kiállítás

IAA: mit visznek a járműgyártók Hannoverbe?

2014.09.01.

Minden páros év szeptemberében a nehéz-tehergépjárműves szakma képviselői Hannoverben adnak egymásnak randevút, hiszen ilyenkor rendezik meg az Internationale Automobil-Ausstellung-ot, a Nemzetközi Automobil Kiállítást. Az elnevezés ne tévesszen meg senkit, itt személyautót nem talál az érdeklődő, ez a nehéz kategória seregszemléje.

Az ismert és kevésbé ismert járműgyártók mellett, a háttéripar, a pótkocsigyártók, a különböző tehergépjárművekre felszerelhető eszközök gyártói – a járműdarutól az emelőhátfalig – mutatják be ilyenkor portékáikat a nagyérdeműnek. Ilyenkor osztják ki az Év Tehergépjárműve és az Év Autóbusza – páros években városi járművek – díjait is. Ugyan a kiállítás szeptember 25-én nyitja kapuit, számos európai gyártó már megszellőztette, milyen újdonságokkal rukkol elő Hannoverben. Ebből állítottunk össze – a teljesség igénye nélkül – egy kisebb kedvcsinálót a következőkben. Érdekesség, hogy amíg két évvel ezelőtt szinte minden az új, idén januártól bevezetett Euro6-os normának megfelelő járművek és motorok bemutatásáról szólt, addig idén inkább a hatékony üzemeltetést, vagy környezetvédelmet előtérbe helyező megoldások kapnak várhatóan kiemelt szerepet.

A hazai pálya előnyeit kihasználva a müncheni MAN mindig óriási standdal jelenik meg a kiállításon. Ellentétben az előzőekben megállapítottakkal egy új erőforrással rukkolnak elő, olyannyira, hogy a kiállítással egyidőben ez a motor már rendelhető lesz a tavaly megújult TG járműcsalád nagyobb, hosszútávú árufuvarozásra és építőipari célokra használt járműveihez.

Az MAN TGX

A német gyártó a már említett Euro6-os norma bevezetésekor leállította a nagyteljesítményű V8-as motorok gyártását. Ennek pótlására kerül mosta a piacra egy új fejlesztésű, soros, hathengeres, 15,2 literes aggregát. Az új motor mutatói magukért beszélnek, hiszen három teljesítményszinttel áll rendelkezésre, 520, 560 és 640 LE teljesítmény mellett az új, D38 jelölésű, motor nem csak lóerőben, hanem a leadott nyomatékszintek alapján is ígéretesnek tűnik. A kétlépcsős turbó-feltöltésnek köszönhetően a legnagyobb nyomaték már 930-as fordulaton rendelkezésre áll és ezt tartja is 1350-es fordulatig. Számokra lefordítva ez 2500, 2700 és 3000 Nm-t jelent. Ezzel a nyomatékeloszlással rendkívül gazdaságos üzem érhető el, hiszen a sebességváltások során minden fokozatban folyamatosan elérhető a legnagyobb nyomaték.

Az új D38-as erőforrás

Az új motorokhoz továbbfejlesztett váltó is dukál, ez a már ismert MAN TipMatic automatizált váltó legújabb változata, amely három új funkciót kínál a gépkocsivezető részére. A Speed Shifting a legfelső 3 fokozatot gyorsabban kapcsolja, így hegymenetben kisebb teljesítmény-veszteséggel vált vissza a váltó, ha szükséges. Az Efficient Roll névre keresztelt funkció optimális terepviszonyok esetén üresbe kapcsol és a jármű lendületét kihasználva hagyja azt gurulni, az Idle Speed Driving pedig alacsony sebességnél, például városi forgalomban használja ki a motor alacsony fordulaton elérhető magas nyomatékát, amelynek lényege, hogy ameddig csak lehet, vagy ameddig a vezető nem avatkozik be a jármű zárt tengelykapcsolóval alapjárati fordulaton gurítható. A 2014-es IAA-n az MAN TGX D38 sorozatból egy 41.640 8x4/4-es hajtásképletű nehézteher-szállító vontatót mutat be 250 tonna szerelvény össztömeggel.

Amíg a müncheniek motort, addig a svéd Volvo Trucks sebességváltót fejlesztett, pontosabban tengelykapcsolót. Az új FH széria pont két évvel ezelőtt mutatkozott be Hannoverben, a következő évben el is nyerte az Év Tehergépjárműve címet.

A Volvo FH

Már az akkori sajtóinformációk is szóltak egy új – a személyautós iparban már ismert – kettős kuplunggal szerelt sebességváltóról. Az I-Shift Dual Clutch sebességváltó, a piac első nehéz haszonjárművekhez kifejlesztett dupla tengelykapcsolós váltóműve. Ez két behajtó tengelyt és egy kettős tengelykapcsolót tartalmazó sebességváltó. Ez azt jelenti, hogy két fokozat választható ki egyszerre. A tengelykapcsoló határozza meg, hogy éppen melyik fokozat aktív. Az új megoldás alapvetően két összekapcsolt sebességváltóként írható le. Amikor az egyik sebességváltó aktív, a következő fokozat már elő van készítve a másik sebességváltóban. Fokozatváltáskor az első sebességváltó a második sebességváltó bekapcsolódásának pillanatában leold, így a fokozatváltások a teljesítményleadás megszakadása nélkül mennek végbe. Az új szerkezet alapvetően a már bevált automatizált 12 fokozatú váltót használja az új elv szerint működő tengelykapcsolóval. A teljes szerkezet mindössze 12 cm-el hosszabb a hagyományos kuplunggal szerelt váltókhoz képest, az FH sorozat 460, 500 és 540 lóerős 13 liters D13-as motorjaihoz rendelhető idén ősztől.

Az I-Shift Dual Clutch

Az új megoldás jó tulajdonsága, hogy a váltáskor megszokott zökkenők is elmaradnak, ez folyékony áru vagy élőállat szállításánál jelent további előnyöket. Az új sebességváltó működéséről szóló kisfilm az alábbi linken tekinthető meg: http://youtu.be/MR5iFgJBpYk

Az áruszállításról pedig érdemes áttérni a személyszállításra is. Az autóbuszoknál is ma már kiemelt fontosságú a környezetkímélő üzemeltetés, különösen igaz ez akkor, hogyha városokban használt járművekről beszélünk. A svéd Scania, többek között egy hibrid-hajtású városi járművel jelenik meg az IAA-n. A kiállításon megtekinthető lesz egy Scania Citywide busz hibrid hajtáslánccal.

A Scania CityWide hibrid hajtással

Emellett több, biodízel üzemanyaggal, vagy gázzal hajtott járművet is felvonultatnak standjukon, és bemutatkozik a csak kipufogógáz utánkezelést alkalmazó (SCR) 13 literes 450 lóerős, elsősorban tehergépjárművekbe szánt motor is.

Dióhéjban egyelőre ennyit az IAA-ról, természetesen ha további érdekes újdonságokról kapunk információt, arról is szólunk majd a jövőben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..