kerékcsapágy

Kerékcsapágyak: Hogy minden zökkenőmentesen működjön

2022.12.03.

A kerékcsapágyak erősen terhelt alkatrészek, de az autó egész élettartamán át működhetnek. A túlterhelés, a rossz kenés, a hibás tömítések vagy az összeszerelési hibák azonban idő előtti meghibásodáshoz vezethetnek.

 

A modern járművek kerékcsapágyait gyakran úgy tervezik, hogy teljesen karbantartásmentesek legyenek.

A kerékcsapágyak nagy igénybevételnek kitett alkatrészek, és a parkolási bukkanók, a rossz kenés vagy az összeszerelési hibák hatással lehetnek rájuk. Megmutatjuk, milyen javítási lehetőségek állnak rendelkezésre.

A kerékcsapágyak feladata a tengelyek és a kerékcsapágy tengelyek vezetése és alátámasztása. Vezetik a kerekeket, és elnyelik a tengely- és sugárirányú erőket. Különösen kanyarodáskor a kerékcsapágyak nagy igénybevételnek vannak kitéve. De a vezetési stílus és az útviszonyok is fontos tényezők, amelyek befolyásolják a csapágy élettartamát és működését. Például a járdaszegélyek és a behatoló szennyeződések a meghibásodás végső oka.

Karbantartásmentes egy autó élettartama alatt?

A modern gépkocsikban a kompakt kerékcsapágyak, mint zárt, élettartam-kenéssel ellátott rendszerek egyre inkább felváltják a klasszikus "nyitott" csapágyakat. A kerékcsapágyas egységek előnyei a csökkentett összeszerelési erőfeszítésben is rejlenek. Ezenkívül az összeszerelési hibák szinte kizárhatók, mivel gyakran előre összeszerelve és beépítésre kész, teljesen felszerelt javítókészletként szállítják őket. A speciális zsírral történő élethosszig tartó kenésnek biztosítania kell, hogy alapvetően karbantartásmentes legyen az autó élettartama alatt, ha nem károsodnak mechanikusan "külső" erőhatások miatt.

Ennek ellenére a kerékcsapágyak cseréje gyakran 130 000 és 190 000 kilométer közötti futásteljesítménynél célszerű, vagy legalábbis a fékellenőrzés során ellenőrizni kell az állapotot.

Ha egy kerékcsapágy megsérült, vagy idegen testek hatoltak bele, gyakran a vezetés közbeni zajból lehet megállapítani. A vezetési vagy kormányzási viselkedés megváltozása szintén a kerékcsapágy meghibásodásának jele. A műhely egyszerű mérések segítségével megállapíthatja, hogy egy kerékcsapágy még mindig rendben van-e: például a túlzott kerékcsapágy-játék kézzel is kimutatható a terheletlen kerekek függőlegesen előre-hátra történő megdöntésével. A megemelt kerék sérülései és hibái akkor is észlelhetők, ha nehezen forog, vagy ha a kerékcsapágyban súrlódási zajok hallhatók. Ha első pillantásra nem észlelhető sérülés, kétség esetén segíthet a mérőműszer és a sztetoszkóp, valamint a tengelycsapok és a kerékagyak vizsgálata. Ha ezek is rendben vannak, csak akkor kezdje el a kerékcsapágyak szétszerelését.

Kalapács nélküli munka

Ha a kerékcsapágy cseréje elkerülhetetlen, a munkát gondosan és csak erre a célra szolgáló speciális szerszámokkal kell elvégezni. Semmilyen körülmények között ne használjon kalapácsot, tüskét, csavarhúzót, gumiabroncsvasat vagy kemény fémből készült éles szélű szerszámokat. A túlzott szerelési erők vagy a csapágy nem megfelelő részére kifejtett szerelési erők a csapágy ki- vagy beszerelésekor szintén nyomáspontokhoz vezethetnek, és így a csapágy idő előtti meghibásodhatnak. A tömítőperem állapotának alapos ellenőrzése is ajánlott: mivel a legkisebb karcolás vagy rozsdafolt is okozhatja, hogy a víz és a szennyeződés behatol a kerékcsapágyba, és korrózióhoz vezethet.

Stabil kialakításuk ellenére a kerékcsapágyak valójában nagyon érzékeny precíziós alkatrészek. A szállítás, tárolás vagy beépítés során a legkisebb hibák is olyan mértékben károsíthatják a csapágy belső geometriáját, hogy a csapágy idő előtti meghibásodása vagy a szomszédos alkatrészek károsodása következik be. A kerékcsapágyakkal való munka fontos előfeltétele ezért a "tiszta" munkahely és az eltávolítandó vagy beszerelendő alkatrészek biztonságos tárolása a műhelypadon. A csapágyba kerülő apró szennyeződések is károsíthatják a csapágy működését vagy lerövidíthetik az élettartamát. Ezért az új csapágy csomagolását nem szabad kinyitni, amíg nem kerül beépítésre. A csapágyra tapadt korrózióvédő szereket nem szabad eltávolítani a beépítés során. Egy leesett vagy hasonlóan durván kezelt csapágy általában már olyan súlyosan sérült - még ha nem is azonnal felismerhető -, hogy mindig ki kell cserélni.

Különböző kerékcsapágy készletek

A kerékcsapágyak cseréjéhez olyan gyártók, mint az SKF, a Schaeffler vagy a Meyle megfelelő kerékcsapágykészletei állnak rendelkezésre. Az SKF elmondása szerint közel 1100 teljesen felszerelt kerékcsapágy- és kerékcsapágy-fékkészletet kínál, ami 97 százalékos piaci lefedettségnek felel meg. A csapágyon kívül minden készlet tartalmazza a kerékcsapágy cseréjéhez szükséges összes alkatrészt is. Ezek közé tartoznak a tömítések, az osztócsapok, az alátétek és az anyák. Ezáltal a műhely értékes időt takarít meg, és nem kell keresgélni a megfelelő alkatrészeket.

A hamburgi székhelyű Meyle gyártó az all-in-one készlettel még egy lépéssel tovább megy: a készlet tartalmazza a kerékcsapágyat és a kerékagyat, amelyeket már előre összeszerelve szállítanak. Ez kiküszöböli a kerékagy eltávolításának és bepréselésének időigényes folyamatát a beszerelés előtt. A Meyle szerint a javítási megoldás több mint hárommillió járművet fed le, köztük az Audi, a Ford, a Mercedes-Benz és a VW modelljeit. Minden fontos alkatrész egy teljes készletben található. Az előpréselt javítókészlet használata azt is biztosítja, hogy minden tűrés, például a koncentricitás vagy az oldalirányú futás pontosan illeszkedjen, mivel az alkatrészek optimálisan illeszkednek egymáshoz.

A Schaeffler "WheelSet" néven FAG márkanév alatt kínál kerékcsapágy-javító készleteket. Ezek magukban foglalják az összes tartozékot is. A jövőben az elektromos autókhoz is: a Trifinityvel a Schaeffler olyan háromsoros kerékcsapágyat kínál, amelyet a villamosított hajtásláncokban használnak.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.06
A lencsék és a fotóchipek már nem elegendőek: a modern autókban lévő kameraérzékelők kis....
2023.02.05
Robotokra és autonóm járműcsodákra várunk, miközben a 123 éves autós tartozékot sem használjuk,....
2023.02.05
Az egyetlen cél a világbajnoki cím megnyerése, a versenyzők pedig egyenlő feltételekkel vágnak neki....
2023.02.05
Nem az a magyarázat, amit sokan rávágnának erre az egyszerűnek tűnő kérdésre.   ..
2023.02.05
Az ausztrál Relectrify startup által kidolgozott vezérlési technológia szó szerint minden téren....
2023.02.05
A Brüsszeli Autókiállítás idén ünnepelte 100. évfordulóját, de hatalmas sikerét nem kizárólag a....
2023.02.05
Nem unatkoztak a Katasztrófavédelem munkatársai szombaton Magyarországon. ..
2023.02.05
A hétszeres F1-es világbajnok brit szerződésének meghosszabbítását sugallta a Mercedes csapatfőnöke....
2023.02.05
Az elektromos, hibrid és plug-in hibrid járművek értékesítése jelentősen nőtt 2022-ben a belső....
2023.02.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Csillaggarázs és a mínuszok.  ..