elemzések

A javítási költségek újabb növekedése - a CarGarantie aktuális kármegoszlás kiértékelése

2019.10.30.

A javítási költségek növekvő tendenciája folytatódik: Egy relatív stabil szakasz után az új és a használt gépjárművek átlagos javítási költségei 2018-ban újra jelentős emelkedést mutatnak. Ezt mutatja a garancia- és ügyfélkötődés-specialista, a CarGarantie biztosítási állományának kiértékelése.

A vizsgálathoz 767 262 lejárt használt gépjármű-garanciát és 240 956 lejárt új gépjármű-garanciát vizsgáltak, számos márka és modell bevonásával, 12, 24 és 36 hónapos futamidő esetén.

A CarGarantie összességében több mint 2 millió garanciaszerződést kezel és több mint 23 000 speciális szakkereskedővel dolgozik együtt 22 országban.

Megnövekedett ügyféligények

A gépjárművásárlók igényei évek óta folyamatosan emelkednek. Ezzel együtt egyre magabiztosabbak a szavatossági jogaikat illetően és ennek megfelelően magasak az elvárásaik is. A gyártók ezekre az igényekre jobb minőséggel és egyre újabb funkciókkal válaszolnak: A modern autók egyre jobbak és sokoldalúbbak.

Az érem másik oldala a javítási költségekben mutatkozik meg. Miután az átlagos kárigény éveken át bár folyamatosan, de mérsékelten növekedett, az elmúlt két évben egyértelmű kiugrást figyelhettünk meg. Már 2017-ben különösen nagy növekedés mutatkozott, 502-ről 514 euróra emelkedett a kárigény. 2018-ban bebizonyosodott, hogy ez nem kivételes eset volt: ebben az évben az átlagos javítási költségek 527 euróra emelkedtek.

A motor a felelős a legköltségesebb károkért

A használt gépjármű területen az egyes alkatrészek költségtételei közel változatlanok maradtak: Ahogy az előző évben, úgy ez alkalommal is a motor a felelős a költségek legnagyobb részéért (2017: 24,2%, 2018: 23,6%; 1. ábra), ezt követi az üzemanyagrendszer a turbófeltöltővel és a sebességváltó. Az üzemanyagrendszer viszont lassabb, 0,5 %-os növekedést mutat, 18,2%-ra emelkedett, a sebességváltó esetén pedig egy kismértékű visszaesés látszik, 11,6% (2017: 11,7%).

Az új gépjárművek esetében más sorrendet kapunk: Bár az elmúlt években még az üzemanyagrendszer volt a felelős a legtöbb költségért, ebben az évben itt is a motor került az első helyre, 1%-kal, 21,3%-ra emelkedett (2. ábra). Ezt az üzemanyagrendszer követi 21%-kal, a 2. helyen (2017: 20,3%), az elektromos rendszer a következő, ami 2017-ben még a 4. helyen volt, 2018-ban a 3. helyre került (-0,6%-kal 10,7%-ra csökkent).

A motor a kárgyakoriság 3. és 4. helyén

A kárgyakoriság eloszlása az előző évekhez képest alig mutat változást. Bár mind a használt- mind az új gépjárművek esetében a motor a felelős a legtöbb költségért, a kárgyakorisága 10,8%-kal csak a 3. (használt gépjárművek, 3. ábra) illetve 8,7%-kal a 4. (új gépjárművek, 4. ábra) helyen áll. Az új gépjárművek esetében, ahogy már az előző évben is, a komfort elektronika került a 3. helyre (9,5%, 0,7%-os növekedéssel).

Ezt a 2. helyen a használt- és az új gépjárművek esetében egyaránt az elektronikai rendszer követi (használt gépjárművek: 17,4%, új gépjárművek: 17,8%), az előző évhez hasonló értékekkel. Az üzemanyagrendszer a turbófeltöltővel ugyanúgy, mint az előző évben, az 1. helyen áll 19,9%-os részesedéssel (használt gépjárművek) ill. 21,5%-kal (új gépjárművek). Tehát az üzemanyagrendszer mindkét gépjárműtípus esetén az összes kár mintegy egyötöd részéért felelős.

A károk valamivel később jelentkeznek

Miután az elmúlt évben a korai káresemények növekedést mutattak, ez a kép 2018-ban kis mértékben változott: Használt gépjárműveknél még a károk 30,1%-a (2017: 33,2%) a felelősségviselés kezdetétől számított első 5 000 km-en belül következik be (5. ábra). Továbbra is több mint a károk négy ötöde (2018: 83,3%, 2017: 85,3%) a felelősségviselés kezdetétől számított első 25.000 km-en belül következik be. Hasonló, kismértékű csökkenés figyelhető meg az új gépjárművek esetében is: Itt a károk mintegy egynegyede (2018: 27%, 2017: 30,3%) jelentkezik az első 25 000 km-en belül.

A károk napokra történő felosztásánál is különbségek mutatkoznak az előző évhez képest: A felelősségviselés kezdetétől számított első éven belül 2018-ban a használt gépjárművek 80,9%-ának (2017: 83,3%) és az új gépjárművek 46,7%-ának (2017: 54,9%) kellett garancia szolgáltatást igénybe vennie (6. ábra).

Dr. Marcus Söldner, a CarGarantie elnökségének a vezetője:

„Az előző évek trendje folytatódik: A gépjárművek egyre igényesebb technikai kivitelezése növekvő javítási költségekhez vezet. Ez leginkább a kárgyakoriságnál válik egyértelművé, mert az elektronikai rendszerek ebben az évben is a 2. helyet foglalták el, és a komfort elektronikával együtt a károk több mint egynegyedéért felelősek.

Ebből a szempontból a garanciák nagyszerű lehetőséget biztosítanak az ügyfeleknek, hogy a károk által okozott anyagi terhektől megkíméljék magukat. A kereskedők és gyártók számára ez ismét nem csak költségmentességet jelent, de egy bizonyíték a saját termék megbízhatóságára is, és ezáltal egyértelmű jelét adja a jármű minőségének – egy olyan jelet, amit a CarGarantie ügyfélkötődés- és garancia-specialistaként támogat.”

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....