oktatás

A jó Papp holtig tanít 1. rész

2017.07.10.

Racionális mérnökemberrel már az egyeztetés élmény, ahogy a megbeszélt találkozó is.

 

 

 

Minta a svájci óra

Másodpercre pontosan érkezik, nem okoz csalódást, mert mindig is erről volt híres, meg fantasztikus műszaki tudásáról: évtizedek óta oktat, és nem tanító bácsisan. Sokan bizonyíthatják, hiszen az oktatás végigkíséri életét: olykor autóvezetők, olykor szerelők, olykor versenybírók között.

Most is hajszálpontosan jött, mert Papp László tudja, hogy mi a másodperc, vagy milliméter. Amikor megemlítem neki, hogy ezért is tisztelem, mert bizony kihalóban lévő tulajdonság, bólint és máris külföldi élményével igazol: németországi motoros embert látogatott meg oldtimer gyűjteményének megcsodálására, és természetesen telefonos egyeztetésnek megfelelő időben csengetett. Ez már meg is alapozta a gazdag kollekciót birtokló idős úr hozzáállását. Papp László magánygyűjteményre számított, és múzeumba érkezett. A tulajdonos egyedül élt a kis német városkában, mert asszonya választás elé állította: vagy ő, vagy a motorgyűjtemény. Utóbbi mellett döntött, amivel persze együtt jár a magány…

Társasági ember

Papp Lászlónak nincsen ilyen gondja, mindig társaság veszi körül, akár dolgozik, akár hobbijával foglalkozik. Hogy honnan a gépmániája?

Debrecenben született 1953-ban, gépészmérnök édesapja a MÁV Járműjavítóban dolgozott. Szolgálati lakásuk a sínek mellett volt, és a kis Papp Laci már a járókából romos, majd felújított mozdonyokat csodált, amelyeket arra vittek a javítóba. A gőzösök zaját nem zavarták meg a szokásos fűtőházi káromkodások, mert tisztelték a Mérnök urat, aki csak annyit kért, hogy az ablak alatt moderálják magukat a munkatársak, mert ott a gyerek. Betartották, ami nem volt könnyű, hiszen mit mond egy melós, ha valami nagyon nem megy…

Irány a Főváros

1958-ban Budapestre költöztek, mert papáját a MÁV akkori központjába vezényelték. Az egykori Népköztársaság, ma ismét Andrássy úti palota sarkán dombormű őrzi a vasutasok emlékét. Akkoriban a Dózsa György úti óvodába járt a kis Papp Laci, aki ott vette észre, hogy nem csak mozdonyok, hanem autók is vannak a világon. Később, az általánosban azon csodálkozott, hogy az Angol utcai iskolában focizó srácokat csak a labda érdekelte, a kocsik nem. A rajzórán a többiek virágot, ő pedig tárgyakat rajzolt. Tanárának köszönhetően nem is akárhogy: perspektivikusan, a felső tagozatban pedig már axonometriás ábrázolásokat is megoldott.

Zukot és ZIL-eket szereltek

Innen már egyenes út vezettet a szakmát és érettségit is adó négyéves Fáy András Szakközépiskolába, ahol a hatnapos oktatás keretében heti négy nap elmélet és két nap gyakorlat volt. Év közben az iskolai tanműhelyben, nyáron pedig autójavítóknál dolgoztak, Zukok és Nysák, néha ZIL-ek szerkezeteit szerelték. Ezek után üdítő volt az utolsó évben, 1967-ben a Miskolci úti szerviz, ahol Moszkvics, Lada, Volga, és Fiat autók mellett Volvókat is láthattak.

Volt ott egy szekrényméretű, de akkor nagyon korszerűnek számító amerikai Sun 1020-as diagnosztikai berendezés, ennek működéséből írt dolgozatot Papp László.

Jogsi és színjátszókör

1969-ben letette az A-kategóriás motorvizsgát, 1970-ben pedig akkori tanára, Bucsy Károly oktatta autóvezetésre.

Érettségi után jött a Közlekedési és Távközlekedési Műszaki Főiskola (1971-74): ez az oktatási intézmény 1975-ben Győrbe költözött, ma ez a Széchényi Egyetem.

Csúcstechnika a repülőtéren

Dolgozott a Malévnál, ami azért is érdekes volt, mert Magyarországon akkor, ott, Ferihegyen lehetett találkozni az aktuális csúcstechnikával. Technológusként kezdte 1974-ben, majd megbízott osztályvezetőként folytatta egészen 1982-ig. Amikor belépett a repülőtéri csapathoz, kezdőként leültették és elmondták, hogy a betonon csak belterületi jogosítvánnyal lehet vezetni. Kollégája azonnal felismerte képességeit és már első alkalommal átadta az oktatást is a 21 éves Pappnak.

Mivel Malévos volt és a nemzetközi repülőtér határterületnek számított, ezért egy hónapos mezőtúri katonai kiképzés után visszatérhetett polgári állomáshelyére. Az már csak véletlen, hogy nem esküdött fel, mert akkor éppen őrszolgálatot kellett teljesítenie a nagy esemény színhelyén.

Élvezte a reptéri életet, mert mindent kipróbálhatott: tesztelte a ZIL 130-as hulladékgyűjtőt, mellyel vegyszeres vízzel töltötték fel a repülőgép mellékhelyiségének tankját. Meg kellett oldani a kompatibilitást, hogy ne csak szovjet gépeknél tudják használni. A ZIL-nél nem kevésbé volt izgalmas a hidraulikus gépkormányos Cargoloader, melynek jobbra fenn volt a vezetőállása.

Állati munkák

Volt olyan időszak és esemény a Malévnál, amikor csak Papp László volt jogosult vezetni a célgépet, például amikor raklapon kellett disznókat pakolni repülőről.

Dolgoztak levegős hajtóműindító-berendezéssel is: a csavarkompresszort Cummins hathengeres turbódízelmotor forgatta. Amíg a nyugati gépeknél a harminc másodperc és normál fordulatszám bőven elég volt a procedúrára, addig a háromhajtóműves TU 154-es indításához percenként kétezernél magasabb fordulatszámon kellett hajtani a rendszert, ami némi izgalommal járt, de megcsinálták.

Gőzös jégmentesítés

Vezetett soktonnás repülővontatót, egyszer padlógázzal, hogy időben szabaddá tegyék a pályát a protokollvendég különgépének. Izgalmas jármű volt a hidraulikus hajtású és emelhető kabinos Hódgép, melynek tömegét kazánacéllal növelték, hogy legyen megfelelő tapadása a 4x4-es vontatónak.

Amikor egy kemény télen a repülőgépek jégtelenítéséhez kevés volt a forró víz, valaki azt mondta: bezzeg a gőzmozdonyban lenne elég. Gőzmozdony? Papp László vette a telefont, és vasutas ismeretségét felhasználva már jött is a gőzös a repülőtéri iparvágányra, és diszkrét pöfögéssel egész éjjel termelte a forró vizet a jégtelenítéshez. Ez az eset aztán a MALÉV történelembe is bekerült.

Papp László részt vett a legendás PALT busz tervezésében: a városközponttól a repülőtérre utasokat és csomagokat szállító emeletes busz változtatható beszállómagassága 2,5 és 5,5 méter volt, utóbbit a Boeing 747-eshez kellett igazítani.

Kalandos és szép korszak volt, ahogy Papp László elmondta, még évekkel később is álmodott a repülőtérről, ahol orrfutómű nélkül szállt le egy francia Caravelle és becsukódó főfutóval az észak-koreai TU 154-es.

Borbála vizsgálata1982-ben a ferihegyi repülőtérről átigazolt a Pest Megyei Közlekedési Felügyelethez (PMKF): öt évig hozzá tartoztak a Pest megyei műszaki engedélyezések és a vizsgabiztosok felügyelete. A munka lényege az átalakítások és összeépítések dokumentáció alapján történő elbírálás volt, itt lehetett találkozni az emberi elme furcsa szüleményeivel.

Volt ott minden, Fiat motoros Trabant, Lada motoros Wartburg és 4 hengeres Pannónia, melynek teljesítményét két darab P20-as motorral nyomták fel 40 lóerőre. Érdekes munka volt, mert akkoriban készültek az autó-, és motorversenyzők szerviz-, és lakóbuszai, ekkor ismerkedett meg Papp László is Ferjáncz Atillával és más versenyzőkkel, meg a lángoló eszű és szemű konstruktőrrel és gokartversenyzővel, Tóth Lajossal, aki saját építésű autóját, a Borbálát engedélyeztette.

Előfordultak más kreálmányok is: a 25 km/óra sebességre engedélyezett csettegők olykor hatvanas tempóban előzték a KF szakembereit, akik ennek hatására visszavonták engedélyüket.

Irány az autósport

1984-ben a budapesti Városház utcába költözött a Felügyelet, melynek hatósági tevékenységét átvette a megyei tanács, innen csábították az autóklub központjába Papp Lászlót, aki 1987-től oktatóként is dolgozott a Magyar Autóklubnál (MAK).

1985-ben indult a Hungaroring építése, ekkor határozta el Papp László, hogy bekerül a versenybírói keretbe. Ferjáncz Attila protezsálta Szamos Miklóshoz, aki három nappal a képzés indulása előtt felvette a sportbírói tanfolyamra. A záróvizsga előtt egyórás filmet vetítettek az újoncoknak, akik közül senki sem lépett vissza, pedig a vásznon a legsúlyosabb balesetekkel szembesülhettek, meg a teendőkkel, amik rájuk is várnak majd.

Papp László 1986-tól sportbíró, azóta is minden évben vizsgáznia kell. Először a bokszutcai csapatban szolgált, hogy közel legyen az autókhoz, aztán átkerült a műszaki bizottságba, és nemcsak a hazai futamokon, hanem a Forma 1-ben, a Superbike, a DTM futamokon és Kamion Trophy-n is dolgozik.

Szigorú bokszkontroll

Sokszor nem elég a tudás, leleményesnek is kell lenni: az első F-1 verseny reggelén a sortáblákat és azok nyelét külön adták oda, amiknek az összeszereléséhez a versenyszerelőktől kellett csavarokat kérni. Adtak is titán csavarokat, amiből egy többet ért, mint amihez felhasználták...

A műszaki csapat dolga a biztonsági berendezések, a mentőkötél, a pilótafülke-nyílás méretének, a tűzoltókészüléknek, a hátsó ledes világításnak és a kerékagy-rögzítő acélkábeleknek az ellenőrzése. Megnézik, hogy érvényes-e a homológ nomex ruha és jegyzőkönyvezik a gumiabroncsok használatát is.

Ennél persze izgalmasabb, amikor azt kell figyelni, hogy a szerelők tényleg csak a kevlár házat cserélik ki a Forma 1-es versenyautón, és nem tesznek be új fogaskerekeket, ami már sebességváltó cserének minősül és persze hátrasorolást is jelent a rajtrácson. Szóval legalább annyira figyelni kell a depóban a szerelők kezét, mint aluljáróban az itt a piros-hol a piros játékosét.

Emlékezetes volt, amikor Moldvai Tiborral felköszöntötték Nigel Mansellt születésnapján, aki motorhome-jában barátságosan fogadta ajándékkönyvüket.

Forró gumik

Sokan irigylik ezért, de nem könnyű a helyzet, hiszen a Forma 1-es futamok alatt minden cserére előkészített abroncsot folyamatosan 110 Celsius fokra fűtenek, ami bizony meleggé teszi a bokszot, amikor a külső hőmérséklet is 30° felett van.

Furcsa lehet egy átlagnézőnek, hogy a kerékrögzítőt leszámítva szuper-ötvözetű, de általában sok kisméretű, maximum 4-es, vagy 6-os csavart használnak a versenyautóknál.

Egy versenyhét három vagy négy napján a gépátvételtől kezdve minden bokszmunkát felügyelnek. A rajtrácson kell állni az utolsó percben is, hogy ellenőrizzék a szerelők munkáját.

Sok minden változott 32 év alatt, ráadásul több versenyágat is felügyelnek, és ez mind különböző szabályt jelent: a Truck GP, a DTM és a F1 esetében is dolgoznak A 300 fős csapat összeállításánál a végzettséget és a nyelvtudást veszik figyelembe, Papp László a bokszcsapat és a műszaki bizottság munkájában vesz részt. Nem annyira a nagy nevek, mint inkább a szervezettség, az autó és szerviztechnológia vonzza.

DKW, MZ, Simson, Honda és Octavia

1969-ben kezdte a motorozást egy ES 125-ös MZ-vel.

1974-ben szerezte meg azt a motort, amivel papája egykor levizsgázott: az 1936-os SB 200-as DKW tíz éven át állt, aztán a tulajdonos eladta Papp Lászlónak, aki egy hónap alatt élesztette fel az öreg gépet, melynek jellemzői: trapézvilla, lószőrtömítéses disznóbőr nyereg elöl, súlyra szabályozható Dunlop Drilastic guminyereg az utasnak, kézzel kapcsolható, háromfokozatú sebességváltó. Ez a motor ma is az övé.

1975-ben vett egy Simson Schwalbét, helyi közlekedésre.

2000-ben átvette egyik kollégájától MZ ETZ 250-esét.

2001-ben tulajdonosa lett egy Honda CX 500-nak

2015-ben vett egy Honda Varaderót (hogy legyen mit csinálnom, ha nyugdíjba megyek – mondta)

Ha autóba ül, Skoda Octaviát vezet.

Folytatás következik….

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....
2024.04.15
Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal....
2024.04.15
Alkalmanként átlagosan 2,5 órát parkolnak a magyar autósok az utcán és 6 órát a parkolóházakban, az....