hidrogén üzemanyagcella
A Hyperion nevű amerikai startup vállalkozás első autója igen innovatív technikát használ, hiszen a hidrogénes üzemanyagcellákat kondenzátorokkal kombinálja, a hajtást pedig több villanymotor végzi. Mind a négy kerék hajtott, aminek köszönhetően 0-97 km/órára mindössze 2,2 másodperc alatt gyorsul fel a kocsi, de a 356 km/órás végsebessége is figyelemre méltó.
Mivel az áramot tároló kondenzátorok kisebbek és könnyebbek, mint a lítium-ion akkumulátorok, a szénszál-karosszériás XP-1 üres tömege mindössze 1032 kg. Ez a gyártó szerint nagy előnyt jelent kezelhetőség, vezethetőség szempontjából az olyan akkumulátoros hipersportautókkal szemben, mint a Pininfarina Battista vagy a Rimac C-Two.
További nagy előnye a kondenzátoroknak az akkumulátorokkal szemben, hogy extrém használat mellett sem hajlamosak túlmelegedni, és képesek egyenletes teljesítményleadásra. Igaz, hogy nem képesek annyi energia tárolására, mint az akkumulátorok, de az 1:1-es töltés-leadás arány azt jelenti, hogy veszteség nélkül, igen hatékonyan működtethetők.
Az XP-1 szénszál-erősítésű műanyagból készített üzemanyagtankja 1000 mérföldre (1609 km-re) elegendő üzemanyagot képes tárolni, amennyiben a tulajdonos betartja a közúti sebességhatárokat. Egy akkumulátoros autóval szemben az is nagy előny, hogy az újratöltéshez mindössze 5 perc elegendő.
„Ez az autó csak a kezdete annak, hogy mit lehet elérni a hidrogénnel, mint energiatároló anyaggal. A lehetőségek határtalanok, és forradalmasítani fogják az energiaszektort” – nyilatkozta Angelo Kafantaris, a Hyperion vezérigazgatója.
A jelenleg még prototípus állapotban lévő XP-1 napelemmel kombinált aktív aerodinamikai elemeket használ, amelyek kanyarban a leszorítóerőt növelik, egyéb szituációban pedig a nap pozícióját követik.
A kaliforniai székhelyű Hyperion startup jelenleg hidrogénhajtású rendszereket szállít mérnöki vállalatoknak és űrügynökségeknek, beleértve a NASA-t is. Az XP-1 sorozatgyártását 2022-ben tervezik elkezdeni, mindössze 300 példányt terveznek belőle.