amerikai autók

Joe Biden autókereskedői öröksége

2020.11.28.

Az amerikai elnöki székért lezajlott elnyúló csata mindkét főszereplője szoros szálakkal kapcsolódik az autózás világához. A távozó Donald Trumpot a közvélemény már régóta lelkes autósként és az amerikai kocsik nagy rajongójaként ismerte. A helyébe lépő Joe Biden legalább ekkora autómániás. 

A megválasztott amerikai elnök, Joe Biden a szó szoros értelmében beleszületett az autózás világába és járművek között nőtt fel, hisz édesapja autókereskedő volt. Politikusi- és magánélete is ki volt kövezve kocsikkal, valamint az autóipar hullámzásaival.

A különleges autók nagy hódolójának hírében áll. Ő maga számos klasszikus amerikai sportautót büszke tulajdonosa. Markáns, hazafias véleménye van a kocsikról. Már-már legendásan nem szereti a Porsche 911-et, viszont rajong Corvette-ért.

Politikusként is foglalkozott az autóiparral: Barack Obama alelnökeként részese volt a csődhelyzetbe került General Motors és Michigan állam autóiparának megmentésében.

Az utóbbi években Aktívan támogatja az elektromos autózás fejlesztésének nagy támogatója lett, és elkötelezett híve a zéró károsanyag–kibocsátású technológiáknak. Az alábbiakban néhány olyan autós vonatkozású momentumot idézünk fel életéből, melyek erős nyomot hagytak politikusi és magánéletén.   

Az amerikai sportautók rajongója, aki nem szereti a Porschét

Nem lenne értelme egyenként felsorolni a leendő elnök magánautó-gyűjteményének fantasztikus darabjait. Élete során temérdek kiváló márka és modell fordult már meg a garázsában. De érdemes megnézni, melyek a preferenciái, amikor autót választ.

Ellentétben republikánus ellenfelével, Donald Trumppal -  aki a luxust és a kényelmet értékeli leginkább az autókban, és ezért kedvencei az elegáns Cadillac és a luxus Rolls-Royce -  Biden inkább a sebességet és a nyers erőt preferálja. A leendő elnök számára a csúcsot a letisztult formájú sportkocsik jelentik.

Ízlése azonban még ezen a kategórián belül is meglehetősen specifikus. Kedvence ugyanis a Corvette. Garázsában azonban nemcsak egy modern, C7-es található meg, hanem a Larry Shinoda által kifejlesztett, 1963 és 1967 között gyártott klasszikus C2 is. Biden ezenfelül nagy rajongója a Shelby Cobra-nak.

Viszont ki nem állhatja a német sportautókat. Nem tudni, hogy honnan ered az ellenszenve, de sokatmondó, hogy 2015-ben, a Yale Egyetem végzősei előtt tartott beszédében lefitymálta a Porsche 911-et. Úgy fogalmazott: „Ez a német kocsi nem nagy szám, különösen, ha a Corvette-tel vetjük össze”.

Ennek ismeretében igazán pikáns, hogy középső fia, Hunter Biden viszont kifejezetten szereti a német autókat. Olyannyira, hogy a hétköznapokban egy Porsche Panamera a „munkaautója”.

Kifecsegte az elektromos Corvette titkát

Bident a sportautók iránti szenvedélye és különösen Corvette iránti rajongása azonban kellemetlen helyzetbe hozta a választási kampány során. Épp a General Motors berkein belül. Augusztus elején kampányvideót tett közzé a Twitteren. Úgy döntött, meglepi a választókat és teljesen új oldaláról mutatkozik be.  

A videóban Biden nem a politikáról, hanem az autókról beszélt. Konkrétan a Corvette és az amerikai autóipar iránti szeretetéről. De a hév annyira elragadta, hogy kifecsegte a GM rejtegetett titkát, és hivatalos bejelentés előtt nyilvánosságra került, milyen újdonsággal lép hamarosan a piacra a Chevrolet.

"A GM vezetőitől úgy tudom, hogy már készül ikonikus sportautójuk teljesen elektromos változata, amely 200 km/h sebességre lesz képes" - mondta Biden a videóban.

Nem volt mit tenni, a sajtóban onnantól kezdve a General Motors névtelen forrásai kénytelenek voltak megerősítni az információt arról: a Kentucky államban lévő Bowling Green összeszerelő üzem valóban készen áll a gyártás megkezdésére.

Hivatalosan azonban Jim Cain, a General Motors kommunikációs igazgatója reagált tapintatosan. Úgy fogalmazott: örömmel tájékoztatták Bident a cég helyzetéről, de természetesen nem része az üzletpolitikájuknak, hogy politikusokkal vitassák meg, milyen termékeket akarnak fejleszteni a jövőben. 

A konszern szóvivője, Jeannine Giniwan pedig meglehetősen kimérten úgy kommentálta az elnökjelölt Twitter-videóját, hogy a nem GM vezetése súgott Bidennek a Corvette teljesen elektromos változatáról.

A kínos helyzetet végül úgy sikerült feloldani, hogy egy nappal a kínos videó megjelenése után, a Cadillac Lyriq elektromos crossover bemutatóján a GM főnökei közölték: a jövőben a konszern minden típusa kijön elektromos változattal, beleértve a prémium és a sportmodelleket is.

Megmentette Michigant a General Motors csődje után

A General Motors csődje közismert történet. Sok tényező hozzájárult, de a fő ok kétségkívül a 2008 őszén kitört pénzügyi válság volt. Az autóóriás megmentésének tervét egy különleges csapat dolgozta ki, amelyet a Barack Obama elnök által 2009-ben kinevezett Stephen Rattner pénzügyi szakember vezetett. Ne felejtsük el azonban, hogy Joe Biden ekkor alelnök volt, így neki is fontos szerep jutott.

Harley Stephens, a munkacsoport egyik vezetője így idézte vissza az akkori eseményeket: „Félelmet láttam a michigani családok arcán. Ez volt a legsúlyosabb recesszió a nagy gazdasági válság óta, ami a legdrámaibb visszaesést okozta az autóeladásokban is. Az emberek mentőövre vártak, nem akarták elveszteni az állásukat. Tanúja voltam annak is, mennyire szembeszökő volt a különbség a két nagy párt vezető politikusainak szemléletben és hozzáállásában. A demokrata Joe Biden teljes erejével kiállt az autóipar megmentéséért, szemben a republikánus kongresszusi képviselővel, Mike Pence-szel, aki számára ez nem volt kardinális kérdés.”

 Arról a Mike Pence-ről van szó, aki négy éven át aztán Donald Trump alelnöke volt.

A republikánus Pence ezekben az években szembement a kormányzat álláspontjával. Ellenezte a General Motors és a michigani gyárak megmentését. Republikánusként az adófizetők érdekeit a veszteséges vállalkozás megmentése és a munkahelyek megőrzése fölé helyezte.

Autókereskedő fiaként Biden a válság éveiben is hűséges pártolója és védelmezője maradt az autóiparnak. 2009-ben kulcsszerepet játszott a szektor újjáélesztésében: fellépésével megóvta a feldolgozóipar bázisát, rengeteg munkahelyet megmentve Michiganben.

A zéró emisszió  és az elektromos járművek híve

Biden választási programjának egyik kardinális pontja a "zöld irány". A leendő elnök aktívan támogatja azokat a kongresszusi kezdeményezéseket, amelyek célja, hogy 2050-re nullára csökkenjen a legkörbe jutó szén-dioxid-kibocsátást. A tervek szerint több mint 1,7 milliárd dollárt költenek majd a zöld tervek megvalósítására. Az ambiciózus cél elérésének lépései közé tartozik az alternatív energiaforrásokra való áttérés, a szén-, gáz- és olajfelhasználás fokozatos felváltása.

A jóslatok szerint Biden hatalomra kerülésével fokozatosan visszaszorul a palaolaj-kitermelés, és megkezdődik a zöld program végrehajtása. Ennek fő haszonélvezői az olyan – környezetbarát termelést preferáló és az alternatív energiaforrásokat fejlesztő – vállalatok lesznek, mint a Renewable Energy Group és a First Solar.

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése azonban nem lehetséges csupán az olaj-, gáz- és szénipari szektorra vonatkozó korlátozásokkal. A demokraták tervei szerint ontos lépés lesz a járműpark villamosítása. Ezért Biden csapata valószínűleg kormányzati támogatásokkal aktívan ösztönzi majd az elektromos járművek gyártását és vásárlását. Ő maga többször is támogatólag beszélt az olyan autógyártókról és startupokról, mint a Tesla és a Nikola, amelyek kizárólag elektromos járművek és alkatrészek gyártásával foglalkoznak.

Autóbaleset okozta a legnagyobb családi tragédiát

Biden magánéletében egy szörnyű autós tragédia hagyta a legmélyebb nyomot. Komoly emberi tartásról árulkodik, hogy a történtek után is képes volt megőrizni vitalitását, nem beszélve az autók iránti szenvedélyéről.

A tragédia a hetvenes évek elején következett be: 1972 decemberében autóbalesetben elvesztette feleségét, a 30 éves Neilia Bident és egyéves kislányukat, Naomit.

A baleset Delaware államban történt: a családi kombijuk nagy sebességgel belecsapódott egy traktorba. Az ütközés pillanatában Neilia, és az akkor még szenátor Biden mindhárom gyermeke az autóban ült. Épp egy kertészetbe tartottak, ahol karácsonyfát akartak venni.

Az ütközés következtében felesége és lánya a helyszínen meghalt. A házaspár két kisfia, a négyéves Bo és a hároméves Hunter súlyos sérüléseket szenvedett. Biden lassan és nagyon nehezen tudta feldolgozni a tragédiát. A leendő elnök a történtek ellenére nem ábrándult ki az autókból. Sőt, örömét leli bennük. Hivatalba lépve pedig azonnal döntéseket kell hoznia az amerikai autóipar jövője érdekében.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....