hibrid autók

Két és félszer annyi hibdridet adott el itthon a Lexus, mint összes prémium versenytársa

2017.07.26.

A világ vezető prémium hibrid autógyártójaként ismert japán luxusmárkának, az idehaza az első félévben értékesítéseit a prémium piac 22,2%-os bővülésénél hatszor gyorsabb ütemben, 139,6%-al növelő Lexusnak gyakorlatilag Magyarországon sincs vetélytársa a környezetbarát hibrid autók piacán: az első félévben egymaga két és félszer annyi hibridet értékesített, mint összes prémium versenytársa együttvéve.

világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota prémium márkája, a Lexus az elmúlt években elképesztő sikerszériában van, ami nem is véletlen: a márka formavilága soha nem volt ennyire attraktív, mint most, a dízelbotránynak, illetve a dízel meghajtású járművek számos európai nagyvárosból tervezett kitiltásának köszönhetően a Lexus védjegyének számító környezetbarát hibrid technológia népszerűbb, mint valaha, ráadásul a japán prémium gyártó modelljeiben bemutatkozó, minden eddiginél fejlettebb aktív biztonsági rendszerek új szintet képviselnek az iparágban. A modelljeinek legendás megbízhatóságáról és alacsony üzemben tartási költségeiről híres luxusmárka pedig él is a fentiek teremtette lehetőségekkel: az iparág egyik legmagasabb ügyfélmegtartási rátájával büszkélkedő Lexus sosem látott ütemben szerez új ügyfeleket mind a magánvásárlók, mind a vállalati ügyfelek területén. A márka a prémium magánvásárlók 25,1%-al növekvő szegmensében 164,9%-os, míg a 22,5%-al bővülő prémium flottaszegmensben 129,9%-os növekedést könyvelhetett el január és május között, amivel nagyságrendekkel kimagaslik a TOP5 prémium márka közül.

A tény, hogy a Lexus kínálja a piac legszélesebb környezetbarát hibrid portfólióját (minden Lexus modell elérhető hibrid változatban), markánsan meg is jelenik értékesítéseiben: a január és május között idehaza gazdára talált Lexusok 96,6%-a hibrid volt. Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy a TOP5 prémium gyártó között a második legmagasabb hibrid arány 4,2% (!) volt. Ennek köszönhetően a teljes hazai prémium hibrid értékesítés 71,75%-át a Lexus vitte el. Az adott időszakban a 10 Magyarországon legnépszerűbb prémium hibrid modellből 4 Lexus volt: az abszolút első NX a teljes hazai prémium hibrid értékesítés 36,7%-át, a második helyen végző RX pedig 24,9%-át vitte. Ezzel a Lexus két sláger crossovere önmagában elhozta a hazai prémium hibrid piac 61,6%-át.

A Lexus modellek között egyébiránt a legmagasabb hibrid arány a csak hibrid változatban elérhető belépő modell CT (100%) és az RX SUV (100%) esetén volt, ezt követte az NX SUV (97%), az IS sportos szedán (95%), a GS luxus szedán (92,9%) és az RC sportkupé (33,3%).

Hogy mire vezethető vissza a márka elképesztő dominanciája ezen a területen? Az iparág legfejlettebb és leghatékonyabb full hibrid meghajtásának köszönhetően a Lexus modellek városi használat során a felhasználási körülmények függvényében akár 60-70%-ban tisztán elektromos üzemben, nulla károsanyag-kibocsátás mellett közlekedhetnek, és miután a fékezési energiát alakítják elektromos energiává, külső töltést nem igényelnek. Az elektromos és benzinmotor közös teljesítménye egészen meggyőző és dinamikus vezetést tesz lehetővé, a benzinmotor hatótávja pedig a városon kívül válik meglehetősen praktikussá.

Mindeközben a versenytársak jellemzően plug-in hibrid megoldásokat kínálnak, ami ugyan a zöld rendszám miatt kecsegtető lehet, ám a prémium ügyfelek felhasználási szokásai mellett gyakran kevésbé bizonyulnak praktikusnak: az elérhető tisztán elektromos hatótáv külső töltést, azaz a felhasználói szokások megváltoztatását igényli (amire egy Toyota Prius Plug-in felhasználó jellemzően fogékony, a prémium márkák vásárlói azonban sokkal kevésbé). További gyakori hátránya a versenytárs plug-in hibrid modelleknek, hogy kevés kivételtől eltekintve a Lexusszal ellentétben viszonylag gyenge benzinmotorral párosítják az elektromos motort, így amikor a tisztán elektromos hatótáv elfogy, jelentősen visszaeshet az autó teljesítménye, és megnőhet a fogyasztása. A maximum 50, de gyakran kevesebb tisztán elektromos hatótáv elérése érdekében beépítésre kerülő plusz akkumulátor ráadásul egyszerre növeli az autó súlyát (újabb fogyasztásnövelő tényező a tisztán elektromos hatótáv lemerítése után), foglal helyet, és növeli meg az autó árát.

„Jóllehet a full hibrid technológiához hasonlóan a szintén a Toyota által kifejlesztett plug-in hibrid technológia számos praktikus előnyt kínál, szélesebb körű elterjedésének gátat egyelőre gátat szabnak a kényelmi szempontok, amelyek különösen hangsúlyosak a prémium márkákat vásárló ügyfelek esetében. A tény, hogy szemben a full hibriddel az optimális kihasználásukhoz a tisztán elektromos autókhoz hasonlóan töltőpontot kell keresni vagy kialakítani és rá kell szánni a töltésre az időt, ma még számos ügyfelet eltántorít a használatuktól. Ahhoz, hogy áttörést lehessen elérni egy környezetbarát megoldással, meg kell teremtenünk a lehetőséget arra, hogy épp olyan kényelmesen és egyszerűen lehessen használni, mint a hagyományos megoldást. Elég ha csupán a szelektív hulladékgyűjtésre gondolunk: azoknál a társasházaknál, ahol a hagyományos szeméttároló mellett került kialakításra a szelektív hulladékgyűjtő, sokkal nagyobb arányban gyűjtik környezettudatos módon a hulladékot, mint ott, ahol akár csupán egy saroknyit is kell sétálni a szelektív gyűjtőig. Épp így működik ez az autózás esetében is.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációért felelős vezetője.

„Ez az oka annak is, hogy jóllehet a tisztán elektromos hajtásról ma még sokkal többet hallani a közbeszédben, mint az abszolút zöld, melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológiáról, amelynek területén a Lexus előrehaladott fejlesztéseket folytat, mégis ez utóbbi széleskörű elterjedése valószínűsíthető hamarabb. Míg ugyanis az elektromos infrastruktúra kialakítása nem kis kihívásokat rejt magában, addig a hidrogén üzemanyagcellás töltőállomások a jelenlegi kúthálózat minimális átalakításával kialakíthatóak, használatuk pedig nagyon hasonló ahhoz, ahogyan ma tankolunk, azaz nem kényszerít bennünket szokásaink megváltoztatására. A Toyota által fejlesztett, a jelenlegi elektromos töltést rendkívüli mértékben felgyorsító szilárdtest akkumulátorok ugyan árnyalják majd a képet, ezek sorozatgyártásának megkezdésére ugyanakkor jelen számítások szerint 2022-ig várnunk kell, akkor azonban mintegy fél évtizeddel megelőzve a versenytársakat újrarajzolhatja az elektromos autók piacát.” – teszi hozzá a szakember.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....