyira csőbe bújt valami, mert jobban kitakarózott. Kényelmes, tespedő ülés, benne van az anyag, a gombos indítás már kellőképpen mai kornak megfelelő, de magas az övvonal, és pont hiányzik a középső könyöklő, valahogy a klasszikus értelembe vett tengerparton krúzolós póz nekem pont nem adta ki így benne. Inkább sportoljunk. Vajon az 1,6 tonnához elég lesz a 185 Le?

A motor üvöltve orgonál

Nagyon tehetséges orgonistát ismertem meg az Alfában, gyönyörűen játszott a hangszeren, alul is szépen szól, de felül tényleg üvölt, én meg ugyanígy ujjongok, mert akit kicsit is megcsap a szele ennek az egésznek, amit menésnek hívunk egy autónál, az tudja jól, hogy a kipufogóból érkező hangok mennyire vegytisztán adják át a haladás örömét. Ebben a Spiderben egy utólagos kipufogórendszernek köszönhetően a négyhengeres 2200 köbcentis motor prüszköl, ordít, kiabál, morog, és búg. Mindaz csak a jobb lábunkon múlik, hogy melyik tételsort adja elő, de a nagykoncertes élmény garantált. Kár, az elektromos gázpedálért, kár a jól megszervózott, kicsit kelletlen kormányért, ezek vesznek ki az élményből, de kérem Fiat konszern, nem analóg autó ez, kell az elektronika, hol van már a nyolcvanas évek vége, és az Alfa 75.

Milyen vezetni?

Sárnehéz, de a helyén kell kezelni: ez egy élményautó, ami elsősorban nem sportolni való, hanem krúzolni, így pont jó, pont elég. Úgyis második autó lesz, így nem sok járművet tudok elképzelni, amit szívesebben nézegetnék a garázsban, vagy bármikor, bárhol, mondjuk, a munkahelyi PC-m háttérképének biztos ő lenne beállítva. Szóval igen, a tézist igazolom, minden férfi életében kell egy Alfa. Lesz vele ügyes-bajos szervizmunka, de meghálálja a törődést, mert amikor ad, akkor kívül belül érezzük benne az autózás igazi örömét. Na jó, főleg kívül.

Fontosabb adatok:

Motor 2198 cm3

Teljesítmény: 185 Le/ 230 Nm/ 4500 rpm

Tengelytáv 2528 mm

Hosszúság 4393 mm

Szélesség 1830 mm

Magasság 1318 mm

Saját tömeg 1530 kg

Végsebesség 217 km/h

0-100 km/h: 8.8 sec

Használt tesztek ide kattintva olvashatók.

További autós tartalmakért kövess minket Facebook oldalunkon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....