kutatás-fejlesztés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium 10 éve az oktatás és kutatás szolgálatában

2024.11.11.

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, 770 MSc hallgató és 15 doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről. A naprakész tervezést támogató technológiák használatával a gépészmérnöki kar hallgatói és oktatói a vasúti fékrendszereket fejlesztő és gyártó vállalat mérnökeivel együtt olyan kutatási projekteken dolgoznak, melyek a jövő lehetséges anyagait, technológiáit, és módszereit jelenthetik a vasúti járműgyártásban.

 

A több mint tíz éve futó együttműködés a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kara között hozta létre a közös oktató-fejlesztő labort és teszi lehetővé annak folyamatos fejlődését. A kooperáció során a vállalat ez idáig közel 25 millió forinttal támogatta a kutatólabort, melyet a vasúti járműgyártás mellett számos projekt kapcsán használnak az egyetemen. A labor leglátványosabb sikerét az additív gyártási technológiák területén, azaz a 3D-nyomtatásban érte el. A közös munka során szerzett tapasztalatok alapján a vállalatnál már termék előállításhoz is alkalmazzák a technológiát, kiaknázva annak előnyeit a kis darabszámú vagy speciális igényű alkatrészek előállításában. Az együttműködés keretein belül kifejlesztett prototípus kézzelfogható bizonyítékát adta a technológiában rejlő lehetőségeknek, rávilágított a technológia korlátaira, ezzel segítve a vállalati alkalmazás további fejlesztését.

A piacvezető vasúti fékrendszereket fejlesztő és gyártó vállalat és az ország legmagasabban jegyzett műszaki egyeteme 2014-ben alapította meg az oktató-kutató labort. Az azóta eltelt tíz évben a labor 770 MSc hallgató, 15 doktorandusz hallgató oktatása mellett részt vállalt az egyetemi versenycsapatok szakmai támogatásában is. A közös kutatás-fejlesztési munkának fontos szerepe van a Knorr-Bremse Budapest mérnökeinek utánpótlás-nevelésében, hiszen a hallgatók már a képzésük során megismerhetik a vasúti járműtervezés világát, a vállalat tevékenységeit, miközben a modern tervezési technikákat alkalmazzák.

A Knorr-Bremse Budapest munkatársainak tudása és szakmai tapasztalata a fiatal mérnökhallgatók friss nézőpontjaival ötvözve már számtalan kreatív, sikeres projekt megvalósulásához járult hozzá nemcsak az additív gyártási technológiák, hanem a 3D szkennelés és geometria rekonstrukció, valamint a virtuális valóság és kiterjesztett valóság területén is.

„Cégünk filozófiája, hogy nemcsak az eszközöket, hanem az emberi munkát is támogatni kell. A jövőre nézve az a célunk, hogy maradjon ez a labor életképes, legyenek olyan témák, diákok, értelmes diplomamunkák, amiket tudunk használni. Tehát nem az eszköz, az ember a fontos” – mondta a tízéves évforduló kapcsán a Knorr-Bremse Budapest fejlesztési igazgatója, Dr. Kovács Attila.

„Feladatunknak tekintjük áthidalni azt rést, ami legújabb MR/VR és a mesterséges intelligencia eszközök kutatása és gyakorlati ipari hasznosulása között jelentkezik. Inspiráló létrehozni azokat a folyamatokat, amelyek során ezek bekerülnek a mérnöki tervezés eszköztárába, azt egy új szintre hozva” – nyilatkozták Dr. Körtélyesi Gábor és Erdősné Sélley Csilla laborvezetők.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....