Jeep koncepciók
A Jeep minden évben alászáll a utahi sivatag dűnéi közé és olyan ajándékokat ad a rajongóknak, mintha nem is húsvét, de inkább karácsony volna. Koszos, poros, megemelt és terepre tervezett ajándékokat. A Húsvéti Jeep Safari nagyjából olyan, mintha a gyártó minden évben saját autószalont rendezne, hogy megmutassa, mi mindenre képes, ha akar. A mérnökök és tervezők félredobják szabálykönyveket és a leghajmeresztőbb koncepciókat rakják össze az érdeklődők nagy örömére.
Az idei év azért érdekes, mert a Jeep nem teljesít kimagaslóan az Egyesül Államokban, amit a húsvéti derbin azzal nyugtáztak, hogy hét koncepciót is felsorakoztattak, a retro-hatású modelltől kezdve a hibrid terepjárón át egészen a dizájnötletekig. Van, amelyik ténylegesen hasznosnak tűnik, van, amelyik élvezetesnek és van olyan is, amit csak a hecc kedvéért hoztak el, mert ötlete mindig van a gyártónak.
A név árulkodó. A Convoy koncepció a Gladiator Mojave változatán alapul és rengeteget merít a régebbi Jeep-modellek megjelenéséből. A katonai hatást erősítik a vászonajtók és a Ghost Ops nevű mattszínű festés. Az autó elején egy 6 tonna teherbírású csörlő, a beltérben bőrülések, lábbelinek pedig 17 colos alumínium felnik és 40 colos BFGoodrich Krawler gumik teszik teljessé a terepjáró kinézetét.
A koncepció fő jellemzője a név legvégén, az "4we" részben rejlik. A Bug Out egy hibrid terepjáró, pontosabban a hibrid hajtású Wrangler komoly felületi kihívásokra tervezett változata. Minden kényelmi elem eltűnt, az autó szinte csak egy váz. A jármű 305 milliméterrel hosszabb, mint az alapmodell, a tetőt megemelték, a motorháztetőt átrajzolták, hogy morcosabb hatást kölcsönözzön az autó elejének, és rádobtak egy 18 colos felnit, a BFG KM3-as terepgumijaival. Valamennyi luxus azért mégiscsak akad, a platót úgy tervezték, hogy ki lehessen feszíteni felette egy függőágyat, ha valaki a szabadban töltené az éjszakát, de a sátor már túl nagy kényelemnek számítana. A Jeep "mobil táborhelyként" aposztrofálta az autót.
A retro színek kedvelői számára remek hírünk van: három Jeep modell is a régi idők festését hordozza magán. A J6 Honcho egy kétajtós pickup, amit 2 collal - ha tetsik hüvelykkel - megemeltek és 17 colos, bronzszínű felnit, illetve szintén a BFGoodrich KM3 37 colos Mud-Terrain gumiját dobták rá. A vidám, kék és fehér színekben megjelenő autó inkább a tengert és a napsütéses nyarat juttatja eszünkbe, mintsem a hideg sivatagi éjszakákat, de Warn csörlő, a fém sárhányók és a külön csak ennek a modellnek tervezett sportrúd mindkét környezetben elférhet. A beltérben is megjelenik a bronz szín, a kormánykeréken, a kilincseken és a légbefúvók fémgyűrűin is megjelenik.
Az előző modellhez hasonló gondolatot követ a Gladiator alapjair tervezett autó is, a különbség, hogy ez egy négyajtós pickup, heritage színekben, azaz a barna és a sárga különböző árnyalataiban. Nagyjából ugyanazok az extrák találhatóak a Gladiator High Topon, mint a J6-on, de emellett állítható felfüggesztés és AEV első lökhárító, valamint egy Decked tárolórendszer is helyet kapott az autóban. A felnik itt fehérszínűek és 40 colos BFG All-Terrain T/A KO3-as gumikat kaptak. A tengelyt a Dana gyártotta, a 60-as modellt rakták fel az autóra.
Ismét egy beszédes név, a kétajtós Rewind a Wrangler Rubicon alapjaira épült és a '80-as és '90-es évek színvilágát kapta külső megjelenésként. A funk korszak lila színe dominál, amit különböző, vibráló színek törnek meg, ami a Jazz nevű dizájnkultúrát idézi. Ez a világ belül is meglátszik, az ülések is hasonlóak, sőt, az autóban egy "vintage autós mobiltelefon" is helyet kapott. A felnik itt is 17 colosak, az AEV szolgáltatta őket, aranszínűek és öt karika a dizájn, a gumi pedig itt is a BFG 37 colos KM3 M/T (Mud-Terrain)-je.
A gyártó úgy jellemezte a koncepciót, hogy az "minden szükséges felszerelés jár hozzá, ami napkeltétől napnyugtáig hasznos lehet egy teljes napos kiránduláskor". Ennek részeként a Rubicon Sunchaser oldalán olyan tárolódobozok is helyet kaptak, amelyekhez hasonlót korábban a Land Rover Defendernél lehetett látni. Ezen felül tetőcsomagtartó, ütődésvédők és külön tervezett bőr belső is az autó része. A modellt szintén 2 collal emelték meg és a már többször megjelenő BFGoodrich KM3-as Mud-Terrain gumik 37 colos verzióját kapta.
A 4xe harmadszorra is megjelenik, az előző modell és ez is hibridek, a Blueprint azonban talán a legelvetemültebb dizájn mindegyik közül, ugyanis tényleg olyan, mintha egy tervrajz élethű mása lenne. A gyártó így jellemzi: "több, mint 35 kiegészítő elem Mopar Blue [festéssel], QR-kódokkal tarkítva." A modell valószínűleg nem lesz az év legszebb tervezése, de ha eltekintünk a színtől, egy masszív terejárót látunk magunk előtt. Acél lökhárítók, ismét a 2 colos emelés, de légcső, csővázas ajtók és plusz lámpák mutatják, hogy a koncepció készen áll a sivatagi túrára.
Nagy kérdés, hogy ezen ötletek bármelyike is valaha tömeggyártást fog-e látni, némelyiknél a válasz egy gyors nem, de egy-két modell megérhet egy limitált kiadást. Viszont a Jeepnek nagyobb probléámái is vannak jelenleg. Bár Európában egész jól adja magát, saját hazájában akadnak problémák.
Képek forrása: Stellantis