Nissan-Renault

Hogyan tovább, Nissan?

2020.12.01.

A Nissan csoport kemény időszakon van túl és nem kevésbé kemény időszaknak néz elébe. Carlos Ghosn botránya, a Mitsubishi bejelentett kivonulása Európából a látványos történések közé tartozik, de egyébként is nagy változások előtt áll a csoport.

A Nissan nem először van nehéz helyzetben. A sors iróniája, hogy a 2000-es évek elején pont az a Carlos Ghosn vállalta az egyik legnagyobb szerepet a vállalat felemelkedésében, akinek részben mostani nehéz helyzetüket is köszönhetik. A jelenleg Libanonban tartózkodó egykori menedzser volt az autóipar legismertebb és talán legtöbbre tartott menedzsere az utóbbi években, ő volt az, ami most Carlos Tavares, a PSA csoport első embere.

Amikor Ghosn a Renault-t elhagyva a Nissant választotta, bátor döntésnek tűnt a választása, mert a japán gyártó szinte a csőd szélén állt. Nem sokkal később a Renault jelentős részesedést vásárolt japán gyártóban.

Ghosn vezette az egyesült vállalat ügyeit, ami nem sokkal később a Mitsubishi csatlakozásával már trióvá vált. A menedzser kezdetben nem volt népszerű, leépítések, átszervezések voltak az első fontos lépései, de ez kellett ahhoz, hogy nem sokkal később a világ egyik legnagyobb autógyártójává váljon a konszern (egy rövid ideig a legnagyobbak is voltak). 2005-ben ő lett a Renault és a Nissan első embere, se előtte, se utána senkinek nem sikerült egyszerre két autógyártót menedzselni. Pedig ő kezdetben igen jól teljesített: Népszerű autók jöttek a Nissan részéről, a Leaf hatalmas sláger lett és minden a jó irányba mutatott.

Viszont volt egy döntése, amit sok gyártó meghoz, de a Nissan esetében valóban komoly károkat okozott? A piaci részesedést a profit felé helyezte. Az Egyesült Államokban például 10%-os piaci részesedést akart elérni, így a Nissan autói egyre olcsóbbak lettek, hogy a jó ajánlatokkal meg tudják nyerni az ügyfeleiket. De mindeközben minimális árréssel dolgoztak és mindez akkor ütött vissza igazán, amikor 2019-ben elkezdtek visszaesni az eladások.

Mindeközben a Leaf népszerűségét sem sikerült úgy meglovagolni, ahogy azt kellett volna. Korábban arról volt szó, hogy legalább 4 féle elektromos autót fog kínálni a Nissan, 2015-re pedig évi 1 millió elektromos autót fognak eladni. Egyik sem történt meg.

Emellett pedig nem feledkezhetünk meg az Infiniti problémáiról sem, ami bár érdekes és különleges autókkal próbálta meggyőzni a prémium szegmens vásárlóit, állandó pénzügyi gondokkal küzdött. Tavaly be is jelentették kivonulásukat Európából.

Ezután jött Ghosn letartóztatása és kalandos menekülése a japán hatóságok elöl. Tavaly már veszteséges volt a Nissan és idén sem jók a kilátásai, így elkezdődtek a változások.

2019-ben bejelentették, hogy megszüntetnek több, mint 10.000 munkahelyet, termelésüket pedig 10%-kal csökkentik 2022-re. Idén további 20.000 munkahely megszüntetését jelentették be, utóbbi döntés elsősorban az európai dolgozókat érintette/érinti. Az Egyesült Államokban szintén tízezres nagyságrendben szüntetnek meg munkahelyeket.

A terv a hírek szerint az, hogy kevesebb modellt fognak forgalmazni, kevesebb alkalmazottuk lesz, ami ha minden jól megy, sokat segít majd a pénzügyieken. Emellett pedig azt teszik, amit ha belegondolunk, több gyártó is tesz manapság, ha bajban van: Elektromos SUV-t fognak gyártani. Így tett a Mercedes-Benz és a Ford is, az ő modelljeik számára lesz versenytárs a Nissan Ariya.

Emellett azért szerencsére a hagyományos autók rajongóit is kényeztetik a hírek szerint érkező új “Z” szériával.

Hogy a leépítések, kevesebb modell, elektromos SUV és új ikonikus modell valóban segít-e, meglátjuk, de úgy tűnik, a Nissan újra képes lehet nagyon mélyről visszajönni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....