villamos

Konnektoros családi Rolls-Royce

2020.09.06.

Klasszikus fazonnal és szuper technikával kínálják méregdrága különlegességeiket az autókreátorok.

1961 forma, 2020-as technika a Rolls-Royce Phantomban   Forrás: Newspress/Lunaz

Klasszikus forma, olyan, amilyet ma is megcsodálunk és amit mindig imádtak a gazdagok, ilyet vett több Beatles fiú és szerepelt James Bond filmben, de szerkezete felett már eljárt az idő. Így sem kell lemondani róla, mert a Lunaz megfelelő összegért elektromos hajtású Rolls-Royce Phantomokat kínál, de rendelhető zéró károsanyag-kibocsátású Silver Cloud is.

Utóbbi ára 350 ezer angol font, erre jönnek még az adók és egyéb illetékek, vagyis nagyjából nettó 142 millió forint. Az 1961-es Phantom V modell kicsit drágább, a félmillió fontos ár közel negyedmilliárd forintot jelent. Akkucsomagja 120 kWh, ami a legnagyobb a világon ezzel egy töltéssel 300 mérföldes útra képes a nyolc személyes Phantom, mely így akár két család utazására is megfelel. Tán még nagycsaládos támogatásra is jogosult...

A Silver Cloud I, II és III modell 80kw/h akkujának hatótávolsága több mint háromszáz mérföld.

Kihajtható ülések a kabinválasztó falán                               Forrás: Newspress/Lunaz

Limitált széria

Mindegyik Rolls-Royce EV változatból csak harminc készül, de a Lunaz cég vállalja Bentley és Jaguar modellek villamosítását is, nem véletlenül, hiszen a cégalapító David Lorenz mindig arról álmodott, hogy 1953-as Jag-gel járjon dolgozni, ami szép, de kissé spárta, ezért napjaink kényelmével és biztonságával ruházta fel.

Mert hiába szépek a klasszikusok, a XXI. század közlekedési igényeinek nem felelnek meg, hiszen mind kormányművük, mind fékrendszerük elmarad mai igényeinktől.

A cégalapító lánya, Luna ma is élne, ha kedvenc autója, a múlt század közepén gyártott szépséges Mercedes-Benz 190SL ennek megfelelően lett volna átépítve.

Egy töltéssel 350 mérföldre képes a Phantom                   Forrás: Newspress/Lunaz

Fizikai kínok helyett villamosítás

Amikor az úttörők belevágtak, elsőre nem tűnt jó ötletnek, de aztán sokaknak megtetszett a klasszikus karosszériába épített korszerű technika. Ilyesmi persze csak olyannak jut eszébe, aki szereti a belle epoque autóit, de nem akar lemondani napjaink modelljeinek kényelméről és biztonságáról. Márpedig aki már egyszer átélte az élményt, mármint azt a csalódást, amit gyerekkori álmának megvalósulásakor érzett, akkor megérti a koncepciót.

Mert tényleg a XX. század legszebb autója a Jaguar E Type, de napjainkban ilyennel közlekedni finoman szólva is kihívás. Mert hiába a hatalmas kormány, ami megnövelt erőkarként próbál enyhíteni a fizikai kínokon, a kanyarodás komoly próbatétel a szervó nélküli szerkezettel.

Viszont minden visszajelzés a nagy korszakot idézi: óriási érzés a gyorsulás, vagy inkább érzet, mint valós teljesítmény, hiszen jó néhány sportos mai kisautó lehagyja a lámpánál. Ez legfeljebb csak erkölcsi kudarc, a megállás viszont nemcsak lelki próbatétel, hiszen amikor az előttünk lévő Swift már biztonságosan megállt a zebránál, akkor mi azért fohászkodunk, hogy kisebb koccanással megússzuk.

Jaguar E Type EV                                                    Forrás: newspress

Kétszeres féktáv

Veterános bölcsesség, hogy a mai autókhoz képest egy old timernél legalább kétszeres féktávval kell számolni. A követési távolság pedig exponenciálisan nő a korral...

Mindezek a hátrányok eltűnnek a villamosított változatokkal: létezik már elektromos hajtású MNI és Jaguar a 2019-es változatokból, de most megjelent a hatvanas évek villamosított Minije és Jaguarja, Trabantja.

Mini: Régi fazon, új hajtás                                                            Forrás: newspress

Választási szempont

Midig a forma az elsődleges: ha szép a karosszéria, akkor szinte bármilyen hajtással kelendő, ezt lovagolta meg több cég is. Kezdjük a legkisebbel. Méretével igazi városi autó a hatvanas évek minije, mely elektromos hajtással még inkább barátságos járműve lett a lakott övezeteknek. A wiltshire-i székhelyű Swind cég által villamosított Mini Remastered egy feltöltéssel több mint száz kilométeres útra képes, ami nem valami nagy, de akkuja is kicsi, aminek köszönhetően kétszáz literrel bővült csomagtere. Az eredetinél alig nehezebb - 777 kilogrammos - EV Mini álló helyzetből 9,2 másodperc alatt gyorsul százra, csúcssebessége pedig 110 km/óra, igaz, ezeknek a paramétereknek gyakori kihasználásával hamar kiürül a tank. Ja, és ami nem mellékesen az ára: a 79 ezer angol font nagyjából 32 millió Forintot jelent.

Így néz ki a villmoshajtású Jaguar motortere                     Forrás: newspress

Királyi premier

Már korábban piacra került a Jaguar E Type villamosított változata, ami azt is jelzi, hogy nem a szerkezet, hanem a forma a siker záloga. Mert első látásra nem a benzines V-motorba esünk szerelembe, hanem inkább a karosszéria kisugárzása hat.

„A világ legszebb autója”, az 1968-as E-Type Roadster minősítése még Enzo Ferraritól származika .

A legendás típust az angliai Warwickshire-ben működő Jaguar Land Rover Classic cég villamosította. A 220 kilowattos teljesítményű elektromos változat nemcsak tiszta, de rettentően dinamikus is: álló helyzetből 5,6 másodperc alatt gyorsul százra. Negyven kilowattos lítiumion akkumulátorával 270 kilométernyi útra képes és háztartási konnektorból 6-7 óra alatt tölthető. Az E-Type Zero 46 kilogrammal könnyebb a benzines változatnál.

A Jaguar E-Type Concept Zero Roadster nyilvánosan először Harry herceg és Meghan Markle esküvőjén jelent meg. A koncepció érdekessége, hogy az utólag fejlesztett és beépített elektromos hajtáslánc bármikor kivehető és az autóba visszaszerelhető az eredeti benzines technika. Ez nem vonatkozik az utastérre, melyben légzsákok és automata övek, meg fejtámlák növelik a biztonságot, a vezethetőséget pedig érintőképernyők és digitális műszerek segítik.

Amerikai felfedezések

És ha valaki a klasszikusok közül is az amerikai sportkocsikat, vagy éppen a terepesebb fazonúakat kedveli, akkor ott az Ion Mercury Coupé és a Icon cég elektromos Ford Broncoja. Az 1949-es Mercury karosszériába és alvázra építették a 2019-es Tesla Model S 400 lóerős hajtásláncát, méghozzá úgy, hogy a motorháztető felnyitása se okozzon csalódást: az akkumulátormodulok és vezérlők pont úgy néznek ki, mint az egykori V8-as. Némileg patinásított karosszériájába az Icon cég két töltőcsatlakozó nyílást is vágott: a 125 amperes CHAdeMO gyorstöltő-aljzat az első rendszámtábla mögé, a Tesla Supercharger hálózati csatlakozója pedig a hagyományos tanknyílás ajtaja alá került.

Aston Martin EV                                                                       Forrás: newspress

Bármilyen Bond-modellt villamosítanak

Az Aston Martin sem maradt ki a villamosítási programból és elkészítette az 1970-es Valkyrie EV változatát, de a márka bármilyen modelljének átalakítását vállalják, így a James Bond flmekből ismert változatokat is. Átadás előtt mindegyiket Silverstone-ban tesztelik, így a DB6 MkII Volante típust is, mely a Newport Pagnell székhelyű, klasszikus autókkal foglalkozó Aston Martin Works műhelyében készült. A komplett restaurálás és elektromossá építés költsége 160 millió forint, persze az ügyfél adja az autót. Már ha van neki, mert ha vennie kell, akkor annyival nagyobb lesz a számla, ami a DB6 MkII esetében további félmilliárd eurót jelent.

Trabant helyett

Az Aston Martinoz hasonló recepttel működött évtizede a Total Zero Emission koncepció: a TZ-ELMA Első Magyar Elektromosautó- és járműgyártó Zrt az ügyfél által hozott – akár - használt Suzuki Swiftet villamosított. A kétütemű benzines helyére épített háromfázisú aszinkron motorját 25 lítium-vas-foszfát cellából álló 82 voltos, 200 amperórás, 16,4 kilowattos energiatartalmú akkumulátor hajtotta. A gyártó szerint 6-8 órányi töltéssel 110 kilométeres útra volt képes, egy kilométerre eső üzemanyagköltsége 2009-es bemutatásakor hat forint volt, amit éjszakai tarifával négy forint alá lehetett csökkenteni, vagyis ígéretesnek tűnt, de nem lett sikeres.

A Karabag Elektromobil által átépített elektromos hajtású Trabantok szállítják napjainkban is a turistákat a németországi Rügen szigetén, ahol tilos belsőégésű motoros járművel közlekedni.

Egyke maradt a villany Trabant nt                                           Forrás: Herpa



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.28
Az előzetes várakozásokat jelentősen meghaladó érdeklődés miatt már a jegyzés harmadik napját....
2021.10.28
Halálos áldozata is van a Mélykút és Bácsalmás között csütörtök reggel történt vonatbalesetnek -....
2021.10.28
A főváros 2023 végéig 48 új, alacsonypadlós trolibuszt vásárol - döntött szerdai ülésén a Fővárosi....
2021.10.28
Várhatóan csaknem félszáz űrhajós érkezik Budapestre, a Nemzetközi Űrhajós Szövetség (Association....
2021.10.28
A repülő szerkezetek fejlesztésére szakosodott japán Skydrive startup nagy bejelentéssel rukolt elő....
2021.10.28
Az oroszországi Novgorod régió Állami Közlekedési Felügyelősége Lada Vesta szedánokat kapott....
2021.10.27
Minden út a Rimac és Porsche márkához vezet. Jó, van még néhány hiperszupergép, itt épp egy....
2021.10.27
A két dobozos típus nem más, mint a hasonló Opel, Peugeot, Citroen, és Toyota modellek....
2021.10.27
Műszaki mentés miatt teljes az útlezárás az M43-as autópálya Szeged felé vezető oldalán, Kövegy....
2021.10.27
A sárga Zonda C12S Prága közelében, egy kanyargós országúton csúszott az árokba. ..