Knezsik István

Knezsik István: a járműipar tett legtöbbet a dekarbonizációért

2022.06.23.

A Kossuth Rádió vendége volt csütörtök reggel Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Beszélt a jelen és a jövő autózásáról, és arról, hogy évtizedekig biztos kenyér lesz Magyarországnak a járműipar.

A műsorvezető felütése az a hír volt, hogy az Európai Unió betiltaná a belsőégésű motorokat és ez ellen Németország erősen tiltakozik.

– Évtizedek óta azt mondjuk Palkovics László miniszter úrral, hogy sokféle hajtásláncból kell összeállnia mobilitás jövőjének, és ebből csak egy a tisztán elektromos autók világa. Ez mellett ott lehet a szintetikus üzemanyag éppen úgy, mint a hidrogén, és van még jó néhány olyan technológia, ami érdekesen fogja meghatározni a közlekedés jövőjét – hangsúlyozta Knezsik István.

Palkovics László és Knezsik István.

A szakember szerint az probléma, hogy az Európai Unió nem ad egyértelmű irányt, vagy éppen túl egyértelműt határoz meg. Például a tisztán elektromos meghajtású autókkal kapcsolatban, aminek ma a fizikai feltételei nem adottak.

– Több milliárd liter üzemanyagot értékesítenek Magyarországon a kiskereskedelmi forgalomba, és ha ezt a bődületes mennyiségű energiát kilowattra átszámolom, akkor két Paks kell csak erre a mobilitásra. Utána ezt az energiát még el kell juttatni a felhasználókhoz, a végekre, és ennek a feltételei ma még messze nem adottak – mondta a szakember.

A műsorvezető azt fejtegette, hogy az áramhiány Nyugat-Európában az üzemek működését is veszélyeztetheti, és mi lesz akkor, amikor mindenki rá akar majd csatlakozni a hálózatra az elektromos autójával. Eljutunk oda, hogy újra kiváltság lesz a gépkocsi, egy-egy kisebb településen csak néhány autó lesz?

Knezsik István reméli, hogy nem így lesz, majd arról beszélt, hogy az Európai Unió 95 gramm/kilométerben határozta meg az átlagos károsanyag-kibocsátást az autóknál, és ami e fölött van, azért büntetést fizet a gyár, ami jelentős tételként megjelenik az autó árában is.

Németország és Ausztria a szénbányák újranyitását tervezi, ezzel kapcsolatban vetette fel a műsorvezető: akkor lehet, hogy nem az autó lesz a legnagyobb ellenség?

Knezsik István felelősséggel állítja, hogy az elmúlt évtizedekben a járműipar tett legtöbbet a dekarbonizációért, a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért. Szerinte érdemes megnézni, hogy mit áldozott be a járműipar a gyártásban és a tényleges közlekedésben a jövőért. A többiek arányaiban nagyon keveset csökkentettek a kibocsátásukon, valamiért a személygépkocsikat, a mobilitást helyezték a fókuszba, az összes többiről meg nem beszélünk.

– A világ a második lépést tette meg az első helyett. Először az elektromos energiát kellett volna a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátással előállítani, és csak ezután jöttek volna a tisztán elektromos hajtású autók – mondta a szakember.

Úgy látja, azt is fontos végiggondolni, hova kell egyáltalán autóval menni, Budapesten szinte nem is lehet olyan napszakot mondani, amikor ne lenne zsúfoltság, a főváros elérte áteresztőképességének felső határát.

Szóba került, hogy mennyire meghatározó a járműipar Magyarországon, ami gyakorlatilag Koccsal, vagyis a Mátyás király kori kocsival kezdődött. – Mindig élen jártunk az innovációban, és én azt látom, a magyar kormány olyan támogatás- és gazdaságpolitikát folytat, hogy az egész világ nálunk akar a járműiparba befektetni – mondta.

A hallgatók azt is megtudták, hogy Németországon kívül hazánk az egyetlen olyan ország, ahol egyszerre gyártják majd a három nagy prémium márkát, az Audit, a BMW-t és a Mercedest. A struktúraváltásnál mindig a legújabb technológiát hozzák, ugyanakkor itt van nálunk az a tudás, az a szakmai igényesség, hogy minden autógyár nálunk akar termelni.

Knezsik István hangsúlyozta, hogy Continental és Bosch is nagyon komoly fejlesztőközpontot működtet Magyarországon, több tízezer ember dolgozik náluk, fejlesztik egyebek között a jövő önvezető autóját. Szerinte olyan mértékű innovációs központ Magyarország, amire nincs példa a Földön.

– A következő évtizedekben a járműipar biztos munka, biztos kenyér lesz hazánkban, és hosszú ideig megatározó marad a gazdaságban – zárta a beszélgetést az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....