ICDP

Hogyan befolyásolja a Brexit a német autóipart?

2016.11.04.

Alig néhány hónap telt el a Brexit szavazás óta, de azóta egyetlen brit székhellyel bíró alkatrészgyártó (német vagy más gyökerű) sem tett bejelentést a hogyan továbbra vonatkozóan. Valóban minden marad a régiben, vagy valami zajlik a kulisszák mögött? Ennek járt utána az autóipari kutatásokkal foglalkozó ICDP.

A Brexit tárgyalások alatt elég valószínűtlen lenne a szabadpiaci hozzáférés korlátozása, legalábbis ami az autóipart érinti. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy ez a globális iparág, annak berendezkedése és folyamatai mindkét fél érdekeit (az Európai Unióét és az Egyesült Királyságét) egyaránt szolgálja. Ezért ez önmagában hosszútávon sem jelenthet valódi kockázatot a német alkatrészgyártók és beszállítók tevékenységére, ám rövidtávon a bizonytalanság miatt kihathat a befektetői döntésekre. Ezzel együtt van olyan német beszállító, aki azt vizsgálja, hogy egy új üzemet létesít az Egyesült Királyságban. Elképzelhető, hogy a Brexit késleltetni fogja a piacra lépés folyamatát, legalábbis egy-két lehetséges forgatókönyvet mindenképpen elemeznek, még mielőtt a döntést hoznának.

A jelenlegi egyesült királyságbeli beruházások nehézkesek és kockázatosnak mondhatók főleg a nagy gyártási volumennel bíró prémium márkák gyártóüzemei esetében (pl.: Mini, Rolls-Royce, Bentley). Érthető is, hiszen ezeket a gigaberuházásokat nemcsak előkészíteni nehéz, hanem utána bármilyen ezzel ellentétes stratégiai elképzelést meghozni sem könnyű.

A prémium márkák nehezebben mocorognak (forrás: Pinterest, BMWblog)

Ezzel szemben a tömegmárkák, például a Nissan, General Motors vagy a Toyota, melyek elsősorban a "szárazföldi" európai piacokat látják el, hajlamosabbak a jövőben elmozdítani az üzemeiket, gyártási kapacitásukat. Kénytelenek is rugalmasabban hozzáállni a piaci változásokhoz, hiszen a nagy termelékenység mellett alacsonyabb árréssel dolgoznak, így bármilyen valutaárfolyam változás jobban érinti őket, mint a német prémium márkákat.

Átgangoltak. Majd kiderül, hogy le- vagy fel… (forrás: Pinterest, gattissluka.tumblr.com)

A valutaárfolyam változás a brit személyautó importra is jelentős hatást gyakorol. A brit gyártóüzemekkel rendelkező német alkatrészgyártól természetesen törekednek az árfolyamkockázatból adódó bevételek és kiadások egyensúlyának megteremtésére. Azoknak, akiknek nincs angliai gyártó bázisuk, még sokkal jobban oda kell figyelniük az instabil árfolyamra. Az árfolyamváltozás ugyanakkor nemcsak az újautó értékesítést, hanem a pénzügyi szolgáltatások piacát is befolyásolja, ezzel tovább nehezítve mind az értékesítő, mind a vevő helyzetét. Ugyancsak megfigyelhető a fogyasztók bizalmának csökkenése, hiszen nagyon sokan vannak a szigetországban, akik komoly gazdasági visszaeséstől tartanak. Ebben az esetben pedig könnyen sor kerülhet a beruházások visszaszorítására, ami bizonyosan megmutatkozik majd az személygépkocsi értékesítés teljesítményében is. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy mindeközben az Egyesült Királyság keresleti függősége jóval magasabb szintű, mint Európáé.

Összefoglalva tehát a Brexit hatása Németországra lehet, hogy éppen olyan meghatározó lesz, mint amily hatást az Egyesült Királyság gazdaságára gyakorol, de az utóhatások talán még fájdalmasabban hatnak majd az Európai Unió piacaira a valutaárfolyam negatív hatásai, valamint az egész kontinensre kiterjedő gazdasági recesszió miatt.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.04
Az amerikai Anderson Economic Group piackutató október végén megjelent tanulmánya meglepő dolgot....
2021.12.04
A Deep Space Projekt néven fejlesztett autó közel egymilliárd forintba fog kerülni. ..
2021.12.04
A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte az első Forma-1-es....
2021.12.04
Az EQXX-ről újabb adatokat és egy képet hoztak nyilvánosságra. ..
2021.12.04
A Toyota prémiummárkájának első dedikált villanyautóját RZ-nek fogják hívni. ..
2021.12.04
Idén már hat kivilágított villamost és az ünnepi fogaskerekűt indította útjára december első napján....
2021.12.04
A Fiat Mirafiori gyárát elektromos járművek gyártóközpontjává kívánja átalakítani a Stellantis.....
2021.12.04
Lengyelországban jelentősen csökkent az új autók és kisteherautók eladása novemberben éves szinten....
2021.12.04
A GR86 értékesítését 2024-re le fogják állítani Európában, méghozzá szokatlan okból. ..
2021.12.04
A kispesti rendőrök még aznap rajtaütöttek a lopással gyanúsítható férfi telephelyén; a Jaguárt....