fékrendszer

Hornyok vagy furatok? Tudomány a féktárcsa felületek kialakítása mögött (1. rész)

2020.02.04.

Miért lehet érdemes lecserélni az egyszerű, síkfelületű féktárcsát fúrt vagy mart féktárcsára? A Brembo bemutatja ennek a két típusnak az előnyeit és a helyes választáshoz vezető utat. Amikor az ügyfélnek új féktárcsára van szüksége, a folyamat első lépése, hogy az adott járművel kompatibilis verziót beszerezzék. A sima tárcsáról a megmunkáltra való áttérés jelentősen hozzájárul a fékrendszerek teljesítményének javulásához, valamint az autó megjelenéséhez.

 

,, A féktárcsákon lévő furatoknak és hornyoknak sokkal fontosabb szerepük van annál, mint, hogy az autó megjelenéséhez adjanak hozzá némi pluszt” -magyarázta Marco Moretti a Brembo Aftermarket Marketing igazgatója. ,, Tervezésük minden aspektusának külön célja van. Egy általános tárcsához képest jobb tapadást biztosítanak, nedves időben hozzájárulnak a víz hatékonyabb elvezetéséhez, és a fékek hűtését is biztosítják.

A mart, illetve az átmenő furatos felület a leghatékonyabb megmunkálás eljárás, amit a Brembo kínál. A két megmunkálásnak a fékteljesítmény és biztonság szempontjából számos közös előnyük van, de néhány különbséggel is rendelkeznek. Nézzük ezek összesítőjét:

 

 

Teljesítménybeli előnyök:

1. Jobb tapadás

Az átmenő furatok vagy hornyok biztosítják a nagyobb tapadást a betét és a tárcsa között. Azáltal, hogy az érintkező felületek nem teljesen összefüggők, növelve ezzel a súrlódási együtthatót. Az azonnali reakció gyors és hatékony fékezést biztosít, javítja a fékrendszer hatékonyságát.

 

 

2. Folyamatos tisztítás

Egy másik fontos előnye ezeknek a tárcsáknak a furatok és a hornyok szempontjából, hogy fékezés közben lekoptatja a súrlódás során „öregedő”, majd leváló szemcséket, részecskéket. A régi súrlódó anyag eltávolításával csak az új betétanyag kerül érintkezésbe a tárcsával.

3.  Víz és gáz elvezetése

A fékezés hatékonyságát a tárcsák nedvessége is befolyásolja, de a tárcsa súrlódó felületeinek megmunkálásával ezt a problémát is orvosolni tudják. A furatos és a mart kivitel is lehetővé teszi a tárcsa felületén kialakult vízréteg eloszlatását. Ez azt jelenti, hogy még nedves körülmények között is hatékonyan reagál a fékpedál lenyomására.

Ezenkívül különleges kialakítása lehetővé teszi a nagy hőmérséklet miatt kialakult gázok gyors eltávozását, amik a betét és a tárcsa felületei közé hatolnak be. A nagyon magas hőmérséklet a fenolgyanták égéséhez vezet, amely folyamat gázklépződéssel jár. Ez csökkentheti a tárcsa és a betét közötti súrlódást, valamint a fékezés hatékonyságát is („fading”-jelenség). A különleges kialakítás lehetővé teszi a gázok gyorsabb elvezetését, helyreállítva az optimális fékezési körülményeket. A mart tárcsák jobb víz- és gázelvezetést biztosítanak ezért gyakran választják őket a motorsportban.

4.  Hőelvezetés

Ezek a tárcsák jobban tudják szabályozni a hőmérsékletet fékezés közben. A tárcsa és a betét között keletkező hő elvezetésével javítják a teljes fékrendszer teljesítményét.

 

 

Pintér Dominika

Őri Péter

 

Forrás: 
Brembo

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Hivatalosan is megerősítették, hogy 2021. január 11-én rántják le a leplet az új Le Mans-i....
2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....