utánpótlás

Ilyen volt a hazai új motorkerékpár piac 2024-ben

2025.06.02.

Az árak emelkedése sem tudja megtörni az évek óta tartó trendet: növekvő pályán az új motorkerékpárok piaca hazánkban. Ez igazán jó hír, hiszen az élvezeti értékén túl, a leggazdaságosabb közlekedési eszköz, és a legélhetőbb alternatíva az autó helyett egy robogó a városi dugók ellen. Nézzünk újra a számok mögé, hogyan alakultak a forgalomba helyezések itthon 2024-ben.

A trendek nem, az árak viszont változtak

Nagyon jó lenne írni arról, hogy olcsóbban juthatunk kétkerekűhöz, mert ezzel is az átállást támogatják a kereskedők vagy a kormány. De sajnos az infláció és a gazdasági nehézségek miatt mindig a fogyasztón csattan az ostor. Persze tudom, gyártani is drágább, és az energia költségek is mindenkinek egyre magasabbak, ezt nem lehetne lenyelni, így el kell fogadnunk, hogy minden évben drágábbak a termékek, ez lehet egy havi nagybevásárlásnál is fáj, de jól látható pluszt jelent annak is, aki nem tavaly, hanem idén választja ki a szalonból az új járművét. Ami viszont nem változott, az a vásárlók részéről mutatkozó érdeklődési trend. Még mindig az allrounder a népszerű, és persze a robogóknál tarol a 125-ös kategória, amire egyszerűen ülhet fel bárki, aki rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal. Sajnos így kevesebb különlegesség marad, nekem kifejezetten fáj, hogy a szép cruiserek a háttérbe szorultak, nincsenek már gyönyörű, nagy V2-es nakedek, vagy éppen ikonikus sportmotorok, mint az R1-CBR-GSX-R triumvirátus anno, jó másfél évtizeddel ezelőtt az aktuális modellek poszterei természetesen az én falamon is ott lógtak, mert őszintén lehetett rájuk vágyni. Jellegtelenebbek, jobban összemosódtak korunk motorkerékpárjai, de a piaci trendeknek megfelelő motorokat készítik a gyártók, így ha erre van igény, akkor ez várható. De aki volt már a mátrai patkó környéki parkolóban, láthatta, hogy elég egyformák a motorok, színek, formák, kevésbé megkülönböztethetőek a mai gépek, mint pár évtizeddel ezelőtti elődeik.

Motorkerékpárok

2023-ban, 6557 db új kétkerekű került forgalomba hazánkban, ez a szám 2024-ben 8054-re emelkedett, ami nagyon pozitív eredmény. A legnépszerűbb "allrounder" motorok nem csak aszfaltozott úton, hanem terepen is egyaránt használhatók. Persze több, kevesebb kompromisszummal. Itt érdekes váltás történt, hiszen a korábbi években mindig a nagyszerű GS széria legfrissebb modelljei (R1300 GS 189 db.) tanyáztak, de egyre jobban tört felfelé a dobogóra a kínai Benelli, és ez a kitartást tavaly meghozta neki az első helyet, hiszen a legtöbbet eladott motorkerékpár ebben a kategóriában a Benelli TRK 702 lett (286 db.). Hogy minek köszönhető ez? Szerintem az árnak, mert a magyar, egy rendkívül pici, és ár érzékeny piac. Felfért még a harmadik helyre a Honda XL 750 is 143 eladott darabbal.

A belépő kategória, a nyolcadlitersek

A 125-ös piacot évek óta a Honda (CBF 125 86 db.) uralta, de most megtört a jég, mert a Keeway Superlight 125 (116 db.) megelőzte. Szerintem a változó euro normák miatti komoly importőri kedvezmény/készletkisöprés lehetett az oka a helycserének.  A harmadik, és negyedik helyen is a Keeway márkát találjuk 69 illetve 40 darabbal futott be a RKF és az X-Light. Érdekesség, hogy elpattant azért a Monkey élménymotorjának 125-ös változatából is 39 darab. Ami inkább garázsdísz, mint napi használatra alkalmas közlekedési eszköz.

B125-el (majd) vezethető robogók

Mi lenne akkor, ha már most vezethetnének robogót B-s jogosítvánnyal az autósok? Valószínűleg megpörgetné a piacot, de a húzó modellek nem változnának. 125-ben verhetetlen a Honda PCX (325 db.). Miért is lenne más? Ütős formaterv, bombabiztos technika, finom részletmegoldásokkal. A legjobb autópótló.  Elkelt még egy másik nagyon népszerű modellből, a nagykerekű robogók egyik zászlóshajójából a Honda SH-ból is 56 darab. Kis kerék- nagy kerék dilemma, egyikkel agilitást nyerünk, a másikkal pedig kátyúbiztosabbak leszünk, mindenkinek magának kell eldönteni, hogy melyiket szeretné jobban. A dobogó harmadik helyére a Keeway Fact (47) került, ami megint csak versenyképes árával tudott ilyen eladási számokat hozni.

Nagyrobogók

Honda ADV 350A (256 db.). Nem is túramotor, nem is robogó, hanem a kettő elegye, megértem, ha a kényelem, és a vagányság, illetve különlegesség miatt sokan ezt a modellt választják. X-Max 300-ból 150 darab kelt el. Népszerűségének oka, hogy egy nagyon erős versenyző a mezőnyben, és gyakorlatilag minden megvan benne ahhoz, hogy kiváltsa az autót akár nagyobb távolságokra is. A klasszikus soha nem megy ki a divatból, és lehet stílusos nagyrobogóval járni, ilyen a Vespa GTS (108) mert a Dolce Vita minden időben jól esik.

Elektromos robogók

Egyáltalán nem követem figyelemmel ezt a szegmenset, mert továbbra sem gondolom, hogy a 2 literes benzinfogyasztás bárminemű alternatívának teret adhat, ami nem belső égésű. De mások vagyunk, még az a szerencse, hogy nem egyformák, így mindig megcsodálhatom a forgalomban az elektromos robogókat, amik azért valljuk be egyelőre nagyon ritkán bukkannak fel. Ami az elektromos autók piacán a Tesla, az elektromos robogóknál a BMW CE (CE04 19db., CE02 10 db.) sorozat. Nem csak egy termék, hanem egy stílus. Ahogy az IPhone is mást közvetít használójáról, aki megteheti, és ilyen futurisztikus BMW-t választ, ő is kilóg a sorból, és egy minőségi, előremutató közlekedési eszközzel mutatkozik. Trendi, drága, és kevesen engedhetik meg maguknak. A józan ész pedig a második helyen tanyázik a NIU NGTS személyében (11db.).

Konklúzió?

Vegyenek robogót, és motort, mert kell a hely. Eddig is kellett, de most még jobban kell. A dugómentes, tömegmentes belváros mindenkiben ott van, csak tenni kell érte. Az elején persze kicsit nehéz megszokni, de utána már le sem akarunk majd szállni róla. A baleseti statisztikáknak is jót tesz, ha kevesebb lesz az autó, és a zöldek is örülni fognak. Aztán számolják meg holnap reggel hány autót látnak munkába tartva úgy, hogy csak egy ember utazik benne.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
Két személygépjármű frontálisan ütközött szerda este a 47-es számú főút 212-es....
2025.12.24
Fabrice Cambolive szeretné, hogy a Savane 4X4 koncepcióból valós modellt csináljanak a Renault 4-es....
2025.12.24
A jövő évi nyári menetrendben heti háromszor közlekedik a török és a magyar főváros között a Wizz....
2025.12.24
Mikor láthatjuk utakon az első újkori Jaguar modellt és miért éppen ebbe az irányba mentek el a....
2025.12.24
Az Európai Unió nagysebességű vasúti hálózat kiépítésével, valamint a légi és a vízi közlekedésben....
2025.12.24
A Kia Seltos a gyártó egyik legnépszerűbb autója és a crossover jövőre Európában is kapható lesz. ..
2025.12.24
Baleset miatt megállították az M5-ös autópálya forgalmát Örkény térségében, a Budapest felé vezető....
2025.12.24
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó....
2025.12.24
A határátkelés megkönnyítése érdekében 116 digitálisan vezérelhető kijelzőt telepítenek tizenhárom....
2025.12.24
2026. július 1-jétől vége a kiskapuk korának: a 2,5–3,5 tonnás kisteherautók is ugyanabba az....