Kia

Kia e-Niro teszt: nincs hatótávpara

2020.05.21.
A legjózanabb és legélhetőbb villanyautók egyikét kínálja a Kia tartalmas felszereltséggel, alacsony fogyasztással, hosszú hatótávval és hétéves garanciával. Kipróbáltuk az Év Zöldautója 2020 díjas villanyautót.
 
Hogy néz ki?

A dizájnerek valahogy nem tudtak elszakadni egy kis boci látványától, az e-Niróról minden lehet mondani, csak azt nem, hogy szép. Talán este, sötétben... Látványosak a menetfényei, főként a hátsó LED-ek izgalmasak. Az utastér sem az extravaganciát hirdeti, de otthonos, jól berendezett, átlátható: kedvemre való. A vezető előtti héthüvelykes műszer digitális, a középkonzolon található érintőképernyős egység kijelzőjének átmérője 8 hüvelyk. A tesztautó még ráncfelvarrás előtti volt, a 2020-as évjáratú modell már csinosabb belül.

4

Besorolását tekintve az e-Niro egy elektromos, középkategóriás összvér, azaz crossover, hossza 437 centi, szélessége 180 centi, magassága 156 centiméter, tengelytávja 270 centi. Légellenállási együtthatója 0,286, ami a zárt hűtőrácsnak, az egyedi lámpáknak, a lökhárítóknak és a felniknek köszönhető. A dupla padlós csomagtartója elméletileg 451 literes, de a töltőkkel is számoljunk, és a padló alatti rekessze ne nagyon, amikor pakolunk. A nagy hokistáskám ledöntött hátsó ülésekkel simán befért az ilyenkor 1405 literre növelt puttonyba, de akkor sem volt gond, amikor feleségem vett pár 100x150 milliméteres festményt - pont ekkora a ledöntött ülésekkel a hasznos felület. Az utasoknak is rendben van a helykínálat, az ülések fűthetők és az első hűthetők is, a kormány is felforrósítható, a klíma csak egyzónás, de hőcserélős, azaz nem zabálja annyira a hatótávot.

IMG_3672 (Szerkesztve)

Hogy megy?

Két villanyos változatot kínál a Kia a Niróból, az egyik (39 kWh, kb. 290 kilométeres hatótáv) amolyan városi szabadidő-autó, a másik, a 64 kWh-s (névleges kapacitás 180Ah) csúcsváltozat pedig igazi országjáró, a maga elméleti 455 kilométeres hatótávjával. A nagyobb akkupakk 294 cellából áll (gyártója a dél-koreai Mobis), a 453 kilós terhet (energiasűrűsége 141,3 Wh/kg) a padlón és az ülések alatt cipeli az így közel 18 mázsás kocsi.

6

Az akkumulátort folyadék hűti és fűti, névleges feszültsége 356 volt, így egyenáramú, 50 kilowattos gyorstöltőről 75-80 perc alatt 80 százalékra tudjuk feltölteni a teljesen lemerített akkumulátort. Érdemes nagyobb kapacitású oszlophoz is beállni vele, állítólag 70 kW-al is képes magába szívni az energiát, nekem csak 22 kW-os maximumot sikerült elérnem a 22-es kútoszlopon. A váltóáramú fedélzeti töltője 7,2 kilowattos, fali töltőről 9-10 óra egy teljes töltés, háztartási konnektorból kb. 33 óra.

8

A hosszabb hatótávú e-Niro teljesítménye 204 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 395 Nm, ami azonnal a rendelkezésünkre áll. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,6 másodperc alatt gyorsít fel, autópályán 130-140-nel simán hasít. Végsebessége 167 kilométer/óra. Fogyasztása nagyon függ a vezető stílusától, a komfortigényétől és a külső hőmérséklettől. Kevés fűtéssel, normális vezetési stílusban, eco üzemmódban, sok visszatöltéssel 14,7 kWh/100 kilométeres fogyasztást mértem a több mint 900 kilométeres tesztelés során. 400 kilométeres valós hatótávja enyhe februári körülmények között elfogadható.

9

5

Milyen vezetni?

A kormány mögötti váltófülekkel jól kezelhető egypedálos autóként az e-Niro, a motorféket legalább öt fokozatban állíthatjuk.  Hagyhatjuk, hogy automatikusan lassítson, ha egy előttünk közlekedőt érzékel, számos intelligens rendszer fut az autóban, amilyen szerény, olyan okos a Kia e-Niro.

7

Bár magasan ülünk benne, de a padlóba szerelt akksiknak köszönhetően egyáltalán nem billeg az autó, jól fekszi az utat, de a kormányzás steril. A kerékfelfüggesztés elöl és hátul is független, elöl McPherson, hátul többlengőkaros. Sebességváltó nincs benne, a lassító áttétel egyfokozatú.

 

Mennyibe kerül?

Állami támogatással 11,55 millió forintba kerül az izmosabb e-Niro, a kipróbált csúcsmodellért 13 millió forintot is elkérnek. Alapáras a LED-fényszóró, a távtartós tempomat, a sávkövető, a ráfutásos ütközéselkerülő, hét légzsák. A Kia 7 éves, 150 ezer kilométeres garanciája az e-Niróra (valamint annak villanymotorjára és akkumulátorára) is korlátozás nélkül érvényes.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.13
A dunakanyari körjáratához kapcsolódva két új hajójáratot indít péntektől Esztergom és Zebegény....
2020.07.13
Öt kisrepülőgép szállt le engedély nélkül Rétság külterületén szombaton, mint kiderült, a....
2020.07.13
Az AUTÓS NAGYKOALÍCIÓ nemzetközi karikatúra pályázatot hirdetett AUTÓSZEKTOR Karikatúra Pályázat....
2020.07.13
Új közlekedésbiztonsági kampányában a sebességkorlátozások betartásának fontosságára hívja fel a....
2020.07.13
Nem lopják a napot a Toyota Racing Development részleg tervezői: alighogy megjelent a piacon a....
2020.07.13
Halálos baleset történt az 5-ös úton, Dabasnál hétfő reggel, az érintett szakaszon teljes az útzár....
2020.07.13
A bajor gyártó dingolfingi gyárának szomszédságában működő új létesítmény évente több mint....
2020.07.13
Egymást érték a súlyos karambolok a hétvégén az ország útjain – derül ki a rendőrség összesítéséből....
2020.07.13
A Lamborghini bemutatta Huracán Evo RWD Spyder elnevezésű modelljét. Az aerodinamikailag....
2020.07.12
Négy évesen és 73 ezer kilométerrel vette Illés Imre szegedi autós oktató azt a Toyota Corollát,....