utánpótlás

A trendek nem, az árak viszont változtak
Nagyon jó lenne írni arról, hogy olcsóbban juthatunk kétkerekűhöz, mert ezzel is az átállást támogatják a kereskedők vagy a kormány. De sajnos az infláció és a gazdasági nehézségek miatt mindig a fogyasztón csattan az ostor. Persze tudom, gyártani is drágább, és az energia költségek is mindenkinek egyre magasabbak, ezt nem lehetne lenyelni, így el kell fogadnunk, hogy minden évben drágábbak a termékek, ez lehet egy havi nagybevásárlásnál is fáj, de jól látható pluszt jelent annak is, aki nem tavaly, hanem idén választja ki a szalonból az új járművét. Ami viszont nem változott, az a vásárlók részéről mutatkozó érdeklődési trend. Még mindig az allrounder a népszerű, és persze a robogóknál tarol a 125-ös kategória, amire egyszerűen ülhet fel bárki, aki rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal. Sajnos így kevesebb különlegesség marad, nekem kifejezetten fáj, hogy a szép cruiserek a háttérbe szorultak, nincsenek már gyönyörű, nagy V2-es nakedek, vagy éppen ikonikus sportmotorok, mint az R1-CBR-GSX-R triumvirátus anno, jó másfél évtizeddel ezelőtt az aktuális modellek poszterei természetesen az én falamon is ott lógtak, mert őszintén lehetett rájuk vágyni. Jellegtelenebbek, jobban összemosódtak korunk motorkerékpárjai, de a piaci trendeknek megfelelő motorokat készítik a gyártók, így ha erre van igény, akkor ez várható. De aki volt már a mátrai patkó környéki parkolóban, láthatta, hogy elég egyformák a motorok, színek, formák, kevésbé megkülönböztethetőek a mai gépek, mint pár évtizeddel ezelőtti elődeik.

Motorkerékpárok
2023-ban, 6557 db új kétkerekű került forgalomba hazánkban, ez a szám 2024-ben 8054-re emelkedett, ami nagyon pozitív eredmény. A legnépszerűbb "allrounder" motorok nem csak aszfaltozott úton, hanem terepen is egyaránt használhatók. Persze több, kevesebb kompromisszummal. Itt érdekes váltás történt, hiszen a korábbi években mindig a nagyszerű GS széria legfrissebb modelljei (R1300 GS 189 db.) tanyáztak, de egyre jobban tört felfelé a dobogóra a kínai Benelli, és ez a kitartást tavaly meghozta neki az első helyet, hiszen a legtöbbet eladott motorkerékpár ebben a kategóriában a Benelli TRK 702 lett (286 db.). Hogy minek köszönhető ez? Szerintem az árnak, mert a magyar, egy rendkívül pici, és ár érzékeny piac. Felfért még a harmadik helyre a Honda XL 750 is 143 eladott darabbal.
A belépő kategória, a nyolcadlitersek
A 125-ös piacot évek óta a Honda (CBF 125 86 db.) uralta, de most megtört a jég, mert a Keeway Superlight 125 (116 db.) megelőzte. Szerintem a változó euro normák miatti komoly importőri kedvezmény/készletkisöprés lehetett az oka a helycserének. A harmadik, és negyedik helyen is a Keeway márkát találjuk 69 illetve 40 darabbal futott be a RKF és az X-Light. Érdekesség, hogy elpattant azért a Monkey élménymotorjának 125-ös változatából is 39 darab. Ami inkább garázsdísz, mint napi használatra alkalmas közlekedési eszköz.

B125-el (majd) vezethető robogók
Mi lenne akkor, ha már most vezethetnének robogót B-s jogosítvánnyal az autósok? Valószínűleg megpörgetné a piacot, de a húzó modellek nem változnának. 125-ben verhetetlen a Honda PCX (325 db.). Miért is lenne más? Ütős formaterv, bombabiztos technika, finom részletmegoldásokkal. A legjobb autópótló. Elkelt még egy másik nagyon népszerű modellből, a nagykerekű robogók egyik zászlóshajójából a Honda SH-ból is 56 darab. Kis kerék- nagy kerék dilemma, egyikkel agilitást nyerünk, a másikkal pedig kátyúbiztosabbak leszünk, mindenkinek magának kell eldönteni, hogy melyiket szeretné jobban. A dobogó harmadik helyére a Keeway Fact (47) került, ami megint csak versenyképes árával tudott ilyen eladási számokat hozni.
Nagyrobogók
Honda ADV 350A (256 db.). Nem is túramotor, nem is robogó, hanem a kettő elegye, megértem, ha a kényelem, és a vagányság, illetve különlegesség miatt sokan ezt a modellt választják. X-Max 300-ból 150 darab kelt el. Népszerűségének oka, hogy egy nagyon erős versenyző a mezőnyben, és gyakorlatilag minden megvan benne ahhoz, hogy kiváltsa az autót akár nagyobb távolságokra is. A klasszikus soha nem megy ki a divatból, és lehet stílusos nagyrobogóval járni, ilyen a Vespa GTS (108) mert a Dolce Vita minden időben jól esik.

Elektromos robogók
Egyáltalán nem követem figyelemmel ezt a szegmenset, mert továbbra sem gondolom, hogy a 2 literes benzinfogyasztás bárminemű alternatívának teret adhat, ami nem belső égésű. De mások vagyunk, még az a szerencse, hogy nem egyformák, így mindig megcsodálhatom a forgalomban az elektromos robogókat, amik azért valljuk be egyelőre nagyon ritkán bukkannak fel. Ami az elektromos autók piacán a Tesla, az elektromos robogóknál a BMW CE (CE04 19db., CE02 10 db.) sorozat. Nem csak egy termék, hanem egy stílus. Ahogy az IPhone is mást közvetít használójáról, aki megteheti, és ilyen futurisztikus BMW-t választ, ő is kilóg a sorból, és egy minőségi, előremutató közlekedési eszközzel mutatkozik. Trendi, drága, és kevesen engedhetik meg maguknak. A józan ész pedig a második helyen tanyázik a NIU NGTS személyében (11db.).

Konklúzió?
Vegyenek robogót, és motort, mert kell a hely. Eddig is kellett, de most még jobban kell. A dugómentes, tömegmentes belváros mindenkiben ott van, csak tenni kell érte. Az elején persze kicsit nehéz megszokni, de utána már le sem akarunk majd szállni róla. A baleseti statisztikáknak is jót tesz, ha kevesebb lesz az autó, és a zöldek is örülni fognak. Aztán számolják meg holnap reggel hány autót látnak munkába tartva úgy, hogy csak egy ember utazik benne.