utánpótlás

Így fogyaszthat kevesebbet autója

2023.03.23.

Mióta eltörölték az ársapkát, mindenkinek jobban fáj, ha autóval közlekedik. Mégsem látok több tudatos vezetőt. Rohannak a piroshoz, tempóznak a belső sávban, és még a szomszéd utcába is kocsival mennek.

Sok kicsi sokra megy

Pedig, ha kiszámolnánk, hogy egy hónapban mennyit költünk üzemanyagra, akkor mindjárt könnyebben faragnánk le a felesleges úticélokat. Ez is egy jó megoldás, ha átgondoljuk, hogy hány haszontalan kört futunk. De persze a legjobban akkor fogyaszt az autó, ha a garázsban áll. Én csak egy robogóba tankolok, - mert ezt használom a napi közlekedésre, de manapság így is fáj, hogy tízen ezreket hagyok ott a kúton, szóval, ha hozzám hasonlóan az olvasóm fejében is megfordult már ez a gondolat, akkor jó úton jár, hogy képes legyen változtatni autóhasználati, és járműkezelési szokásain.

Ne ülj autóba

Ez az első, és legfontosabb tanácsom. Biztos, hogy van otthon kerékpár, ha csak pár kilométerre kell elgurulni, akkor a leggyorsabb, és legzöldebb közlekedési eszköztől keresve sem találhatnánk jobbat. Egész jó tömegközlekedési eszközpark, és menetrend fejlesztések történtek országos szinten az utóbbi időszakban, egy próba erejéig érdemes ezt is lecsekkolni. Illetve ki lehet próbálni a segédmotort. Egyrészt nem kerül plusz pénzbe az üzemeltetése az évi párezer forintos biztosításon kívül. Már bőven kétszázezer forint alatt találhatunk élhető robogót. Persze azt a mélyen tisztelt Levegő Munkacsoport nem fogja megtapsolni, de az nem is baj, mert minél kevesebb autó, annál kisebb dugó. Ezt talán egyszer majd ők is megértik. Tudom robogóra ülni kompromisszumokkal jár, és csak annak megoldható, aki egyedül utazik, délután hazafelé sem kell senkit fuvaroznia, na meg persze a munkájához sem kell eszközt szállítani, vagy nem egy zsákfaluban lakik egy tömegközlekedés szempontjából kevésbé frekventált településen. Nekik továbbra is az autó az egyedüli élhető alternatíva. De ha lehet, akkor ebből is érdemes könnyebbet keresni, és semmiképpen nem egy batár SUV-t, főleg, ha inkább egyedül utazunk csak. Sokat jelent a légellenállás, és súly szempontjából is lényeg, hogy kisebb, és könnyebb autóban üljünk, ez persze jótékonyan hat a fogyasztásra is.

Elektromos fogyasztók

Tudom, hogy nem helyesen, de zsigerből kikapcsolom az automata klímát, ha csak egy kis levegőt akarok a szélvédőre fúvatni. Ez is plusz fogyasztást jelent ugyanis. És, hogy miért mondtam, hogy nem helyesen? Mert most nincs szezonja, így elfelejtjük, hogy a klímát ilyenkor is érdemes bekapcsolni, hogy a rendszer elemei mozogjanak, és megkapják a kenést. De a felesleges járatás plusz üzemanyagfogyasztással jár. Ugyanúgy, mint az ülésfűtés, vagy hátsó szélvédő párátlanítása. Ezeket is csak szükséges esetben szabad használni, ha a kisebb fogyasztásra hajtunk. A világításon viszont soha ne spóroljunk! Ezt már kitárgyaltuk itt, hogy miért.

Vezetéstechnika

Erről is beszélnünk kell, sőt, ez a legfontosabb. A cikk elején már említettem, hogy nem látok kevesebb ideges sofőrt az utakon. A napokban a töltőállomáson pufogtak, mert sokat kellett várni a kezelőre, hogy fizethessen egy sietős autótárs. Szegény kezelő fél kezével kávét készített, a másikkal a pénztárgépet ütötte, a lábával meg sepregetett. De ez sietős autóstársat nem hatotta meg, mert szerinte a kútra tankolni járunk, aztán haladjunk tovább gyorsan. Nincs idő meghalni sem, a vérnyomás meg azonnal az egekben, ha valahol három percet várni kell. Sietnek a piros lámpához, haladnak a belsőben, bánják is ők, hogy akár 10-15%-al is rosszabb fogyasztást hoznak így össze. Pedig mennyivel jobb lendületből közlekedni, ha látjuk, hogy zöld, akkor gáz, ha már három autóval előttünk sárgul, akkor azonnal lelépni a gázról, és finoman motorfékkel, majd fékre lehelve megérkezni a piroshoz. Nem szeretem a kigurulókat, mert tényleg zavaró, ha valaki így érkezik a lámpához, de ha nem esünk át a másik oldalra, akkor egyrészt kevesebbet fogunk egyhelyben állni, ami a legbosszantóbb élethelyzet az utakon, másrészt, ha sikerül elcsípni a zöldet, akkor akár gurulva indulhatunk, így annyival kevesebb benzin tűnik el mozgási energiává alakulva. Az utóbbi időben rászoktam a tempomatra városon belül is, akár csak egy pár perces szakaszra is hajlandó vagyok bekattintani. Egyrészt kevesebb stressz, ha 55-re állítva csorgok, és nem is kell folyamatosan a gázzal, és fékkel játszani, hogy tartsam a tempót. Másrészt a fogyasztásnak is jót tesz az egyenletes sebesség.

Na, és hogy hajtsunk, ha jó fogyasztást szeretnénk? Nos, nehéz a kérdés, mert ez egyén függő. Bárki bármit mondd, én indítás után harminc másodpercig nem érek a benzines autóm gázpedáljához. Utána hallom, ahogy a motorvezérlő lentebb veszi a fordulatot, na, akkor már érdemes megmozdítani a kocsit. Hogy ér e valamit ez a túlzott óvás, féltés? Jó kérdés, -és ígérem, hogy egyszer ennek is utána járunk, de ártani biztos nem ártunk autónknak ezzel a fél perccel, egyébként is be kell kötni magunkat, és elhelyezkedni a vezetőülésben beszállás után. Ha pedig már haladunk, akkor felejtsük el a finomkodást a pedálokkal, érdemes hamar felgyorsítani a kívánt sebességre, és végig defenzíven hajtani. Így már jó előre láthatjuk, ha lassítani, vagy gyorsítani kell.  A fordulatszám nyugodtan maradhat középtartományban, de semmi képpen ne erőltessük a lefulladás határán való használatot, ezzel többet ártunk, mint használunk a motornak.

Végül pedig fontos megemlíteni az olyan apróságokat, mint, hogy ne cipeljük a tetőboxot feleslegesen, vagy tegyük ki a tőkesúlyt a csomagtartóból, ha már úgyis október óta téliesítve pihen a csónak. Néha pedig nem árt ránézni a guminyomásra sem. Nekem az első tengelyen sikerült összeszednem egy vállasra koptatást a családi igáslovon. Fájni fog az átgumizás ára, pedig tankolásonként 5 perc lett volna, hogy körbe mérjem. Ne járjon így, szánjon erre időt, mert a mai gumiabroncs árakat figyelembe véve, nem mostanság fogjuk feleslegesen kikukázni a megunt abroncsainkat. Ha érdekli a téma, akkor itt, és itt is olvashat még hasznos tippeket, mondjuk, a vizes edényt nem javaslom.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....