pápamobil

Hol őrzik a legtutibb pápamobilt?

2024.05.23.

Hát Argentínában! És miért pont ott?  De ne szaladjunk ennyire előre…

A katolikus egyházfők által használt pápamobilok egyik legjobbja és legeredetibbje minden bizonnyal az, amelyik 1987-ban készült II. János Pál pápa számára második argentin látogatása előtt.

A képen látható pápamobilt a Sevel Argentina autógyártó cég gyártotta. A különleges jármű alapja egy Chevrolet C-szériás pickup kisteherautó, annak is a nagy teherbírású C-30-as változata dupla hátsó gumikkal. A könnyebb S-10-es modell, amelyet ebben az autógyárban gyártottak, nem volt alkalmas erre a célra. Ennek legfőbb oka az volt, hogy a golyóálló üvegből készült speciális felépítményű autó saját tömege elérte a 4,5 tonnát!

Az golyóálló üveggel fedett, platón elhelyezett szobában három forgószék fért el, két egyforma, és a harmadik, valamivel kényelmesebb, amelyet a szentatya használt.

Az autó még „csecsemőkorát” sem élte meg, és II. János Pál elutazása után máris nyugdíjba vonult. A pápamobil a Buenos Airestől 68 kilométerre északnyugatra fekvő Luján város Enrique Udayendo múzeumába került, ahol jelenleg is megtekinthető.

A Sevel Argentina vállalatot 1981-ben alapították a Fiat és a Peugeot helyi leányvállalatainak egyesülésével. Három évvel korábban Európában a Fiat SpA és a PSA Peugeot Citroen közös vállalatot hozott létre a Sevel néven (Société Européenne de Véhicules Légers. Ami az argentin céget illeti, mindkét márkából sokféle autót gyártottak ottt, köztük például a Fiat Fiorinót, Fiat 619-et és Peugeot Partnert).  Hat éven át, 1985-től 1991-ig gyártották licenc alapján a harmadik generációs Chevrolet C-10 kisteherautókat is, amilyenből komoly átalakítás után lett a szóban forgó pápamobil is. A Sevel Argentina cég 1999-ben zárta be kapuit.

A pápai autók története pedg csaknem 125 évre nyúlik vissza. Az első pápai autó egy Itala márkájú személyautó volt, amely 1909-ben került a Vatikánba. Az egyházfők évtizedeken átl elsősorban reprezentációs célokra használtak luxusautókat, de II. János Pál ellen a római Szent Péter téren 1981-ben – nyitott gépkocsiban - elkövetetett merénylet mindent megváltoztatott. A pápamobilokkal szembeni első számú követelmény a biztonság lett. Gyakorlatilag onnantól kezdve nevezik pápamobiloknak a golyóálló üveggel ellátott, a pápák számára gyártott járműveket, amelyekből néhány tucat készült világszerte.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.16
Súlyos közlekedési baleset történt vasárnap kora délután az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.06.16
A dél-karolinai Charleston melletti gyárban megkezdődött a Volvo új elektromos zászlóshajó SUV-ja....
2024.06.16
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában ahhoz adunk tippeket, hogyan mutassunk jó példát a....
2024.06.16
2024 nyarán a BMW portfóliója új hajtáslánc-változatokkal, alapfelszereltségként és opcionális....
2024.06.16
Teljes terjedelmében égett egy több száz négyzetméteres műszakivizsga-állomás Ajakon, a Vasút....
2024.06.16
Oroszország geopolitikai elszigeteltsége miatt, s a fosszilis energiahordozók fontos termelőjeként....
2024.06.15
A Csomós Miklós, Nagy Attila páros nyerte a szombaton zárult Mecsek-ralit, a HUMDA országos....
2024.06.15
Hibridek és villanyautók mellett egyre több a méz és whisky az autógyártók kínálatában. ..
2024.06.15
A repülőtéri vámszolgálat történetét, a pénzügyőrök munkáját bemutató kiállítást nyitott a Nemzeti....
2024.06.15
Útmutató lépésről lépésre.   ..