használt autó vásárlás
Nagyon köszönöm a gyors és szakszerű segítséget, és azt is, hogy a következő alkalommal is szinte azonnal a rendelkezésemre álltak, hogy megvehessem a kiszemelt autót. A választás arra esett! Mindenkinek jó szívvel ajánlom szolgáltatásukat!
– írta a használtautó vásárlás előtti átvizsgálás szolgáltatásunkat értékelő űrlapra ügyfelünk, miután az ezután vizsgált autót megvásárolta.
13 éves 3-as Mazda, ráadásul a sógoroktól, akik minden utat keményen „lesóznak” így az arra hajlamos autók odaát erősen ki vannak téve a rozsdásodásnak. És a korabeli Mazdák ilyenek, még osztrák körülmények sem kellenek neki és rohadásnak indul szinten minden, ami alul van. De nem csak ennyi probléma volt az amúgy két és fél millió forintért hirdetett, 170 ezer kilométert futott kis ferdehátúval.
Nem megy a légkondi
Ha a vásárlás előtt nem megy egy használt autó klímaberendezése, az nagyon nem jó jel. Ezerszer lerágott csont, hogy erre a legtöbb eladó hanyagul odaveti, hogy „csak fel kell tölteni”. Azok a kérdések is nagyon elcsépeltek már, amit erre mondani lehet ép ésszel, vagyis, hogy „Akkor miért nem töltötted fel?”, vagy kicsit hozzáértőbben fogalmazva „Egy zárt rendszerből nem szökik csak úgy el a gáz, mondjuk, ki sz@r az egész…”
És ez független attól, hogy éppen milyen évszakban történik a vásárlás, mert ugye télen is jól jön, ha a kompresszor teszi a dolgát és képes szárítani a befújt meleg levegőt párátlanítás végett. Most meg ráadásul nyár van, még ráadásabbul éppen az első hőhullámot éljük, amikor út közben mérhetetlenül sajnáljuk a lehúzott ablakkal autózókat: úgy, hogy tudjuk, hogy van klíma a kocsijukban és a körülményből azt is, hogy nem működik.
Ebben a 3-asban sem működött. Nyilván mi nem tudjuk és nem is akarjuk a helyszínen felderíteni, hogy egy húsz forintos tömítés, vagy egy új kompresszor kell bele, lelke rajta, aki ennek ellenére is megvásárolja a kocsit.
Csúszik már a kuplung
Tudom! Kopó-fogyó / kopó-forgó alaktrészről van szó és ezek cseréjére készülni kell egy autóban. Szent igaz! De az már nem mindegy, hogy ha valaki kimaxolja a pénzügyi keretét, akkor a közeljövőben ki kell-e cserélni a kuplungtárcsát meg a hozzá tartozó ászeszoárokat úgy is mint kuplungszerkezet és kinyomócsapágy.
Nincs kipucolva eladásra
Pedig ez ennek a kocsinak nincs már messze és a csere nem filléres tétel, nagyjából a vételár 10%-a.
Dobtak bele egy új akkut
De tényleg úgy néz ki, mintha csak odavetették volna, hogy legyen benne. A burkolat és a rögzítés is hiányos. Ez nem csak gagyi így, hanem még tűzveszélyes is, muszáj rendesen megcsinálni.
A 170.000 km nem múlt el nyomtalanul, kormányzás közben némi rendellenes szervohang hallatszik. Szervohatás amúgy van, működik minden, de az első szervizlátogatáskor nem maradhat el a rendszer teljes áttekintése.
A bal első fékcsőnél szivárgásnyomok voltak. Műszaki vizsga negatív! A kocsinak még nincsen magyar rendszáma, de érdemes megnézni, hogy kell-e műszakiztatni vagy sem a közeljövőben: Ausztriában a személygépjárművek műszaki vizsgáztatása az úgynevezett „3-2-1 szabály” szerint történik: az első vizsgát a jármű első forgalomba helyezésétől számított három éven belül, a másodikat további két év múlva, majd ezt követően évente kell elvégezni. Ez a rendszer biztosítja, hogy az autók folyamatosan megfeleljenek a biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak.
A vizsgált, 2011 júliusában forgalomba helyezett autó esetében, amennyiben tulajdonosai mindig a maximális időtartamot használták ki a vizsgák között, a műszaki vizsga jövő hónapban, azaz 2024 júliusában jár le.
Nem csak a fékcső lesz a probléma a műszakin
Hanem a rozsda is, mert az akad bőven. A motorház fedél belső részén a festéket nyomja felfelé a korrózió, a motortérbe tekintve a nyúlványok hegesztésein láthatunk sárguló részeket.
Ha alulról vizsgáljuk az autót, akkor látható, hogy megelőző csapás jelleggel foglalkoztak már a korróziógátlással, de az alvázhoz rögzített konzolokon és azok környezetében szintén ott csámcsog a rozsda.
A futómű alkatrészek is erősen odavannak már. Ezek mondjuk nem „átlátszó” vasak, de a vasoxid ezeknek sem használ és hát látványra sem túl szépek.
De sajnos ez még csak a jéghegy csúcsa. A rejtett kis zugokban, ajtófalcokban, üregekben és nem látható helyeken még brutálisabb a helyzet, elég csak betekinteni a bal első ajtó zsanérja mellett az üregbe és az első sárvédő hátoldalára.
Kívülről is viseltes
A fényszórók – ahogy az lenni szokott az elhanyagoltabb kocsiknál – le vannak mattulva. Ez nem akkora katasztrófa, átmenetileg egy kis kézügyességgel magunk is meg tudjuk oldani. Ha pedig profi és tartós megoldás kell, akkor minden sarkon találunk lámpa polírozót, akik tartósabb eredményt produkálnak, nagyjából 25-30 ezer forintért.
A motorház fedél közelképe
A karosszériának azok az elemei, amelyek ki vannak téve a kavicsfelverődésnek, kaptak is rendesen és sajnos a kavicsnyomok helyén szintén piroslik a rozsda. Az első lökhárító alsó része le van húzva, és mind a négy alufelni peremsérült.
Na, mondjuk ki, nem mutat jól.
Szervizkönyv 90 ezerig
Pedig az jó régen volt már, 2017 decemberében. A motortérben találtunk ugyan egy cetlit, amelynek tanúsága szerint 164.000-nél kapott új olajat a motor, de 2023 augusztusában ez újra el kellett volna végezni, ráadásul a papíron az is szerepel, hogy ezen kívül semmi mást nem csináltak az autóval. Tehát sem levegőszűrőt, se pollenszűrőt, se fékfolyadékot stb. nem cseréltek rajta.
Alapvető, hogy teljes nagyszervizzel kezdünk. A fékfolyadékot elvileg kétévente kellene cserélni, úgyhogy legalább egy fékfolyadékmérést mindenképpen be kell iktatni és indokolt esetben azonnal cserélni. A fék ugyanis nem játék!
Nyilván ott hagyták...
A leírtak alapján gondolom sok olvasó sírva menekülne a tett helyszínéről, és természtesen így tett ügyfelünk is használt autó helyszíni átvizsgálás eredménye alapján. A cikk elején idézett sorokkal megköszönte az alapos átvizsgálást és ma már boldog azzal az autóval, amit ehelyett talált és ahol nem hozott ennyi negatívumot a vizsgálat.