Herczig Norbert

Herczig Norbert ma is tanul 20 éves autóversenyző fiától

2024.06.11.

Június első felében nyílt napokat szervezett a Porsche Szeged, ahol a megújult Volkswagen Tiguan és Passat, valamint Škoda Kodiaq és Superb modellekkel lehetett megismerkedni. Kipróbáltuk mind a négy autót, tapasztalatunkról egy másik cikkben írunk majd. A háromnapos akció záróeseményeként szombaton négyszeres magyar rally bajnokkal, Herczig Norberttel is találkozhattak az érdeklődők egy szakmai beszélgetés keretében.

A jelenlévők szelfizhettek Herczig Norberttel és természetesen betekintést nyerhettek az autóversenyzés világába. Az első és legélelmesebb szelfizőnek a 13 éves Bicskei Bendegúz bizonyult, aki autogram gyűjtőként is érdekelt volt. Miután érkezésének mindkét célját teljesítette, szépen elköszönt, már nem várta meg a beszélgetést.

Bicskei Bendegúz nyerte a szelfiversenyt

A négyszeres magyar bajnok a vendégnek két beszélgetőtársa volt, Nagy Lajos, a Porsche Szeged értékesítési vezetője és Bűte Zsolt, a Rádió 88 műsorvezetője. Mindjárt az elején kiderült, hogy az óvodában házikó volt a jele, de az némi képzelőerővel akár garázs is lehetett, vagy hátul volt az is…

– Kockalámpás Ladával tanultam meg vezetni és életem első munkahelye a Porsche Hungária volt, ott szagoltam bele a benzingőzbe. Sokat tanultam, sokat hibáztam, de nagyon hasznos évek voltak. Skoda Favorittal kezdtem, életem 70 százalékában Skodával versenyeztem. Munka után néhány barátommal egy nem túl világos garázsban szögeztük, csavaroztuk az autót, utána vagy felborítottam, vagy technikai hiba miatt estem ki – vágott bele mindjárt a közepébe a vendég, hozzátéve, mára profi csapatok vannak a versenyzők körül.

Példaként Patrik a fiát említette, aki, ahogy fogalmazott, sajnos követte édesapját és „pilóta” lett. Viszont neki profik biztosítják a körülményeket, csak az autóversenyzéssel kell foglalkoznia. Ma már nem kell feltétlenül autószerelőnek lenni a sportolónak, nőgyógyásznak is lehet érzéke a versenyzéshez.

Nagy Lajos, Herczig Norbert és Bűte Zsolt

– Leginkább az elszántságom emelhetném ki, nem biztos, hogy én voltam a leggyorsabb, a legtehetségesebb. Egy kezemen meg tudom számolni, hogy az első három évben hányszor értem célba. Az autósport tett kitartóvá, ami a hétköznapi életben is jellemző rám – mondta kérdésre válaszolva. Megtudtuk, a szegedi Baranyai László navigátorral nyerte meg élete első versenyét. Ezzel kapcsolatban jegyezte meg a beszélgetés vége felé, hogy mindig az autót vezető versenyző nevét emelik ki, pedig szerinte a navigátor sokkal bolondabb.

Ahogy fogalmazott, sok egyszeres győztes van a világban, neki is nagyon nehéz volt a második elsőség megszerzése. 2009-ben lett először „Abszolút Magyar Rallye Bajnok” Herczig Norbert és Baranyai László (Subaru Rally Team Hungary, Subaru Impreza WRC). Az első után öt évig nem tudott győzni, az csak 2015-ben sikerült ismét. Igaz, előtte zsinórban háromszor volt második. A „gát átszakadt”, a következő két évben sem talált legyőzőre.

Beszélt arról, hogy az EB mennyire más kávéház, Magyarországon nincs főállású raliversenyző, miközben mások külföldön csak ezt csinálják. – Egy-egy magyar OB futam mindenestől megvolt 4 nap alatt, utána mentünk vissza munkahelyünkre, az EB több mint egy hetet elvett az életünkből. Azokkal versenyeztünk, akik egész héten erre készültek – mondta arról, miért nem sikerült sikeresebb nemzetközi pályát befutnia.

A 2009-es nyerő páros

Megtudtuk, nagyon más a normál Fabia és annak versenyautó változata, lényegében csak a név, az embléma és a karosszéria ugyanaz, a többi más. Merev bukócső van beépítve, minden erősebb, nagyobb sebességre gyártják az autót.

– A versenyváltozat motorja 280-290 lóerős, vannak erősebb autók az utcán is, de ezzel a fák között lehet 160-nal menni. Régen sokkal erősebb kocsik voltak, de mostani, fele akkora teljesítményű autók ügyesebbek, jobban tudnak haladni. A nagyon erőssel sem befordulni, sem megállni nem lehetett – árnyalta a képet azzal kapcsolatban, hogy nem minden a lóerő.

Herczig Norbert beszélt arról, hogy nagy márkák szálltak ki az autósportból, a Skoda meg 110 éve folyamatosan benne van. Amikor a Volkswagen megvette a márkát, a csehek kikötötték, hogy az autósportot tovább akarják vinni.

Csak a Skoda!

Szerinte a versenyzéshez bevállalósság, zsiványság kell, de nincs egyértelmű recept. – Nagyon mások vagyunk, én is tanulok a 20 éves fiamtól. Segítőként utazok vele Svédországba az EB-re, és ez sokkal nehezebb, mint amikor én versenyzek – mondta. Az édesapának egyébként tavaly volt egy nagy borulása Portugáliában. Ilyenkor az első az, hogy megnézi, rendben van-e a navigátor, utána azt, mit hibázott és persze mekkora a kár. De hamar túl kell ezen lépni.

Úgy látja, a magyar rali jelene nem túl vidám, egyre kevesebb a versenyző, és a pályák szélén is egyre gyérebb a nézőközönség. Természetesen nem kerülte ki az esztergomi tragédiát, annak kapcsán foglalkozni kell a biztonsággal.

– Amíg nagyjaink ezt nem formálják át, addig nem várható sok jó. A mai fiataloknak szeretik csikorgatni a gumit, tetszik nekik díszes overál és a felmatricázott kocsi. Régen ezzel csajozni is lehetett, nem tudom, hogy ez igaz-e mára is – mondta, kérdezte. Szerinte az anyagiakon múlik, hogy meddig lehet ezt csinálni. Például Sébastian Loeb még 50 felett is gyors. Addig érdemes versenyezni, amíg valaki tud gyorsan menni.

A beszélgetésnek a szegedi Skoda szalon adott otthont

Herczig Norbertnek van egy főfoglalkozása, az mellett csinálja az autósportot. Ha vége van a versenynek, utána jön a család és persze a munka. Az 2022 és a 2023 nem sikerült jól, de van benne bizonyítási vágy, hogy az újratervezés után jó legyen a 2025.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.27
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a....
2024.07.27
 Jól indult sokaknak az év Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára.....
2024.07.27
Súlyos baleset történt Napkor külterületén, a 41-es főút érintett szakaszát teljes szélességében....
2024.07.27
Egyedi frontrészével és összetéveszthetetlen hátsó kialakításával a John Cooper Works Trim....
2024.07.27
Romániában 8,66 százalékkal nőtt az autóipari termelés az év első hat hónapjában - közölte a....
2024.07.27
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly június végén a tisztán elektromos hajtású....
2024.07.27
Június végén mutatkozott be a hazai újságíróknak az új Peugeot E-3008, a már indulásként elektromos....
2024.07.27
„Az EU soros elnökség kapcsán gyakran rendőrautó vagy rendőrmotor által felvezetett delegációs....
2024.07.27
Az M0-s autóúton, a déli-szektorban, az M1-es autópálya felé, az Annahegyi pihenőnél történt a....
2024.07.27
Az Izraeli Járműimportőrök Szövetsége által közétett legfrissebb kimutatások alapján a kínai....