7 személyes autó

Hétszemélyes családi autók: 5 millióért VW, vagy 10 millióért Seat?

2019.11.28.

A nagycsaládosok autóvásárlási támogatása iránt hatalmas az érdeklődés. Cikkünk írásakor már több mint 16 ezer kérelmet nyújtottak be, 9 ezret el is bíráltak, de a folyósítás igen lassú. A piacon hatalmas a kínálat, bár a nagyobb igény természetesen az olcsóbb modellek iránt van. Nézzünk két megfontolásra érdemes jelöltet, a Seat Alhambrát és a konszerntárs Volkswagen Caddy Maxit.

A közös bennük, hogy mindkettőt kétliteres turbódízel motor hajtja és mindkettő hétszemélyes kivitelben járt nálunk. További hasonlóságokat is tetten érhetünk bennük, de ezúttal a különbségekre helyezzük a hangsúlyt, van belőlük bőven.

Hogy néz ki?

Az Alhambra egyértelműen jobban néz ki, igazi buszlimuzin, személyautós kényelemmel, hatalmas térrel, egyszerű és unalmas belsővel és elektromosan nyitható oldalsó tolóajtókkal. Az üléspocízió magas, a kormány több síkban állítható, a kapcsolók kézre esnek, az ergonómia példás. Az utastér jól áttekinthető, az Alhambra nagy méretei ellenére könnyen irányítható. Kivéve szűk helyeken, ott nehéz manőverezni vele, mert a jobb eleje nagyon távolinak tűnik. A parkolásban kamera és radarok segítenek, önálló parkolásra is képes az autó – már, akinek van ideje kivárni. A Style felszereltség elég gazdag ellátmányt sorol: USB-csatlakozóból hátul kettő van, de ezek csak töltésre alkalmasak, a telefont a könyöklőben található aljzaton át lehet tükrözni, az Apple CarPlay simán fut, a Waze is megjeleníthető a középkonzol érintőképernyőjén. Bár csak 800 kilométer volt a tesztautóban az egyik utamon elsötétült a képernyő és nem működött a szórakoztató- és információs egység, csak nyöszörgött, zörgött és néha megszólalt a rádió, de irányítani nem lehetett. Fél óra pihentetés után visszajött a kép és a hang is. Halleluja! Korábban ilyen problémával csak a PSA, a Volvo, a Lancia, a Renault és az Opel termékeiben találkoztam, úgy látszik a beszállítói lánc változásával már a VW-csoport is érintett a lefagyásban.

A Volkswagen Caddy Maxi külseje egyértelműen teherautós, hosszabb és magasabb a Seatnál. Benne is magasan ülünk, az ülés ugyanolyan kényelmes, de az ergonómia már kevésbé példás. Ugyanaz a kijelző a Volkswagenben mélyebben kapott helyet, a klímakonzol alatt, így vezetés közben nagyon le kell nézni például a navigáció követésért. Tesztautónk szerény Join felszereltséget kapott (a konfigurátorban nem szerepel), a kormányon nincsenek gombok, nem automatikus a fényszóróvezérlés, hagyományos a rögzítőfék és az Alhambrához képest sokkal kevesebb vezetősegédet ad alapáron ez a felszereltség. A világítást kézzel kell felkapcsolni, a parkolásnál tolatóradar segít, arra viszont nekünk kell figyelnünk, hogy ne álljunk a farával semmihez közel, mert a hátsó ajtó hatalmas. Tolóajtóból kettő van, kézi működtetésűek.

A telefont ugyanolyan hatékonysággal tükrözi, két USB révén a csatlakoztatott telefonunkon kívül is tudunk hordozható meghajtóról zenét hallgatni.

A kényelem tekintetében az Alhambra többet nyújt, ám a Caddy óriási méretei révén jobb választás, ha hét személy csomagjaik szállítása az elsődleges. Az utolsó üléssor fix, nem tologatható, viszont ledönthető derékmagasságban, de akár ki is vehető, amivel 3 méteresnél is hosszabb hasznos furgont alakíthatunk ki belőle. A be- és kiszállás nem megerőltető, és még hétszemélyes változatban is nagy a csomagtér, a hokis táskám simán befért. A ledöntött ülésekkel pedig könnyedén szállítunk bútort, akár az ülések kiszerelése nélkül is.

Hogy megy?

Bár mindkét motor kétliteres és dízel, az 50 lóerős különbség jelentős. Míg a Seatot hétfokozatú DSG-váltóval szerelték, addig a Volkswagenben ötfokozatú kézi sebességváltó teljesít. Teherautós ez is, darabos, az egyes és a rükverc nagyon közel van, nehezen kapcsolhatók, nagy tempónál pedig hiányzik a hatodik. A fokozatok kiosztása hosszú, az sem baj, ha elfelejteni néha felváltani. Az Alhambra DSG-jét a kormány mögül fülekkel is működtethetjük, képes a szabadonfutásra, autópályán pedig igen jó tempót tud futni. A Caddy természetesen lomhább, de ha lendületbe jön, autópályán jól teljesít, csak a menet-, motor- és a szélzaj hangosabb. Teljes terheléssel nem próbáltuk ki, de ha a 102 lovas autópályán 9 személyes is biztonsággal tartja a 135 kilométer/órás sebességet, akkor ez a Caddy Life Maxinak sem okoz nehézséget.

Milyen vezetni?

A két hétszemélyes nagycsaládos közül egyértelműen jobb a Seatot vezetni, élénkebb és direktebb a kormánya, a futóműve kifejezetten jól csillapít, míg a Volkswagen vezetése teherautós. Hátsó merevhidas futóműve pattog, zajos, a kormány indirekt és nagy a holtjátéka, precíz munkára nem képes. Rossz úton ennek ellenére a Caddy-vel kényelmesebb autózni, bár zajosabb, de érezhető, hogy jobban bírja a gyűrődést, mint a kecsesebb és finomabb spanyol.

Mennyibe kerül?

Az árversenyben egyértelműen a német győz, alapáron 7 485 760 forintba kerül, a tesztelt változat pedig 9,54 millió forintba (Comfortline), amiből a megfelelő feltételek teljesülése esetén lejön 2,5 millió forint állami támogatás. Utóbbi természetesen a Seatra is igaz, amelynek belépő változata megegyezik a tesztelttel; ára 13 257 910 forint DSG váltóval

Használat közben is jobban kíméli a pénztárcánkat a Caddy, a mintegy 400 kilométeres teszt során beérte 100 kilométerenként 5,6 liter gázolajjal, míg a Seat izmosabb kétliterese 7,3 literes átlaggal zárta a közel 500 kilométeres tesztet.

Képek és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....