Nissan-Renault

Hogyan tovább, Nissan?

2020.12.01.

A Nissan csoport kemény időszakon van túl és nem kevésbé kemény időszaknak néz elébe. Carlos Ghosn botránya, a Mitsubishi bejelentett kivonulása Európából a látványos történések közé tartozik, de egyébként is nagy változások előtt áll a csoport.

A Nissan nem először van nehéz helyzetben. A sors iróniája, hogy a 2000-es évek elején pont az a Carlos Ghosn vállalta az egyik legnagyobb szerepet a vállalat felemelkedésében, akinek részben mostani nehéz helyzetüket is köszönhetik. A jelenleg Libanonban tartózkodó egykori menedzser volt az autóipar legismertebb és talán legtöbbre tartott menedzsere az utóbbi években, ő volt az, ami most Carlos Tavares, a PSA csoport első embere.

Amikor Ghosn a Renault-t elhagyva a Nissant választotta, bátor döntésnek tűnt a választása, mert a japán gyártó szinte a csőd szélén állt. Nem sokkal később a Renault jelentős részesedést vásárolt japán gyártóban.

Ghosn vezette az egyesült vállalat ügyeit, ami nem sokkal később a Mitsubishi csatlakozásával már trióvá vált. A menedzser kezdetben nem volt népszerű, leépítések, átszervezések voltak az első fontos lépései, de ez kellett ahhoz, hogy nem sokkal később a világ egyik legnagyobb autógyártójává váljon a konszern (egy rövid ideig a legnagyobbak is voltak). 2005-ben ő lett a Renault és a Nissan első embere, se előtte, se utána senkinek nem sikerült egyszerre két autógyártót menedzselni. Pedig ő kezdetben igen jól teljesített: Népszerű autók jöttek a Nissan részéről, a Leaf hatalmas sláger lett és minden a jó irányba mutatott.

Viszont volt egy döntése, amit sok gyártó meghoz, de a Nissan esetében valóban komoly károkat okozott? A piaci részesedést a profit felé helyezte. Az Egyesült Államokban például 10%-os piaci részesedést akart elérni, így a Nissan autói egyre olcsóbbak lettek, hogy a jó ajánlatokkal meg tudják nyerni az ügyfeleiket. De mindeközben minimális árréssel dolgoztak és mindez akkor ütött vissza igazán, amikor 2019-ben elkezdtek visszaesni az eladások.

Mindeközben a Leaf népszerűségét sem sikerült úgy meglovagolni, ahogy azt kellett volna. Korábban arról volt szó, hogy legalább 4 féle elektromos autót fog kínálni a Nissan, 2015-re pedig évi 1 millió elektromos autót fognak eladni. Egyik sem történt meg.

Emellett pedig nem feledkezhetünk meg az Infiniti problémáiról sem, ami bár érdekes és különleges autókkal próbálta meggyőzni a prémium szegmens vásárlóit, állandó pénzügyi gondokkal küzdött. Tavaly be is jelentették kivonulásukat Európából.

Ezután jött Ghosn letartóztatása és kalandos menekülése a japán hatóságok elöl. Tavaly már veszteséges volt a Nissan és idén sem jók a kilátásai, így elkezdődtek a változások.

2019-ben bejelentették, hogy megszüntetnek több, mint 10.000 munkahelyet, termelésüket pedig 10%-kal csökkentik 2022-re. Idén további 20.000 munkahely megszüntetését jelentették be, utóbbi döntés elsősorban az európai dolgozókat érintette/érinti. Az Egyesült Államokban szintén tízezres nagyságrendben szüntetnek meg munkahelyeket.

A terv a hírek szerint az, hogy kevesebb modellt fognak forgalmazni, kevesebb alkalmazottuk lesz, ami ha minden jól megy, sokat segít majd a pénzügyieken. Emellett pedig azt teszik, amit ha belegondolunk, több gyártó is tesz manapság, ha bajban van: Elektromos SUV-t fognak gyártani. Így tett a Mercedes-Benz és a Ford is, az ő modelljeik számára lesz versenytárs a Nissan Ariya.

Emellett azért szerencsére a hagyományos autók rajongóit is kényeztetik a hírek szerint érkező új “Z” szériával.

Hogy a leépítések, kevesebb modell, elektromos SUV és új ikonikus modell valóban segít-e, meglátjuk, de úgy tűnik, a Nissan újra képes lehet nagyon mélyről visszajönni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.08
A klasszikusok átka, vagy dicsérete, hogy sok utánzójuk akad, olykor még az utánzókat is utánozzák....
2025.12.08
Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és....
2025.12.08
Az Osztrák Posta Bécsben üzembe helyezte 6000. elektromos járművét, egy Fiat e-Scudót. A vállalat....
2025.12.08
A SEAT & CUPRA két belső előléptetést jelentett be, amelyek tovább erősítik a vállalat....
2025.12.08
A Magna elektromos autókat fog gyártani a kínai GAC gyártó számára grazi üzemében – ezt a gyártó....
2025.12.08
Biatorbágy közelében, Hegyeshalom felé nagy a torlódás - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.12.08
Ukrán oldalon fennálló áramszünet miatt szünetelt a határforgalom a nagyhódosi közúti....
2025.12.08
A pozsonyi rendőrség december 3-án, szerdán egy közlekedési szabályokból tartott elméleti vizsga....
2025.12.08
Közel 100 nappal első Forma–1-es futama előtt az Audi már ízelítőt adott abból, milyen lesz a márka....
2025.12.08
Magam sem gondoltam volna, de néhány apró kellemetlenségtől eltekintve meglepően gördülékenyen....