szabályozás

Jóváhagyta az EP a személyautók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről szóló szabályokat

2019.03.27.

Elfogadta a személyautók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről szóló megállapodást az Európai Parlament (EP) szerdán.

A strasbourgi plenáris ülésen 521:63 arányban megszavazott, bár még az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács jóváhagyására váró egyezség értelmében az új személyautóknál 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárműveknél 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest.

Az Európai Unió társjogalkotó intézményei decemberben hozták tető alá az előzetes megállapodást, ami szakértők szerint fontos a közlekedési szektor modernizálása érdekében.

A brüsszeli testület eredeti javaslata 30 százalékról szólt mindkét kategória esetében. Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 40 százalékot próbált elérni, a tagállamok kormányait tömörítő tanács pedig 35 százalékot a személyautóknál, 30 százalékot a kisteherautóknál.

A kompromisszum értelmében 2025-re közbülső célként 15 százalékos csökkentést kell elérni.

A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagára vonatkoznak majd, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni.

Az elfogadott értékek lényegesen magasabbak annál, mint amit az autóipar és több tagállam, például Németország szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeknél is tovább ment volna.

A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Hölvényi György KDNP-s képviselő arról számolt be, hogy a magyar néppárti delegáció a magyarországi gazdasági növekedést és az autóiparban dolgozók ezreinek érdekeit szem előtt tartva tartózkodott a szavazáson.

"A környezetvédelem mellett Magyarország és az EU ipari versenyképességének megőrzése is kiemelt érdek, ezért szem előtt kell tartani az autóipari ágazat szempontjait is" - közölte.

Szakértők szerint rendkívül nehéz volt tető alá hozni a kompromisszumot, és ez egyike volt azon ügyeknek az EU-ban, amelyekben a legintenzívebb lobbitevékenység volt tapasztalható tavaly, egyebek mellett az autó- és olajipari vállalatok, más gyártók és környezetvédelmi szervezetek részéről.

A megállapodást még a miniszterek tanácsának is meg kell erősítenie hivatalosan, ez várhatóan hamarosan megtörténik.

Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.12
Balatonfűzfőről érkezett bejelentés a rendőrségre június 27-én arról, hogy délután az egyik helyi....
2020.08.12
Amióta nincs céges autóm, sajáttal pedig nem rendelkezem, azóta elég gyakran pattanok bringára és....
2020.08.12
A Lexus bejelentette, hogy a Japánban forgalmazott ES modell számos fontos műszaki újdonságot kap,....
2020.08.12
Bak Zsolt Romániából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.08.12
Szaporodnak a fellendülésre utaló jelek a kínai autópiacon. Júliusban az új autók ékesítése 7,9....
2020.08.12
A fagyállóval és annak használatával kapcsolatban rengeteg kérdés merül fel az autó tulajdonosokban....
2020.08.12
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópályán Hegyeshalom felé, Győr....
2020.08.12
Az összehangolt akcióban három, gépkocsikat fosztogató férfire csaptak le a zsaruk az M1-es....
2020.08.12
Azt szokták mondani, hogy a disztribúciós költségek egy autó árának nagyjából harmadát jelentik. Ez....
2020.08.12
A Hyundai Motor Company meghatározó piaci szereplőként új fejezetet nyit a villamosított mobilitás....