utánpótlás

Kinek lehet jó a négyévszakos gumiabroncs?

2024.10.16.

Bármennyire is szeretnénk eltolni magunktól a kérdést, lassan aktuálissá válik a gépjárművek szezonális gumiztatása. Én a magam részéről utolsó perces vagyok, így bőven van még időm lecsattogni a pincébe, és megnézni, hogy ezt a szezont milyen abronccsal tervezem abszolválni. De valljuk be, nyűg ez, meg bejelentkezni a gumishoz, és tárolni, pakolni évente kétszer. Amikor az egyik barátom kért tanácsot abban, hogy válthat-e nyugodt szívvel négyévszakos keverékre, azonnal arra gondoltam, hogy megírom cikkem véleményemről azoknak, akiknek már megfordult a fejében a gondolat, hogy váltani kellene.

Mi az a négyévszakos gumi?

Nos, mi? Ami mindenhol jó, de valójában sehol nem igazán. Előre elnézést szeretnék kérni az elfogultaktól, és a négyévszakos egyházi közösség minden tagjától, de véleményem szubjektív, és szeretném mindenféle elvakultság nélkül közreadni. Nagyon leegyszerűsítve a kérdésre a választ, a négyévszakos gumiabroncs keveréke, és mintázata minden évszakban megfelelő. Lamelláinak kialakítása segít hóban, esőben, de megfelelő tapadást nyújt meleg aszfalton is, tehát nem kemény keverék, de nem is „szuperlágy”, mint a téli gumikeverék esetében. Mit szoktam én erre mondani? Nincs olyan, hogy mindenre jó. Ahogy a motorkerékpárok között sem találunk olyasmit, ami megfelelő lesz túrázni, kanyarvadászatra, és még az aszfaltos útról is lemerészkedhetünk vele. Még akkor is, ha fél Európa GS-ekkel túrázik. Mert akinek van, biztosan tudna róla negatív tapasztalatot mondani. Ugyanez a helyzet a négyévszakos gumival is. Én nem hiszem, hogy ha valami jó -10 Celsius fokban, akkor az megfelel majd +40-ben is? Illetve azt sem, hogy ha elvittem családomat a nagymamához, utána elmehetek kanyarvadászatra a hegyekbe, és négyévszakos gumin gurulva a fülemen jön ki az adrenalin, miközben taposom a családi csatalóban. Kompromisszum. Ezért is fordítanám meg a kérdés, amit feltettem barátomnak is.

Mire használod az autódat?

Mert úgyis ez dönti el a választ. Hónapokig nem hagyod el a várostáblát? Ötvennel gurulgatni (ónos eső, latyak, fagyott hó mentes útburkolaton) a városban teljesen jó a nyári gumiabroncs mindaddig, amíg az időjárási helyzet nem változik. Aztán le lehet tenni az autót, és váltani tömegközlekedésre. Igenám, de mi van akkor, ha menni kell a mamához, vagy a boltba? Na, ezért nem jó rajta hagyni a nyárit, mert mobilitásunk csimborasszója az autó, ami a legváratlanabb helyzetekben kellhet minden évszakban. Olyankor meg szívhatjuk a fogunkat, és imádkozhatunk, ha nyári gumival mennénk nagyobb távra. Ekkor lehet igazán jó megoldás a négyévszakos. Mert az átlagember messzire utazni jó időben szokott, télen kevesebbet megy. Nyáron viszont általában száraz az út, szóval nem is fontos, hogy a gumi minél jobban beleharaphasson a latyakos hóba, mert olyankor általában nincs. Mint ahogy a klasszikus, hetekig tartó havas időjárás is eltűnőben van, nálunk legalábbis évek óta nem kerültek fel a pincéből a szánkók. Tehát ha csak szigorúan az elmúlt pár év tapasztalatait nézzük, akkor tartósan megmaradó hó és fagy ritka vendég nálunk. De aki a téli sportok szerelmese, és havonta többször is megmássza a Kékestetőig vezető kaptatót, vagy többször elmegy a Tátrába, esetleg még magasabbra, a francia Alpokba síelni autóval, az persze már megint egy más használati mód. Külföldre utazásnál egyébként is tájékozódni kell az aktuális ország szabályairól, tőlünk nyugatabbra a téli gumiabroncs alapvető téli kiegészítő ugyanúgy, mint a hólánc. Egy másik felhasználási mód a napi több száz kilométeres ingázás az év minden napján. Ebben az esetben biztosan csak évszaknak megfelelő, jó minőségű gumiabroncs lehet a választás, hiszen tudjuk, aki többet van úton, gyakrabban találkozhat váratlan közlekedési helyzettel, amire nagyon jó előre felkészülni. A „négy tenyérnyi felület” milyensége pedig rendkívül fontos, tehát ebben az esetben nincs apelláta.

Mennyit lehet spórolni vele?

Sajnos a mai gazdasági helyzetben ez egy kardinális kérdés. A szezononként átgumizások költsége nem lett olcsóbb. Viszont a bérek kifizetése, a legális műhelyek üzemeltetése, a rezsi költségek emelkedése minden vállalkozást ugyanúgy érint, és a legtöbb szolgáltató nem tehet mást, egy az egyben ráterheli vevőjére a költségeket, ha legalább annyit szeretne keresni, amennyit eddig. Elszomorító, és egyben érthető, hogy az árak minden évben felfelé változna. Átlagos Péter, aki soha nem hagyja el autójával a várostáblát, hetente 100 kilométert megy összesen, ő még a szokásosnak tekinthető évi 20.000 kilométer felének a felét, tehát 5.000 kilométert sem megy autójával. De Péter fél, így ha kell, átül tömegközlekedésre, amikor a rádió egész héten havat jósol hétvégére. Inkább busszal látogatja meg nagymamáját, az autó tehát nem mozog a zord időben. Most átlagosan 5.000 forintba kerül egy kerék szerelése és centrírozása hazánkban. Tehát számoljunk 20.000 Ft-al. Ha van hozzá váltófelnink, akkor 10.000 Ft az átszerelés díja, amiben nincs benne a centrírozás díja. Otthon is elvégezheti Péterünk a szerelést, ha van hozzá megfelelő szerszámozottsága, de ez olyan munkafolyamat, amit a játszótéri, piacos szerszámkészlettel nem életbiztosítás megpróbálni. Nyomatékkulcs, vagy levegős ütvecsavarozó biztosan nincs minden háztartásban. Mit tehet hát átlagos Péter, aki sokallja az autózás költségeit? Vesz autójához négyévszakos gumiabroncs garnitúrát, a másik felniszettjét pedig eladja. Utána meg mosolyogva integet a szezonváltás környékén a gumis műhely előtt sorban állóknak. Komolyra fordítva a szót, sokat lehet spórolni, és úgy tűnt, mikor a barátomnak meséltem a pro-kontra érveket a négyévszakos gumikról, akkor ez volt az a pont, amikor felcsillant a szeme.

Ami tehát a legfontosabb tanácsom, hogy mindig mérlegeljünk, mielőtt belevágunk egy váltásba. Azt pedig remélem, senkinek sem kell megmagyaráznom, hogy a négyévszakos gumiabroncs egy köztes választás, ahogy korábban is írtam, mindenhol jó, de sehol nem a legjobb. Ha minden évszakban a legjobb tapadást, és legjobb fékutat keressük, akkor friss, márkás gumiabroncsokat kell keresnünk. A recept tehát nem változott, nincs ingyen leves, a jóra pedig mindig többet kell áldozni, de ha nincsenek speciális igények, akkor beérhetjük kevesebbel.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.19
Rendőröket és tűzoltókat riasztottak, miután bikák kószáltak a közúton Eperjesen és közelében -....
2025.12.19
A Toyota olykor jelentős változásokat vezet be: a gyártásban a kaizen, azaz a folyamatos fejlesztés....
2025.12.19
Bár a német üzletemberek elejétől fogva látták, mennyire kockázatos engedni a kínai befolyásnak és....
2025.12.19
Magyarországon 2016 óta engedélyezett az önvezető autók országutakon történő tesztelése, egyelőre....
2025.12.19
Elindult a visszaszámlálás az új ID. Polo érkezéséig: alig néhány hónappal a világpremier előtt egy....
2025.12.19
Megrongálódott szerdán a brüsszeli repülőtéren a szlovák kormánygép, amely Robert Fico (Smer–SD)....
2025.12.19
Több alkohol okozta baleset, több sérülttel – ez a lehangoló értékelés az év első feléről....
2025.12.18
A HangZóna mai vendége Soltész Bálint rendőrségi szóvivő. ..
2025.12.18
Már péntektől a megszokottnál több jármű forgalomba állításával készül a MÁV-csoport az ünnepi....
2025.12.18
Aki télen kint parkol autójával, annak gyakran reggel első dolga a jég letakarítása. A jégkaparás....