Hibrid autózás

Hibrid autózás ma és holnap 2. rész

2015.12.12.

A hibridhajtás mondhatni a velünk élő jövő, hiszen ezek a dinamikusan fejlődő alternatíva, noha ma már jelen vannak egyes autókban még is sokak számára még nehezen értelmezhető megoldások. Cikkünk előző részében Krajcsovits Sándorral a Toyota Central Europe Kft. Termék Marketing és PR vezetőjének segítségével megpróbáltunk historikus módon betekintést adni ennek az egyre terjedő technológiáknak rendszerébe, most jövőt taglaljuk együtt.

Akár a múltkori beszélgetés zenitjeként is felfogható, hogy a hibridrendszerek fejlődése ma már nem csak a teljesítménynövekedésben mutatkozik meg, hanem abban is, hogy ez már nem csak a prémium kategória sajátja. Ugyanis egyre szélesebb az a járműszegmens, amiben alkalmazzák és bár jelenleg mindez még ugyan érezhető az árcédulákon, de egyre kevésbé fájó módon.

Joggal feltételezhetjük azt, hogy a hibridek népszerűsége és elterjedése a kisebb járműosztályokban egyfajta jövőképet is előrevetít, ami a mai üzemanyagfajták felhasználásának átrendeződését is jelentheti, hiszen a képzeletbeli ring minden sarkában ott áll a többi feltörekvő alternatíva a gáz, a hidrogén, az tüzelőanyag-cella és persze nem utolsó sorban ott van a teljesen elektromos meghajtás is. Ez utóbbi egyre hangosabban hallatja hangját és jól érzékelhetően napirenden tartja az „áramvonalat”. Mindent egybevetve mi lehet az autózás jövőképe és hol lehet ebben a hibrid technológia?

Krajcsovits Sándor (K.S.): Abban azt hiszem, egyetértünk, hogy nem csak a hajtásrendszerek és hajtóanyagok változnak majd, hanem a közlekedés is. Tulajdonképpen már most érzékelhetőek a változások. A városi közlekedésben, Európában a tömeg- és alternatív közlekedési módokat helyezik előnybe, a belvárosi részek pedig tágulnak, ami korlátozásokkal és egyéb szabályzásokkal járnak együtt. A kérdés második felének megválaszolásával kezdeném. Az elektromos autózás egy nagyon pontos koncepció mentén halad, ami elsődlegesen a városi közlekedésre koncentrál. A Toyota a városi közlekedésben integrálva látja az elektromos autózás jövőjét ezért sem véletlen, hogy két úgynevezett CarSharing rendszert is üzemeltet egyet Japánban a Toyota Cityben a másikat Grenobleban.  A CarSharing lényege, hogy felhasználó felveszi az autót, elmegy vele  „A” pontból „B” pontba és ott leteszi és kilométer vagy időarányosan fizet a használatért. A metodika nem sokban tér el az itthoni „Bubik” használatától. Ezek az elektromos autók speciálisak, kicsik, könnyű velük közlekedni és megadják a szabad mobilitást, tehát nem arra szolgálnak, hogy nagy bevásárlást intézzünk vele. A teljességhez azért hozzátartozik, hogy a Toyota gyárt és gyártott is elektromos autókat még a Teslával közösen is. Anno a RAV4-es volt egy ilyen projekt.

B.A.: Ha már a Tesla szóba került, pont ők azok, akik nagyobb hatótávolságra törekednek, ez egy kicsit szembe megy az említett városi koncepciókkal.

K.S.: Az elkövetkezendőket tekinthetjük magánvéleménynek is. Én ugyanis azt gondolom, hogy itt két achillesi pont van, az egyik az akkumulátor a másik a töltőhálózatok kérdése. Jelen pillanatban és legtöbb esetben Lítium-ion alapú akkumulátorokkal oldják meg az energiatárolás. A Lítium, mint földfém korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, tehát valamiképpen függőséget jelent. A töltőhálózatok kiépítettsége sem elégséges, ami ugyan könnyen orvosolható lehet, de például – és ne csak Magyarországról gondoljunk – országos hálózat kiépítése is rendkívül költséges lenne, nemcsak azért mert a nagyfeszültséget el kell vezetni valahova, hanem azért is, mert nagy az infrastruktúra igénye.

Ellentétben minden kvázi tartályban tárolható üzemanyagfajtával szemben. És itt a korábbi kérdésre vissza is tértünk, hogy mi a jövője a hibrid technológiának. Ma, amikor ezt a szót kimondjuk, akkor mindenki azonnal a benzin-elektromotor házasságára gondol, de magához a hajtásrendszerhez pontosan ugyanígy hozzá lehet rendelni, földgázüzemű, hidrogénüzemű vagy tüzelőanyag cellás erőforrásokat is. Lásd például a nem régiben bemutatott Toyota Mirait, ami tüzelőanyag cellás hibrid. A Miraiban alapvetően a hidrogénhajtás is elektromos motorokat hajt. Innentől már csak az a kérdés, hogy mely alternatíva forrja ki legjobban magát.

B.A.:  Ön szerint a hétköznapi emberek fejében hol helyezkedik el ma a hibridautózás, és lehet e valamilyen átütő változás belátható időn belül?

K.S.:  Beszélgetésünk legelején egy gondolat erejéig érintettük már ezt a kérdést. Be kell látnunk, hogy a hibrid és az ehhez kapcsolódó környezetkímélő hajtásrendszerek akkor lehetnek sikeresek, ha ehhez valami adózási, biztosítási előny társul. Például Amerikában ezért rendkívül sikeres ez rendszer. Az adózás, biztosítás mellett jóval kedvezőbbek az ilyen autók lízing díjai is, kvázi kézzelfogható előnyökhöz jut az, aki a hibrid mellett dönt. És ez azért nem mellékes kérdés, mert vannak az újvilágban olyan államok, ahol igen gyakran változnak az emissziós szabályok.

Tehát ez a rendszer akkor lehet sikeres, ha valami kézzel fogható pénzügyi előnnyel társul majd, ha nem erre épül, akkor például egy hétköznapi magyar autós soha nem fog pusztán a környezettudatos gondolkodás miatt hibrid autót vásárolni. Ma jelen pillanatban csak a teljesen elektromos és a gázos autók élveznek előnyöket, ingyenes parkolás, buszsáv használatot vagy regisztrációs adó kedvezményeket. Ebből a körből sajnos a hibridek kiestek..

Véleményem szerint minden olyan dolog, ami menetesíti a környezetszennyezést előnyökkel kellene, hogy járjon. Ez nem csak arról szól, hogy vásárolok e hibrid autót vagy sem, és ez által kevésbé károsítom a környezetet, hanem arról is, hogy mondjuk miképpen mentesíthető leghatékonyabban a belvárosban babakocsiját toló anyuka a légszennyezettségtől.

Azért szépen lassan mozdulnak a dolgok vannak előremutató törekvések, hiszen megjelentek Budapest útjain a hibrid buszok is, de még nyilván sok idő kell ahhoz, hogy a belváros falairól eltűnjön a korom.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....