baleset

Hídomlás - Folytatják a kutatást a túlélők után

2018.08.16.

- Az eddig megtalált áldozatokon kívül még további tíz-húsz ember tűnhetett el az észak-olaszországi A10-es autópálya genovai hídjának keddi összeomlásakor - mondta csütörtökön Francesco Cozzi genovai főügyész.

Folytatják a keresést az eltűntek után, a kormány több tagja ismét az autópálya üzemeltetőjét bírálta. Sonia Noci, a genovai tűzoltóság szóvivője elmondta: addig folytatják a mentési munkálatokat, amíg minden eltűntként regisztrált embert meg nem találnak. A mentést vezető Pietro Cosola szerint a következő 48 órában még van esély arra, hogy túlélőre bukkanjanak a romok alatt.

A balesetben a friss adatok szerint 39 ember halt meg. Szombaton állami ceremónia keretében vesznek búcsút a baleset áldozataitól. A szertartást Angelo Bagnasco bíboros, genovai érsek vezeti majd. A szombati napot nemzeti gyásznappá nyilvánították. Giuseppe Conte olasz miniszterelnök azt közölte, hogy kormánya nem fogja megvárni a hídomlás okának felderítésére indított ügyészségi vizsgálat eredményét ahhoz, hogy visszavonja az A10-es autópályát üzemeltető vállalat koncessziós jogát. Az ügyészségi vizsgálat elsősorban karbantartási mulasztásokra és tervezési hibákra összpontosít.

Az üzemeltető cég az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) vállalat, amely az ismert divatmárkát megalapító Benetton család tulajdonában áll. Edoardo Rixi közlekedésiminiszter-helyettes a Reutersnek elmondta: fontolgatják, hogy a teljes koncessziós jogot megvonják az ASPI vállalattól, de lehetséges, hogy csak az A10-es autópálya üzemeltetését veszik el a cégtől. Szóba jöhet pénzbüntetés is, bár a politikus úgy vélte, a maximálisan kiszabható 150 millió eurós bírság is túlságosan alacsony lenne.

Matteo Salvini belügyminiszter egyes autópályadíjak felfüggesztésére szólította fel csütörtökön az ASPI-t. - Tavaly 3,5 milliárd eurós bevételük volt az autópályadíjakból. Tekintettel az általuk okozott katasztrófára, úgy gondolom, néhány hónapig meglehetnek autópályadíj nélkül - mondta a Liga minisztere, aki szerint a vállalatnak nyeresége egy részét Genova városának és a katasztrófa károsultjainak megsegítésére kellene fordítania. Állami felügyelet alá vonhatják Olaszországban az autópályák fenntartását, ha az ezzel megbízott vállalatok nem tudják megfelelően ellátni a feladatot - jelentette ki Luigi Di Maio olasz miniszterelnök-helyettes csütörtökön.

Az olasz kormány szerdán az ASPI vállalatot tette felelőssé a híd leomlásáért, és a fenntartó cég vezetőinek lemondását követelte, továbbá kezdeményezte, hogy a közútkezelőt fosszák meg koncessziós jogától. Matteo Salvini belügyminiszter azt állította, hogy a vállalatnak több milliárd eurós bevétele volt az autópályadíjakból, de a pénzt nem az eredetileg tervezett módon használta fel. Az ASPI visszautasította a vádakat, és hangsúlyozta: az 1960-as években épített híd műszaki állapotát a törvényi előírásoknak megfelelően háromhavonta ellenőrizték. Csütörtök reggel az Atlantia részvényeinek értéke 25 százalékot zuhant. Di Maio rádiónyilatkozata után pedig más autópályaüzemeltető-cégek, a SIAS és az ASTM részvényei is estek.

Az Európai Unió mindig támogatta az olaszországi infrastruktúrába való beruházásokat, legutóbb áprilisban hagyott jóvá az olasz autópályákra vonatkozó tervet, amely mintegy 8,5 milliárd euró (egy euró mintegy 320 forint) értékű beruházást tesz lehetővé, beleértve a genovai régiót is - közölte Christian Spahr az Európai Bizottság szóvivője csütörtökön. A szóvivő a brüsszeli testület sajtótájékoztatóján újságírói kérdésre válaszolva úgy fogalmazott: "eljött az ideje annak, hogy néhány dolgot tisztázzunk". Olaszországnak a 2014 és 2020 közötti költségvetési időszakban mintegy 2,5 milliárd euró áll rendelkezésére az úthálózatra is vonatkozó infrastrukturális beruházásokra - közölte.

Közlekedési káosztól tartanak a 600 ezer lakosú kikötőváros lakói és a szakemberek, miután a híd leomlásával a város gyakorlatilag két részre szakadt. "A Morandi-híd az egyetlen nagy áteresztő képességű átjáró volt a város keleti és nyugati része között" - mutatott rá Giovanni Vecchio, a Milánói Műszaki Egyetem kutatója, a városi közlekedés szakértője. Genovában az A10-es autópálya Morandi nevű hídjának középső, 80 méter hosszú szakasza kedden délben szakadt le. A hatóságok nem tudják, hogy pontosan hány autó volt a hídon a baleset pillanatában.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....
2025.12.21
Tóbiás és Balambér karácsony előtti közlekedési kalandjában ingyenes foglalkoztatókat, színezőket,....