használtautó átvizsgálás
Mostanában tudatosan azokat az autókat hozom a Mesél a szakértő rovatba, amelyek nagyjából megfelelnek a hazai átlagos autóvásárló anyagi lehetőségeinek. Most egy olyan autót vizsgáltunk át még vásárlás előtt, ami 14 éves, 150 ezret futott és 2,5 millió forintba került.
Inkább a beltér mutatja az eltelt időt
Nagyon sok esetben a megkímélt utastér mellett itt-ott behorpadt, fénysérült elemeket találunk az autókon, de ennél a Ford C-Max-nál éppen fordítva volt. Inkább az utastér elemei fáradtak meg, és a karosszéria tartotta már jobban.
A kormány megkopott, a vezetőülés háttámla állító karja letörött.
Vannak még makacs foltok a vezetőülés háttámláján, pedig jól látszik, hogy alaposan kitisztították az autót. A kalaptartó a sajnos nagyon gyakori és annál idegesítőbb sérülést szenvedte el, eltörött. És nehéz lesz bontottat is találni, mert azok is eltörtek már.
A karosszériája valahogyan nagyon jó állapotban maradt az évek során. Mondjuk, ha egy ilyen korú kocsi motorház fedele nem kavicsos, arról azonnal tudható, hogy javították, ezt mutatta a műszer is: 230 és 390 mikron között mozogtak a rétegvastagsági adatok. Azért az látszik, hogy ez nem csak a kavicsnyomok miatt fújták, de túl nagy hiszti nem lehetett a jármű elején.
A bal hátsó lámpatest csomagtér ajtóban lévő része belülről volt párás, ezt még a vizes autón is érdemes észre venni. Rövid távon ez nem fog problémát okozni, de a tartós nedvesség kikezdheti az elektromos csatlakozásokat.
Elöl a lökhárító alsó díszrácsa volt megrepedve mindkét oldalon. Ez csak esztétikai sérülés, szerencsére túl nagy műszaki kockázatot nem hordoz. A hátsó vészhárító és a csomagtér ajtó 2-2 kisebb fénysérülést hordozott, de a többi elem nagyon szép állapotban volt, a legtöbb helyen eredeti gyári fényezéssel.
Motor-váltó
A 116 lóerős 1.6 Ti-VCT motort sokan szeretik, mert szívó benzines létére van változtatható szelepvezérlése és MPI (Multi Point Injection) befecskendezése van. Ezért teljesítményéhez mért fogyasztása remek és kokszolódásra nem hajlamos. Szíjas vezérlésű motor, ahol 100.000 km-ként vagy nyolcévente kell cserélni a vezérléselemeket.
Ezt Németországban, az autó előző hazájában remélhetőleg megcsináltatta a gondos gazda, de mivel nincs 100%-os bizonyosság, érdemes tiszta lappal indulni, és megcsináltatni, ami gyári alkatrészekkel és mondjuk nettó 18.000 Ft-os szerviz óradíjjal számolva nagyjából 200.000 Ft-ba kerül, emellé jön persze a rendszer olaj- és szűrőcsere, de így 300 ezer alatt maradunk a kötelező mutatványokat illetően.
A motoron nem csüng kettőstömegű lendítőkerék, úgyhogy ezért nem kell aggódnunk. A kuplung jó helyen fog, a váltó kapcsolatható, röviden szólva, minden rendben.
A kipufogórendszerben egyedül a hátsó dob mutat némi felületi korróziót, de ez még nagyon sokáig el fog menni.
Német korrózió
Az Ausztriából és Németországból érkező, korosodó járművek az ottani téli útkezelési anyagok miatt hajlamosak a rozsdásodásra. Vannak típusok, amelyek jobban, ld. Mazda Ausztriából cikkünket, és vannak, amelyek kevésbé, de egyik sem ússza meg szárazon.
Ha az alváz nem is, de a futóelemek, amelyek aztán tényleg nagyon ki vannak téve az sónedves utak viszontagságainak mindenképpen barnulni kezdenek. Ha bekutattunk a C-Max egy-egy kényesebb helyére, máris láthatjuk, hogy itt is dolgozik a vasoxid.
Elsőként a motorház fedél belső felének hegesztési pontjait mondanám, mutatok is egy képet róla.
De nézzük meg az első fék porvédő lemezét, vagy kicsit mélyebbre tekintve a lengéscsillapítót, vagy a rugótányérokat. Mindenhol jól látható, hogy felütötte a fejét a rozsda. Ez persze az esetek túlnyomó többségében, csak látványra szörnyű, veszélyt önmagában még nem hordoz.
Importálás után alvázvédelem
Szerencsére, ahol ezt a kocsit vizsgáltuk, volt egy rámpa, ahová fel lehet állni a kocsival és így jobb betekintés kínálkozik a jármű alsó részére. Itt azonnal szembe tűnt, hogy a futómű alkatrészeken viszonylag friss felhordású alvázvédő szer van.
A munka elég tisztességesnek tűnt elsőre, mert nincs minden összefröcskölve, látszik, hogy szétszedték a futóművel a kezelés előtt. Éppen ez okozott egy maradó hiányosságot, ugyanis a hátsó stabilizátor rúd jobboldali bekötő csavarját elfelejtették visszatenni.
Ez azért hordoz magában némi balesetveszélyt, mert egy élesebb kanyarban esetleg leeshetünk vele az útról.
Megvette az ügyfél
Ha ez a szerelési baki nem derül ki egy vásárlás előtti vizsgálaton, és ne adj Isten, bekövetkezik egy baleset (most a következményekkel ne is törődjünk) majd valaki kimutatja, hogy nincs benne egy csavar a futóműben, ki lesz a felelős?
Szerencsére ez itt megoldódott, a honosítás meg is kezdődött és a vevőnek a lelkére kötöttük, hogy ezt a csavart rakassa vissza mielőtt átvenné az autót.