Ford Capri
Bő félezer kilométeren keresztül teszteltem az elektromos Ford Caprit, ebben volt egy oda-vissza Budapest-Szeged, a 130-as sztrádatempóval érdemben rontottam az utolsó nullázás utáni átlagfogyasztást. Ami még így is dicséretes: 1459 kilométerre 16,1 kWh volt a fogyasztás 43 km/óra átlagsebesség mellett. Visszafelé külön is mértem, kevés Szegeddel, reggeli csúcsos Budapesttel 165 kilométeren, 17,7 KWh lett a fogyasztás, 108 km/órás átlagtempó mellett. Néztem egy 40 kilométeres szegedi várost is, ez csupán 14,6 kWh fogyasztást produkált 30-as átlagsebesség mellett.

Összességében nagyon pénztárcakímélő lett a tesztút, amit annak köszönhetek, hogy külön kértem hozzá otthoni használtra alkalmas töltőt, ami már olyan lassú – óránként 15 kilométerre elegendő áramot, 2,2 kW energiát képes „tankolni” –, hogy alapban nem is adják a Ford Caprihoz, melynek maximális töltési teljesítménye 135 kW és 10-ről 80-százalékra akár 28 perc alatt is „fel lehet tankolni” az akkut.
Az olcsóbb, barkácsáruházas hosszabbítókat könnyen felmelegítő sima töltőt nem adták a nemrég tesztelt Volkswagenhez sem, de a családi ház féltetős garázsában éjjel nagyon ráértem tölteni az autókat. A hetven forintos otthoni – már emelt – tarifával számolva is kevesebb, mint két liter benzin árából autóztam száz kilométerenként, és ebben azért volt nem kevés klíma is. Ez kb. negyede az Opel Astrám üzemanyag-költségének.

A Capri SUV-kupét október végén mutatta be a Ford, igaz akkor még csak a szaksajtónak, az új modell volt az egyik meglepetésvendég az elektromos Explorer kiadós tesztvezetésén. A Ford Capri legendája egy teljesen elektromos kupé crossover formájában éledt újra. Ez merész lépés a márka részéről, amely az elektromos mobilitás felé vezető úton a sportosságot és a praktikumot próbálja egyesíteni a Capriban, ami végül szerintem egy szerethető, jól használható családi autó lett.
A márka hivatalos sajtóanyaga szerint az új elektromos Ford Capri dizájnja hűen idézi az eredeti modell ikonikus stílusjegyeit, mint a jellegzetes fényszórók és a sportos vonalvezetés. Osztálytársam édesapjának a ’70-es évek elején volt Caprija, nagyon irigyeltük a gyönyörű „nyugati” autóért, a hasonlóság felfedezéséhez azért jó sok képzelőerő is kell. Szóval, az új Capri inkább egy teljesen más autó, a névválasztás pedig nem véletlen, erre már korábban készült a Ford.

Ezzel együtt a nagyobb hasmagasság és a robusztusabb kialakítás csinos SUV-t eredményezett, a karakteres formák tetszetősek, az áramvonalas, kupé-szerű tető is dinamikus. A hátsó lámpák háromdimenziós kialakítása pedig már-már high-tech hangulatot teremt. Az új Capri belül is rendben van: a 12 irányban állítható, fűthető és masszázsfunkcióval ellátott sportos ülések kényelmesek, bár az integrált fejtámla nem minden sofőr magasságához passzol.
Az akár 572 literes csomagtér praktikus megoldást kínál a poggyászok számára, és elől, a motorháztető alatt is talált plusz alkalmi rakodóteret a Ford, amit hálóval is lefedett. Meglepően sok mindent képes elnyelni, ahogy az utastérben található különböző űrtartalmú és formájú boxok is. Sőt a középen álló 14,6 colos állítható a dőlésszögű monitor, mögött is kialakítottak egy rejtett, de öblös rekeszt…

A Caprit nagyon jó vezetni, sztrádán plusz életbiztosítás az öt fokozatban állítható távolságkövető tempomat és az aktív sávtartás. Nekem tetszett ez a „félönvezető” mód, és az is, hogy milyen hosszan és erős ívben kormányozza helyettünk az autót a rendszer, mielőtt rászól a sofőrre, hogy markolja már meg a kormányt. Ráadásul egészen pocsék észlelhetőségű felfestések mellett is „üzemképes”.
Számos biztonsági extra teszi a dolgát az új Ford Capriban, ezek közül nekem azok a kedvenceim, amelyekről – alapos előtanulmány hiányában –nem is tudok, csak elkezdenek dolgozni. Mondjuk, a sofőrre rendesen ráijesztve hirtelen befékez, az okokat keresve nem is olyan gyorsan derül ki, hogy Dobby kutya szalad el az autó mögött tolatás közben. Vagy amikor a vezetőoldali ajtó nyitásakor rám sípol a Capri, és ezt is joggal teszi, bicikli érkezik hátulról, erre figyelmeztet. A vezetéstámogató csomag egyébként 12 ultrahangos érzékelőt, 5 kamerát és 3 radarérzékelőt tartalmaz, amelyek folyamatosan figyelik a jármű környezetét, és szükség esetén beavatkoznak – és persze sípolva jeleznek.

A sípolás néha túl soknak is bizonyul, mint oly sok modell, ez is figyelmeztet, ha túllépjük a megengedett sebességet. És teszi ezt meglehetősen kis különbségnél, plusz a táblafelismerő rendszere sem feltétlenül tökéletes. Budapest határában simán „magára vesz” egy 100-as sebességkorlátozást, pedig az csak a szomszéd sáv, mi még az autópályán megyünk. Vagy Szegedet az egyik kertvárosi területen elhagyva nagyon hossza emlékszik a lakóövezet 30-as sebességkorlátozására, és azt csak sokára, egy következő táblával írja felül.
A kulcs nélküli ajtónyitás és indítás ezen a szinten természetes, az viszont nem, hogy milyen profin produkálja ezt a Ford. A célhoz érkezve elég megnyomni az indító/leállító gombot a kormánykerék alatt, semmi mást nem kell csinálni. Az elektromos rögzítőfék automatikusan aktiválódik, a Capritól távolodva pedig zárja az ajtókat és behajtja a visszapillantó tükrüket a rendszer. Az elindulás csak egy mozdulattal több, az indítógomb megnyomása után a módválasztó karral kapcsoljuk az előre- vagy hátramenetet.

A szakmában köztudott, hogy a Ford a Volkswagennel kooperálva gyártja a Caprit és az Explorert is. Az alap tehát VW moduláris villanyautó-építőkészlete, ami sok egyezést is mutat a Ford az ID-5 modellel. De annyira azért nem „borultak össze”, mint a Ranger és az Amarok esetében, ahol a gyártás is közös. A Capri a sok hasznos és gazdaságos megoldás mellett néhány vitathatót is átvett a Volkswagentől.
Amit minden szakújságíró, tesztelő kolléga megemlít, az az elektromos ablakemelők gombjaival történő, megkérdőjelezhető hasznosságú, sokak számára idegesítő spórolás. Mindössze két ablakemelő kapcsoló van a sofőrnél és egy harmadik, érintésérzékeny gombbal lehet kiválasztani, hogy azok az első, vagy a hátsó ablakokat mozdítsák. Engem nehéz felmérgelni, egy ilyen megoldás pedig semmiképpen nem elég arra, hogy kihozzon a sodromból. Mindent meg lehet szokni és a klíma mellett pedig már nem olyan gyakran húzgálja le az ablakot a vezető, mint régen…
Van azonban előnye is a VW-val közösködésnek, mert a Capri fedélzeti rendszere tud magyarul, ami egyéb Ford modellekre nem igazán jellemző.
A képre kattinva megnézhet egy videót
Az általunk próbált autó hátsó kerekes, 286 lóerős, 545 Nm-es maximális nyomatékkal és 77 kWh-s akkumulátorral. (Van összkerekes is, 340 lóerős, abban 79 kWh-s akku dolgozik.) Álló helyzetből 6,4 másodperc alatt gyorsul százra a több mint kéttonnás autó, a csúcssebesség 180 km/óra, ami egyébként minden hajtásláncra igaz. Az új Ford Capri elektromos hajtáslánca a tesztautó „katalógusa” szerint akár 627 kilométeres hatótávolságot is lehetővé tesz és akár 13,8 kWh is lehet a száz kilométeres átlagfogyasztás.
Az általunk próbált hajtásláncú Capri indulóára a magasabb, Select felszereltségi szinttel 17,7 millió, a tesztautót azonban rendesen felextrázta a Ford, egészen 24 millió forintig. Sok más egyéb mellett a 20 colos könnyűfém keréktárcsák, az elektromos csomagtérajtó és a fix – sajnos nem sötétíthető – panorámatető, Matrix LED fényszórók és a 10 hangszórós B&O audiorendszer is „tartozéka” az autónak.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!