Szegedi Tudományegyetem

Járműipari kutatóközpont lesz a szovjet laktanya színházépületéből

2025.11.03.

A Szegedi Tudományegyetem Science Parkjában elhelyezték az újonnan alapított Fenntartható Mobilitás Ipari Kapcsolati Központ (FMIKK) épületének időkapszuláját. A létesítmény az elektromobilitás korszakának összetett kihívásaira fókuszáló anyagtudományi, járműipari centrum lesz és kutatás-fejlesztési, méréstechnikai és oktatási központként működik majd.

Az ünnepségen Prof. Dr. Kónya Zoltán, az egyetem tudományos és innovációs rektorhelyettese, az SZTE Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ (IKIKKI) szakmai vezetője mutatta be az új beruházást. Hangsúlyozta, 100 éve is itt volt és 100 év múlva is itt lesz az egyetem, de szeretnének folyamatosan előre menni.

Prof. Dr. Kónya Zoltán

– Az SZTE célja, hogy a Science Parkban a város és a régió fejlődését szolgáló kutatás-fejlesztési tevékenységet végezzen ipari partnereivel. Az épülő központ a 21. században meghatározó zöldenergia-szektor és az elektromobilitás területére fókuszál majd. Az új létesítmény ipari kapcsolati központ lesz, ahol az SZTE kutatói a beruházókkal, amilyen a BYD és a Rheinmetall, illetve az egyetem együttműködő partnereivel, mint a MOL és az Audi Hungária ipari, kutatási és oktatási célú fejlesztéseken fognak dolgozni – húzta alá professzor.

A rektorhelyettes szerint az épületben az anyagtudomány minden területét lefedő akkreditált laboratóriumok és elektromobilitási járműipari mérési kompetenciák kapnak majd helyet. A komplex centrumban Szegedi Tudományegyetemnek az oktatás is fontos lesz, mivel Prof. Dr. Kónya Zoltán szerint a kutatás-fejlesztés laboratóriumai egyben a hallgatók felkészítésének legjobb helyszínei is.

Látványterv I.

A vegyészprofesszor az egyetem infrastruktúrafejlesztési lendületéről szólva emlékeztetett, hogy nyáron átadták az SZTE mesterséges intelligenciás adatfeldolgozásra dedikált szuperszámítógépét és nemrég jelentették be a nemzetközi régióban is egyedülálló krio-elektronmikroszkópia központ létesítését. – A kutatás-innováció területén a legerősebb egyetem vagyunk ma Magyarországon – tette hozzá Prof. Dr. Kónya Zoltán.

Dr. Fendler Judit, az egyetem kancellárja is méltatta a Fenntartható Mobilitás Ipari Kapcsolati Központot. – Az egyetem képességeinek fejlesztése szempontjából fontos, hogy az FMIKK bekapcsolható abba a szimbiózisba, amelyet SZTE a Science Parkba betelepülő cégekkel már eddig is kialakított a kutatás és oktatás területén.

A volt orosz laktanya színházépülete - a szerző fotója

A kancellár emlékeztetett, hogy a központ építéséhez felhasznált régi épület a szovjet-orosz laktanya színházépülete volt, amelynek hasznosítása régóta foglalkoztatja az egyetem vezetését. A stabil épület lebontása nagyon költséges lett volna, betonalapja 6 méter mély.

– Sokáig volt szó arról, hogy konferenciaközpontot építünk itt. Ez azért nem valósult meg, mert fenntarthatatlan lett volna, márpedig az SZTE minden fejlesztését megpróbáljuk fenntarthatóvá tenni. A 3 milliárd forintos beruházásban lesz saját forrás is, ám döntő részben azért pályázati pénzből valósul meg - monda a kancellár.

Prof. Dr. Csóka Ildikó, a Szegedi Tudományegyetem stratégiai főigazgatója szerint az egyetem éppen 10 éve dolgozik Science Parkjának kialakításán. A 100 hektáros helyszín területfejlesztését az elmúlt években két ütemben, több mint 12 milliárd forint állami támogatásból végezték el, és mostanra jutottak odáig, hogy ipari partnerek érkeznek oda. 

Prof. Dr. Csóka Ildikó

– Fizikailag ez a terület az egyetemi alkalmazott kutatások és az ipari felhasználás találkozási pontja, ehhez egy belső tudáskoncentrációt is megmegvalósítottunk. A Fenntartható Mobilitás Ipari Kapcsolati Központ az élettelen természettudományi klaszterben helyezkedik el; akkreditált laboratóriumai pedig egyben kiemelt műszerközpontként hasznosulnak, remélhetőleg minél több ipari partner számára – hangsúlyozta a stratégiai főigazgató.

Az épületben az SZTE kutatócsoportjai számára magas színvonalú prototípus-laboratórium és tesztrendszer befogadására alkalmas kísérleti, fejlesztési terület működik majd. Az FMIKK-ben élenjáró fotoakusztikus mérési eszközöket is elhelyeznek, amelyek segíthetnek a BYD és más ipari partnerek számára a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, légszennyező anyagok monitorozásában és zöld technológiák fejlesztésében.

Látványterv II.

Az FMIKK fogadja majd be az SZTE kiépítésre váró IT géptermét és adatközpontját, amely TIER 3 minősítése révén regionálisan meghatározó szerepet biztosít a Szegedi Tudományegyetem számára a mesterségesintelligencia-felhasználás, a szimulációk és big data elemzések terén.

Ugyancsak ide kerül az SZTE IKIKK keretében működő Megújuló Energiák Nemzeti Laboratórium kislábnyomú energiatechnológiákat, zöldhidrogén-előállítást, -szállítást és -tárolást, valamint CO₂-hasznosítást szolgáló partneri központja.

Bodrogi Ferenc, Csóka Ildikó Fendler Judit és Kónya Zoltán elhelyezik az időkapszulát. Fotók: Kovács-Jerney Ádám

A Fenntartható Mobilitás Ipari Kapcsolati Központ alapító ünnepségének vendége volt Bodrogi Ferenc, az új épület kivitelezését barnamezős beruházásban végző a Bodrogi Kft. ügyvezető igazgatója, Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere, Mihálffy Béla országgyűlési képviselő, Farkas Levente önkormányzati frakcióvezető. Az eseményen megjelentek a Rheinmetall Hungary Zrt. és a BYD Auto Hungary Kft. képviselői is. Az ünnepségen letették a létesítmény időkapszuláját, amelyben az épület tervrajza, látványterve, kiviteli terve mellett egy Karikó Katalin-emlékérmet és egy napilap aktuális lapszámát helyezték el.

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.19
Egymásnak ütközött két kamion és egy személyautó az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán,....
2025.11.19
Egy további repülőgéppel 18 tagúra bővíti a Budapesten állomásozó flottáját a légitársaság, a jövő....
2025.11.19
A Toyota idén is kitett magáért a SEMA Show-n. Ez az a Las Vegas-i autós őrület, ahol minden évben....
2025.11.19
Rust városában a polgárok a közelmúltban népszavazáson döntöttek a városközpontban bevezetendő 30....
2025.11.19
A brit közlekedés jövője nem a múlt árnyékában, hanem a technológia fényében születik újjá –....
2025.11.19
A Le Mans Daytona hybrid versenyautó kategóriában a csapatok a hibrid hajtásláncok határait....
2025.11.19
Autóversenyzők és mintegy félszáz társuk ellen indult büntetőeljárás 1,2 milliárd forintos adóhiány....
2025.11.18
Miközben a Toyota-csoport csúcsán lévő Century globális luxusikonná válik, a Lexus elengedi a....
2025.11.18
Egészen hihetetlen, de ennyiszer futott neki az elméleti vizsgának egy tanuló Angliában. Meglepő....
2025.11.18
A MotoGP 2025-ös idényének BMW M Különdíját Marc Márquez nyerte el, aki ezzel a guruló trófea....