vasúthálózat

Hatvan polgármestere újraindítaná a megye legszebb vasútvonalát

2020.10.23.

 Kisterenyétől Sirokig, Káltól Kenderesig számos település vezetője érkezett Hatvanba, a Városházára. A találkozó apropójának alapját egy olyan kapcsolódási „pont” jelentette, melyet talán nem mindenki gondol magától értetődőnek, ez pedig a vasút. A helyszínválasztás sem a véletlen műve, a házigazda Horváth Richárd, Hatvan polgármestere volt, aki egyben a Vasutas Települések Szövetségének (VTSZ) elnöke is. A szövetség évtizedekkel ezelőtt azért jött létre, hogy segítse azoknak a településeknek a működését, amelyek a vasúttal szoros kapcsolatban állnak.

A bevezetőben Horváth Richárd elmondta, hogy Hatvan a Budapest-Miskolc vonal részeként egy fontos csomópontja a kötöttpályás tömegközlekedésnek, így azt már korábban is turisztikai célok elérésének szolgálatába lehetett állítani. A Kisterenye-Kál-Kápolna vonalon - mely az említett fővonal egyik mellékvonala - viszont 2007 óta áll a személyszállítás, pedig a nyomvonal a Mátra északi és keleti oldalán vezet, emiatt számos kiváló adottsággal bír a idegenforgalom szempontjából is. A személyforgalom 2007-es beszüntetése előtt felújításon esett át a pálya, így az használható lenne jelenleg is vasúti közlekedésre. Szeretnék, ha a vasút a mellékvonalakon is újra szolgálhatná a személyszállítást, korszerű keretek között, fejlesztésekkel pedig a turizmus fejlődését is.

A 84-es (Kál-Kápolna-Kisterenye) vonalon a rendszeres teherszállításnak új lendületet adhat a Verpelét állomástól Kál-Kápolnára történő kőszállítás közútról vasútra való átirányítása. Ez a hatalmas tömegű nyersanyagszállítás jelenleg a Verpeléttel szomszédos kisnánai bányából Kál-Kápolnára közúton történik, ahol tehervagonokba kerül a sok ezer tonna kő. A kamionos szállítás számos sérülést okoz a közutakon. A probléma megoldásán jelenleg már szakemberek dolgoznak, így az várhatóan hamarosan orvoslásra kerül.

Kál-Kápolnáról azonban déli irányba a mellékvonal folytatódik, mely a Tisza-tó érintésével egészen Kisújszállásig vezet. Ott remek termálfürdő várja az oda látogatókat, de azt megelőzően Kenderes városába látogatók is találnak maguknak számos látnivalót.

A VTSZ elnöke elmondta, hogy terveik közt szerepel egy Mátra-kör, és egy Tisza-tavi kör kialakítása, és az erre épülő, a vasúttal szorosan összekapcsolódó turisztikai attrakciók elérhetőségének, elősegítése, kiépítése, melyet szeretnének az érintett települések vezetőivel együtt sikerre vinni. Célkitűzések között van a kerékpáros és a gyalogos túrák szervezett működtetése a vasút közreműködésével. A kerékpártúrák fontos elemei lehetnek a már elkészülőben lévő, valamint a közeljövőben megvalósítani tervezett bicikliutak, a gyalogtúrák pedig a Mátra vidékén számos jelenlegi turistaútra alapozhatóak.

A jelenlegi kormány által megvalósított vasútfejlesztések egyik jelentős mérföldköve a Budapest-Hatvan vonal megújulása - mely Kál-Kápolna vasútállomás érintésével hamarosan folytatódik Füzesabonyig- nagy szerepet játszik abban, hogy a főváros irányából gyors, és kényelmes tömegközlekedéssel a Mátra régiója jól megközelíthető legyen.

Horváth Richárd elmondta azt is, hogy ezen tények ismeretében, a konkrétumokat megfogalmazva lehetne egy közös álláspontot kialakítani. Ezt az érintettek és szakmai segítők részvételével, részleteiben kidolgozva a VTSZ a döntéshozók elé vinné majd a szakmával és a politikával összhangban, együtt dolgozva érhetnék el a kitűzött célokat.

A folytatásban a találkozó egyik szervezőjeként Bóday Pál a mindenki által ismert Dunántúlon megtalálható, népszerű turisztikai célpontokhoz hasonlítva rámutatott arra, hogy a Dunán innen is megvannak azok a fontos természeti és épített kincsek, amikre építve sikerre vihető a kezdeményezés. Ahogyan Hatvan lehet Kelet-Magyarország Székesfehérvárja, úgy a Tisza-tó lehet Kelet-Magyarország Balatonja. De ahogyan a Balaton-felvidék alternatívája a Mátra lehet a Dunán innen, úgy Dél-Heves lehet a régió Somogyországa.

A megbeszélésre érkezett polgármesterek közül, a Kál-Kápolna-Kisterenye vonalról elsőként Tarnaszentmáriáról Flesch Gabriella üdvözölte a kezdeményezést, és elmondta, hogy a falujuk temploma jelenleg is jelentős látogatottsággal bír, többek között a történelmi szerepe (Árpád-kori építmény) miatt, de a Mária-út is áthalad a településen, mely vallásos emberek által jól ismert, több országon átívelő zarándokút.

Sirok polgármestere, Tuza Gábor az országos ismertségű siroki várat, a nyaranta megrendezett motoros találkozót emelte ki mondandójában. Jelenleg egy tanösvény kialakítása van folyamatban Sirokban, mely szintén turisztikai vonzerő lehet. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a Tarnamenti kerékpárút Káltól Verpelétig történő, jelenleg a végéhez közeledő beruházásának folytatásaként Sirokból az országhatár felé vezető, jelenleg egyelőre tervezetben szereplő kerékpárútja is fontos célpont lehet a későbbiekben az ide biciklivel érkezők számára.

Berecz Kálmán, kápolnai településvezető azt hangsúlyozta, hogy a kívánt turistaforgalom eléréséhez fontos lenne, hogy egy szakértő társaság menedzselje a települések szövetségét egyfajta turisztikai desztinációként. Ezáltal a vasútvonal mentén fekvő településeken megtalálható, a már elkészült, és a jövőben elkészülő turisztikai attrakciók mindegyikét elérhetnék az ide érkezők. Ezt a munkát például egy turisztikai iroda működtetésével látná jól kivitelezhetőnek.

Pásztóról Farkas Attila polgármester számos, a városban található, a turizmus szempontjából fontos látnivalóról szólt, melyek Önmagukban is tartalmas időtöltést nyújtanak. A Mátra nyugati oldalán, a Hatvan-Somoskőújfalu vasútvonalon fekvő település vezetője arról is beszélt, hogy jelenleg a vasúti közlekedés nem tudja kielégíteni az utasok igényeit a kor követelményeinek megfelelően, ezért sokan inkább az autóbuszt választják. A helyzet megváltoztatásához nagy jelentőségűnek tartaná, ha olyan korszerű, kényelmes és gyors vonatokat is üzemeltetne a vasúttársaság, melyekkel például a fővárosból érkezve Hatvani átszállás nélkül, közvetlenül Salgótarjánig el lehetne jutni. Jelenleg az átszállások időigényessége miatt nem alternatíva a vasút.

Bátonyterenye alpolgármestere, Letovai Zoltán szerint fontos figyelembe venni, hogy jó néhány érintett településen a vasútállomás nem a központban van, hanem alkalmanként a településen kívül, ezért az oda és az onnan való eljutást is egy jól tervezett módon lehetne megfelelően megoldani. A Mátra északi oldala bár kevésbé kiépült az idegenforgalom szempontjából, de úgy gondolja, hogy mindenképpen fejlesztésre érdemes térség, melyre alapozva újabb természeti szépségeit fedezhetnék fel a hegynek az ide utazók. Megfelelő szervezéssel az utasok szállítását a vasútvonalra „rácsatlakoztatott” kisbuszokkal el tudná képzelni a távolabb eső célpontok elérését.

Tófaluból Ignácz Szabolcs jónak látná egy menetrend szerinti személyszállítás elindítását is. Jelenleg hivatalos ügyekben a füzesabonyi kormányablakhoz tömegközlekedéssel a településéről, de a Tófaluval szomszédos Aldebrőről is a lehetetlennel határos az eljutás. Rendkívül nagy segítséget jelentene, ha vasúton, Kál-Kápolna érintésével a füzesabonyi állomás épületében működő kormányablakhoz ezen az útvonalon tudnának vonatozni.

Wingendorf János Aldebrőről a település nevével összekapcsolódó Hárslevelű bor vonzerejére, valamint a náluk nagy számú tervezett, és már működő falusi rendezvényre mutatott rá. Önkormányzatuk szívesen szervezne teljes gasztronómiai ellátással egybekötött komplett vendégváró programot is, amennyiben azt a régióba irányuló idegenforgalom is igényelné.

A mátraderecskei Mofetta szén-dioxidos gázfürdőjébe minden bizonnyal szívesen eljárnának a Tarnamenti falvakból is, amennyiben megfelelő közlekedés lehetővé tenné azt. Ennek a véleményének Gyetvai Péter, volt önkormányzati képviselő adott hangot. Ha a MÁV-val való együttműködés eredményeképpen ki lehetne alakítani egy olyan menetrendet, ami ehhez igazodna, akkor számos környéken lakó is el tudna utazni a megfelelő kezelésekre, mely már jó ideje TB támogatással is rendelkezik, így igénybe vehetnék azok, akiknek az orvos is javasolja. Továbbá kiemelte, hogy Kompoltnak nem volt korábban külön megállója a Kál-Kápolna-Kisterenye vonalon, a vonat csak áthaladt a település központján. Ezért különösen fontos lenne, ha egy megfelelő megállóhely létesülne, az idősebb embereknek nem kellene Kálba gyalogolni a felszállás miatt, ha a Mátrába utaznának gyógyulni.

Morvai János, Kál vezetője jelentős előre lépésnek nevezte azt, hogy folyamatban van a kőszállítás áthelyezése a közútról vasútra. Jelenleg a káli állomáson pakolják át a teherautókból leborított követ a tehervagonokba, ami rendkívül zajos, és nagy porszennyezéssel jár. A településük határában lévő mesterséges tavak együttese jelenleg is jelentős horgászparadicsom, de a hamarosan elkészülő kerékpárút, mely Káltól Verpelétig vezet, délről is kapcsolódási pont lesz, hiszen Erdőtelek felé a Tisza-tóig készülnek a tervek a folytatáshoz. Ilyen szempontból Kál szerepe a vasúti és a kerékpáros közlekedés szempontjából felértékelődhet.

A „Mátrai kör” folytatásaként a megbeszélés résztvevői a „Tisza-tavi kör”-re tértek át.

A kenderesi Bogdán Péter polgármester Horthy Miklós szülővárosából arról számolt be, hogy a náluk létező „Horthy-körút” már nagyrészt kiépültnek tekinthető a kormányzó öröksége nyomán. A városban számos már megújult, és felújítás alatt álló épület rendkívül korhűen adja vissza a két világháború között épült alkotások szépségét. A kastély, a tengerész múzeum, a templomaik is mind-mind olyan látnivalót jelentenek, hogy önmagában már Kenderes városa is kitűnő célja lehet az erre vonatozónak, a teljesen felújított vasútállomásról nem is beszélve, mely méltó vendégváró kapuja a városba vasúton érkezőknek.

Bár Sarudnak nincs közvetlen vasúti érintettsége, mégis a Tisza-tó nyugati partjának egyik jól ismert településéről érkezett Kücsön Gyulának hozzászólásából kiderült, hogy idegenforgalmi szempontból komolyan szervezett vasúti közlekedést egyelőre nem látni a tó körül, és ezt a hiányosságot szerinte fontos lenne pótolni. Sarud élményfalujának vezetője azt is elmondta, hogy fontos lenne az említett régiót komplett, komoly turisztikai desztinációként kezelni, és a kezdetektől így fejleszteni, mert az idegenforgalomban ez a legfontosabb dolgok egyike. Legyen egy kinevezett felelőse is idővel ennek az egységnek, mert vele lehet csak a komoly célokat maradéktalanul megvalósítani.

A jelenlévők egyet értettek abban, hogy a kerékpáros turizmust a megfelelő, kellő számú kerékpár szállítására is alkalmas vonatok ideirányításával, valamint a kerékpár nélkül érkezők számára egy több helyszínen kiépített kerékpárkölcsönző-rendszer kialakításával tudnák igazán vonzóvá tenni a térségben. A gyalogosan túrázók által jól ismert Kék-túra útvonala, mely a Mátrán keresztül vezet, egy olyan megkerülhetetlen vonzereje a környéknek, amiket a megfelelő kapcsolódási pontokon (keleten Sirok, nyugaton Pásztó-Mátraverebély-Nagybátony) a vasúttal összehozva tovább növelhető annak látogatottsága. A kormány az Aktív Magyarország Programban már eddig is számos fejlesztést hajtott végre a turizmus támogatásaként, így remélhető az újabb, konkrét, megvalósíthatónak ítélt beruházások támogatása is.

A tartalmas eszmecsere összegzéseként elmondható, hogy a legfontosabb első lépést a célok felé a jelenlévők megtették: megosztották egymással a témában közös gondolataikat, és elkezdték az együtt tervezést. Egy ilyen, több megyét is érintő fejlesztés azonban idő-, de mindenekelőtt munkaigényes feladat, még a tervezési szakaszban is. A célok eléréséhez nélkülözhetetlen építő szándék az első tapasztalatok szerint megvan. A konkrét tervek elkészítése után megkereshetőek az illetékes döntéshozók, és velük közösen kialakítva, együtt dolgozva lehetne a Mátra és a Tisza-tó irányába, északra és délre vezető, a Budapest-Miskolc vasútvonal mellékvonalain a „sínekre alapozott”, környezetbarát idegenforgalmat egy új, 21-ik századi szintre emelni. A folytatásban a vasút által érintett települések többi polgármesterét is várják a tervezéshez, akikkel együtt a konkrét célok tovább pontosíthatóak lesznek a stratégiai tervezési munkálatok során. A kezdeményezők bár tudják, hogy nagy (talp)fába vágták fejszéjüket, hisznek az összefogással, jól elvégzett munka eredményességében. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.12.03
1920-1930. Tündöklés és bukás. Újabb érdekességgel jelentkezünk, hogyha már a koronavírus először....
2020.12.03
Jia Meng Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2020.12.03
Nem kell elfogadni, hogy évente hatszázan halnak meg Magyarországon közlekedési balesetben - mondta....
2020.12.03
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) külön engedélyének köszönhetően részt vehet a fiatal Forma-1....
2020.12.03
Nem véletlen, hogy a Teslát még csak meg sem említi a Daimler vezérigazgatója, hiszen az európai....
2020.12.03
Egyedülálló hidat építettek indiai szakemberek egy forgalmas főút fölött, hogy segítsenek a....
2020.12.03
A Rail Cargo Hungaria 1,5  milliárd forintot meghaladó értékű beruházással lecseréli vagonjainak....
2020.12.03
Rekordszámú elődás, nemzetközi szinten is értékes kutatási eredmények hangzottak el az autonóm....
2020.12.03
Sipőcz Győző, a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetője váltotta a....
2020.12.03
Gyászos a mai nap mérlege közlekedésbiztonsági szempontból. A BM Katasztrófavédelmi....