Suzuki SX4 S-Cross
Hogy néz ki?
Ez is a mi autónk. De még mennyire! Jó egyre több magyar gyártású autót látni az utakon, az idén az első 10 hónapot követően közel 10 ezer Vitara és közel 8 ezer S-Cross szabadult a flaszterra. Az SX4 immár harmadik arccal készül nálunk, a ráncfelvarrás után félreismerhetetlen karaktert kapott a kompakt szabadidő-autó. Olyan cyranós orrot, amit senki nem felejt, ha egyszer találkozik vele. Hátulról nincs sok változás, kissé nissanos a forma lezárása, az autó összességében nekem a régi BMW X3-ast juttatja eszembe. Az S-Cross a Vitaránál 12,5 centivel hosszabb, tengelytávolsága 10 centivel nagyobb, a csomagtér 55 literrel öblösebb.
Alap GL+ felszereltséggel teszteltem az S-Crosst, volt benne okostelefonos összekapcsolhatóság (USB-csatlakozóbal csak egy van), vészfékasszisztens, tempomat, ülésfűtés, tolatókamera, kapcsolható összkerékhajtás, érintőképernyős szórakoztatórendszer, Bluetooth és USB-csatlakozó. A műszerfal műanyagjai sokat puhultak az elődhöz képest, de a beltér szomorú komorsága és puritánsága megmaradt, azt még a színes kijelző sem dobja fel. Az ülések oldaltartása javult, hátul is bőséges a hely. A kormány jó fogású és pontos. Hátulra pohártartós könyöklő is jutott.
Hogy megy?
Öt év telt csak el az SX4 S-Cross modell gyártásának kezdetétől, de ennyi is elég volt ahhoz, hogy búcsúzzunk a szívó- és dízelmotoroktól. Csakis turbós benzines 1,4 literes motorral kapható, 2020 tavaszán lágy hibriddel bővül a választék. Legnagyobb teljesítménye 140 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 220 Nm, amely percenként 1500-4000 fordulat között áll rendelkezésre. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 10,2 másodperc alatt gyorsul fel, legnagyobb sebessége 200 kilométer/óra. Fogyasztása mérsékelt, az 1800 kilométeres teszt során, amelyben volt autópálya, terep, országút, 6,1 liter/100 kilométerre alakult.
Milyen vezetni?
Kifejezetten kényelmes az S-Cross vezetése, minden körülmények között kellemesen, lágyan csillapít a Vitarától kölcsönvett futómű (abban feszesebb és pontosabb, de mindkettőben elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros egységek dolgoznak), legyen szó városi makadámútról, nyomvályús autópályáról vagy a szőlőhegyre vezető sziklás útszakaszról. Sport módot kapcsolva a szokás szerint dinamikusabbá válik az autó, a hátsó tengelyre több tapadás jut, amitől élvezetesebb az elfordulás, a gázreakció is élénkebb, mint normál, azaz automatikus fokozatban. Az összkerékhajtás zárásához előbb snow, havas módba kell kapcsolnunk a forgótárcsát. Terepen is javult, a hasmagassága 16,5 centiről 18 centire nőtt. Váltója pontos, hatsebességes, a kormányzás közvetlen.
Mennyibe kerül?
Az S-Cross a most igen népszerű Vitarának jelent házon belül versenytársat, hisz mindkét modell 5 millió forint körül vihető haza, az SX4 S-Cross listaára 5,86 millió forint. Csomagtartója 430 liter plusz az álpadló 10 literje, a teljes raktér ledöntött ülésekkel 1269 literes, de nem teljesen sík a felület. Vannak benne akasztófülek, 12 V-os csatlakozó, illetve a kétoldalt két mélyebb rekeszbe is pakolhatunk cuccokat.
Kép és szöveg: Biró Csongor