magyarok a világ járműgyártásában

Interjú Stefan Lengyel ipari formatervező professzorral

2014.06.09.

Stefan Lengyel a magyar és a nemzetközi ipari formatervezés doyenja, magyar tanítványai a világ számos vezető autóipari cégeinek dizájnstúdióiban dolgoznak. A neves szakember a „Magyarok a világ autóiparában” című rendezvény díszvendégeként nyilatkozott az Autószektornak.

Szerző: Heimer György

Autószektor:77 évesen még ma is nagy kedvvel dolgozik. Most éppen mit alkot?

Stefan Lengyel: Egy nagy automata présgép-család ipari formaterveit alakítom egy német cég megbízásából. E vállalatcsoporthoz régi kapcsolat fűz, az ipari robotgépek gyártási területén tevékenykedik, a szakmában a legjobbak közé tartozik. A mostani tervezőmunkámnak nincs sok köze a járműiparhoz, legfeljebb annyi, hogy a felni-gyártás során keletkező sorját ezzel a géppel lehet majd eltávolítani az abroncsokról.

Stefan Lengyel professzor

Autószektor: Nevéhez számtalan dizájnmű és tekintélyes oktatómunka fűződik itt a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) és még sokhelyütt a nagyvilágban, mindenekelőtt az Esseni Egyetem, ahol évtizedeken át a dizájn tanszéket vezette. Minek tulajdonítja, hogy olyan sok magyar formatervező dolgozik a nemzetközi autóiparban, jóllehet nálunk nincs is önálló személygépkocsi-gyártás, s ma már a magyar haszonjármű-ipar sem olyan jelentős.

S. L.: Úgy gondolom, a magyarázat valahol ott keresendő, hogy Magyarország ma is intellektuális hatalom, sok kiváló koponya tevékenykedik, nem csak az autóiparban, hanem egy sor műszaki-tudományos területen, például a matematikában is. Másfelől a dizájnképzés színvonalát is magasra értékelem: olyan tudásbázist nyújt a növendékek számára, amellyel bárhol a világon megállják helyüket. Persze a tehetség önmagában nem elég, egy dizájner akkor lehet sikeres, ha az alkotói ambíció találkozik a személyes érdekeltséggel, s az őt foglalkoztató céggel. A nagyszámú magyar autóipari formatervező értékelésekor azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a járműgyártás gazdasági súlyánál fogva igencsak előtérben áll, az ott dolgozó dizájnerekre óhatatlanul nagyobb fény vetül. Az Esseni Egyetemen nem folyt külön autóipari dizájnképzés, a MOME-n is csak hat éve rajtolt ez a képzési irány, a két intézményben mindenféle ipari termék tervezésével foglalkoztunk. Ez egyfajta előny a kizárólag autótervezést oktató brit vagy amerikai iskolákkal szemben. Alighanem, ez a sokoldalú képzés, s az ennek köszönhető széles művészi látásmód is hozzájárul ahhoz, hogy a tanítványok közül sokan a nagy autómárkák stúdióiban is sikeresek.

Autószektor: Kiket tart tanítványai közül a legkiválóbbaknak?

Stefan Lengyel professzor az Autós Nagykoalíció elnökének, Knezsik Istvánnak a meghívására érkezett Budapestre, ahol A magyarok a világ járműgyártásában című rendezvény díszvendége volt.

S. L.: Nem szívesen mondanék neveket, elvégre mindegyiküket tehetségnek tartom, mindenkinek megvan a sajátos karaktere, s ezt már többen bizonyították a nagy autómárkáknál a Renault-tól a Mercedesig. Eddig talán legtöbbre esseni tanítványom, Gordon Wagener vitte, aki alig múlt 40 éves, és így lett a Mercedes-Benz főtervezője. De sok múlik a véletlenen, s ahogy utaltam rá, a lelkesedésen, a személyes érdeklődésen. Van olyan tanítványom az Audinál, aki tervezőként végzett, de a marketing területén ért el vezetői karriert. Egy másik volt diákom, Harald Leschke a Mercedes Advance Design, vagyis a fejlesztésben játszott irányító szerepet. Az ő munkássága különösen azért fontosan, mert hat éve vele együtt szerveztük meg a járműdizájn szakot a MOME-n. Mindez érzékelteti, hogy a jól felkészült ipari formatervező – ha van hozzá szíve, esze – bárhol, más szakterületen is megállja helyét.

Autószektor: Az autódizájnerek közül kinek a munkáját díjazza, melyik márka stílusa áll önhöz legközelebb?

S. L.: A nagy neveket – Giorgetto Gugiaro, Sergio Pininfarnia, vagy Chris Bangle – mind jól ismerik az autómárkák rajongói. Én azonban azt hangsúlyozom, minden dizájnsztár mögött egy tervezőcsapat áll, az autóipari formatervezés teammunka. Csak a közös erőfeszítés lehet a siker kovácsa. És hogy melyik márka tetszik nekem? Nem sok olyan cég van, mint a Porsche, amelynek vonalai elmúlt négy évtized során vajmi keveset változtak, mondhatni formatervei kortalanok. Nagyra tartom a Mercedes, a BMW és az Audi formáit, de nekem talán még mindig az Alfa Romeo típusai tetszenek legjobban. A klasszikus formák megőrzése mellett mindig van bennük valamilyen újszerű, friss, fiatalos dizájnelem, amely tovább gazdagítja a márkát és az egyetemes autódizájnt.

Autószektor: Van még valamilyen dizájnterv, amit kihagyott és szívesen elkészítene?

Fiatal dizájnerekkel Budapesten

S. L.: Munkáimat több mint harminc alkalommal honorálták valamilyen dizájndíjjal. Sokféle gépet, ipari berendezést terveztem, köztük Aral benzinkútoszlopot, robotokat, s még itthon annak idején csuklós villamost. Nem igen hiányzik semmi. Inkább azt mondanám, egy formatervező akkor lehet sikeres, ha megbízója is lelkesedik tevékenységéért, egyetért terveivel. Jómagam többek között húsz évig voltam a Miele külső tanácsadója dizájn ügyekben. A háztartási gépeiről itthon is jól ismert cégnél nem tartoztam senkinek beszámolási kötelezettséggel, csak közvetlenül Rudolf Mielének a főnök-tulajdonosnak. Ő sok más német cégtulajdonos-kollegájához hasonlóan tevékenyen és alkotó módón részt vett az új termékek formai kialakításában is.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.25
Multimédiás múzeumban állítják ki a 104 éves korában elhunyt Emilio Zumerle autóját, egy Fiat 500....
2021.10.25
A BMW M divízió prémium kompaktjának teljesítményét mérnöki precizitással továbbfejlesztett futómű-....
2021.10.25
Áder János köztársasági elnök a piacvezető kisrepülőgépeknél jelentősen kisebb környezeti....
2021.10.25
A Tündérszépek egy megyei szintről induló országos szépségverseny, melynek célja, hogy  hétköznapi....
2021.10.25
A zsúfolt őszi forgalom, az iskolába vagy óvodába járás mindenkitől több figyelmet kíván. ..
2021.10.25
Tolatás közben elütött egy munkást egy szemétszállító teherautó Gádoroson, a férfi a helyszínen....
2021.10.25
Az ERC3-as kategória 12. helyén, a 2WD-s magyar párosok között az ötödik helyen végezte a Rally....
2021.10.25
- Sűrűbben és hosszabb üzemidőben jár hétfőtől a 100E reptéri gyorsjárat - tájékoztatta a Budapesti....
2021.10.25
Az országban több helyen is óriási a torlódás az autóutakon, Csanádpalotánál a kilépésre várakozó....
2021.10.25
Az orosz Nyikolaj Grjazin, Konsztantyin Alekszandrov kettős nyerte a rali Európa-bajnokság (ERC)....