ICDP

A jövő közlekedése áldozatokkal jár

2018.02.26.

Fütyülök és értem jön. Ilyen az ideális önvezető autó. Ha kell, rendelek egyet, néhány percen belül felvesz, elvisz a célomhoz, majd eltűnik. Bár nosztalgiával gondolok rá, nem töprengek a saját autó hiányán. Semmi szükségem rá. Ez a jövőkép olykor egészen közelinek tűnik, de van néhány lépés, amit még meg kell tennünk a zéró tulajdon, zéró baleset, zéró emisszió világába.

Az első mérföldkő az on-demand közlekedés. Persze, beköszöntött 50 éve, taxi a neve, de a változásnak nem az utazás módját kell érintenie, nem az autónak és a sofőrnek kell átalakulnia. A lényeg a szolgáltatás, a rendelés és fizetés valós idejű integrálását, ami már meg is valósult számos applikációban. Egyelőre sok helyen számos akadályba ütköznek, de idővel – valamilyen formában – el fognak terjedni és át fogják alakítani a városok közlekedését.

Shared Use Mobility Center

Ilyen szolgáltató az Uber, a Mercedes szponzorálta MyTaxi, vagy a teljes városi közlekedést egy appban tömörítő Whim. Ha egy gyártó jól szerepel ezen a piacon, saját magának szállíthatja az eladásokat, míg aki nincs jelen, könnyen maradhat egyszerűen a flotta szállítója. De, mi van, ha az autók sokkal fontosabbak lesznek, mint ma?

Wired

Így jutunk el a második mérföldkőhöz, ami az önvezető járművek elfogadása és a biztonsággal kapcsolatos félelmeinken való túllépés. Közúti baleset ritkán történik emberi hiba nélkül, ha valóban teljesen biztonságos közlekedést akarunk, előbb-utóbb le kell mondanunk a vezetésről. Mindez persze egyáltalán nem a közeljövőben fog bekövetkezni, még bőven lesz időnk élvezni a vezetést, mire kormány nélküli autók száguldanak az utakon. Mire odáig eljutunk, már nem is lesz olyan változás.

AutoEvolution

Ahogy a gyártók, a biztosítók és a hatóságok is a félautomata biztonsági rendszerek elterjedését szorgalmazzák, idővel ezek is sztenderddé válhatnak, mint a légzsák vagy a biztonsági öv. Az ICDP tanulmányai alapján az autóvásárlók 58%-a utazna önvezető autóban, ez az arány pedig még jóval magasabb a közlekedési dugóktól különösen sújtott országokban, mint Szingapúr (62%) vagy India (85%). A biztonság előtérbe helyezése és a vezetéssel töltött idő felszabadulása még személyesebb térré varázsolja az autónkat. Egy szoba, amiben utazunk, otthonunk egy része. Márpedig ha valamihez személyesen kötődünk, azt birtokolni is akarjuk.

TheVerge

Így jutunk el a harmadik mérföldkőhöz, ami a legtöbb kérdést veti fel: le kell-e mondanunk a saját autó birtoklásáról? Sokak szerint a saját autó mindig is nagyon fontos volt és az is lesz, vagy azért mert nem mindenki él olyan helyen, ahol helyettesíthető, másrészt pedig az érzelmi kötődés miatt. Minden bizonnyal a gyártók és az egész iparág örömmel hallaná az ICDP kutatásának eredményeit, ugyanis az autóvásárlók többsége ragaszkodik a saját autójához.

AutoTrader

Ugyanakkor az autóvásárlók csak a társadalom egy részét jelentik, bőven vannak olyanok, akik megengedhetnék maguknak a saját autót, de mégsem teszik, egyrészt mert például városban nem feltétlenül gyors, másrészt aránytalanul magas költségekkel jár. Épp ezért kérdéses, hosszútávon mennyire fog változni a hozzáállás, meddig marad a saját autó megléte a legjobb alternatíva, ha teljesen magunkhoz igazítanánk a közlekedést. Nem-e jön el az a pont, amikor a többi megoldás már csak minimális kényelmetlenséggel és túl nagy költségmegtakarítással jár ahhoz, hogy az érzelmi kötődés felülírja a rációt?

Driverless Transportation

Az önvezető technológiák előbb utóbb valóban a közlekedés hősét varázsolhatják jelenlegi gyilkosából, az autóból. Egyik oldalról a car-sharing, ride-sharing és más integrált közlekedési platformok afelé mutatnak, hogy a tulajdon már nem lesz olyan fontos, az autók használói pedig eltávolodnak a gyártóktól, ez a jövőkép pedig nem a legvidámabb jövőkép a világ autógyárai számára. Ugyanakkor a másik oldalról a félig automata rendszerek, az egyre biztonságosabb autók és a bennük rejlő digitális funkciók valódi otthont csinálnak az autóból, amihez így talán még inkább ragaszkodhatunk. Bármelyik szolgáltatás is jelentse a jövőt és biztosítja majd azt a megoldást, amire a felhasználóknak valóban szükségük van, ő fogja eldönteni, hogyan is néz ki a jövő autonóm közlekedése.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.20
A hibrid LMP1-es prototípusok utoljára vehettek részt a világ leghíresebb autóversenyén, ahol....
2020.09.20
A történelmi helyszínek felkutatása mellett a mezőgazdasági területek parlagfűvel való....
2020.09.20
Hétfőtől a ceglédi vonalon is forgalomba áll egy emeletes motorvonat - közölte a MÁV Zrt. az MTI-....
2020.09.20
A férfi mindkét szemére vak volt, mégis megkapta a vezetői engedélyt. A hatóságok most vizsgálják,....
2020.09.20
Maria Plotena Csehországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.09.20
A Tihanyi révnél szervezett Kicsik-nagyok kerékpáron programon népszerűsítette a TUKE a....
2020.09.20
A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) használatba kívánja adni 11 vitorláskikötőjét, 15 éves,....
2020.09.20
Összeütközött két gépkocsi az M5-ösön, Ócsa és Inárcs között. A baleset a sztráda Szeged felé....
2020.09.20
A kutyatulajdonosok jó része autóval is szállítja kedvencét, de csak kevesen ügyelnek arra, hogy....
2020.09.20
A MÁV-Start és a Volánbusz a napokban megjelent kormányrendelet értelmében  hétfőtől tovább....