utánpótlás

Közlekedésbiztonság - Az indokolatlan lassú haladás veszélyei

2024.08.03.

Melyik a leggyorsabb autó Pistike? Az IFA! Mert mindig az megy a sor elején! Emlékeznek még erre az évtizedes viccre? Én még igen, és tisztelem is a keletnémet technikát, aminek utolsó mohikánjairól is lekerül lassan a rendszám, és már csak zárt területen, gyártelepen, vagy mezőgazdaságban találkozhatunk velük. Ma már a teherautók is szépen tudják tartani a tempót, nem is velük van a baj, hanem azokkal, akik lassú haladásukkal feltartják, és veszélyeztetik a többi közlekedőt. Vajon ezért büntethet a rendőr? E havi közlekedésbiztonsági cikkemben erre is kitérünk.

Régen is voltak lassú járművek

Igen, de valahogy a forgalom ritmusa gyorsult fel. Én legalábbis biztosan nem mennék szívesen Bulgáriába 120-as Skodával. Mert ha jó állapotban van persze, hogy kibírná az utat, de a folyamatos stressz, hogy mindig útban vagyok valakinek, nem hiányozna. Túl sokáig jártam 125 köbcentis motorral ahhoz, hogy rájöjjek: nem életbiztosítás feltartani a kamionokat, meg üveghangon pörgetni a negyedliteres aggregátot ahhoz, hogy tartani tudjam a 90 km/h-ás sebességet, ami mondhatjuk kenterfalazás nélkül az elvárható minimum az országúton. De ha sietnek a forgalom résztvevői, akkor inkább gyorsabban hajtanak, tehát folyamatosan előzgetnek majd. Így szükség van egy olyan járműre, ami stabilan fel tudja venni a forgalom ritmusát, ami azt jelenti, hogy képes legalább 100 km/h-ás átlagot tartani. Senkit nem buzdítok arra, hogy megszegje a sebességhatárokat, de a kézzel fogható tapasztalat ez, amihez elég egyszer, kétszer tenni egy nagyobb kört, és mindenki személyesen meggyőződhet róla. A szép anekdoták tehát már csak emlékeinkben élnek, így bizony okozhat izzadságcseppeket a veteránautósoknak, lakóautósoknak az a stressz, amit egy-egy utazás alkalmával átélnek az utakon. Mert sajnos az agresszió és az állandó rohanás nem, hogy csökkenő, hanem sajnos folyamatos növekvő tendencia. Éppen a napokban láttam egy külföldön történt balesetet, amit a résztvevők higgadtan, egymásra, és a forgalom többi résztvevőjére figyelve kezeltek. Nem volt hangos szó, lökdösődés, szúró, vágó eszköz sem került elő. Egyszerűen csak betétlapot, és elérhetőséget cseréltek, aztán mindenki ment a dolgára. Egy jobbegyenesként csapódott belém a látvány: ezt így is lehet? Kultúremberek módjára? Nagyon sokat kell még ehhez fejlődni, hogy ez a közlekedési kultúra, konfliktuskezelés nálunk Kelet-Európában is mindennapos lehessen.

 A mazsolák

Kétféle mazsola létezik, az egyik a frissen végzett. Akinek még nincs a kezében a rutin ahhoz, hogy egy-egy közlekedési helyzetet megoldjon. Így amikor olyan helyzetbe kerül, amiben még nem volt, leblokkol, és görcsössé válik, tehát megakasztja a forgalmat. Türelemre (lenne) szükség ilyen helyzetben, hiszen a többi közlekedő nem mélyítheti benne félelmeit. Sajnos a szomorú valóság, hogy jóval kevesebbszer kap megértő, türelmes gesztusokat, inkább duda, mutogatás, következik. Amiből biztosan nem fog tanulni. Ha képes a fejlődésre, akar tanulni, akkor az ilyen helyzeteket elemzi, és legközelebb már ügyesebb lesz. A legjobb, ha segítséget kér rutinosabb ismerősétől. De semmiképpen nem szabad feladnia, mert a jogosítvány csak egy okmány, a rutin kilométerek ezrei alatt érkezik majd mellé.

A másik típus, aki már megtanulhatta volna, hogy kell jól, de neki jó ez így így, ő már nem változtat. Nem szeretnék általánosítani, de sok középkorú, vagy idősebb vezetőt látok ebben a felfogásban vezetni. Veszélyeztetik a közlekedés többi résztvevőjét kiszámíthatatlan, és dinamikátlan manővereikkel. Nem ciki azt mondani, hogy kész, én ehhez már kevés vagyok. Tudom, majd, ha megérem, akkor nyilatkozzak erről az életszakaszról, és a járművezetésről. De mégis, kerültem már konfliktusba olyan sofőrrel, aki jóval idősebb volt tőlem, és a megbánás legkisebb szikrája nélkül még neki állt feljebb, hogy milyen alapon merem én megkérdezni, hogy ő mit tesz egy közeledési szituációban? Sajnos, akik életkor alapján várják el a tiszteletet, velük nehéz mit kezdeni, mert a megértés, megbánás legkisebb szikrája nélkül élik mindennapjaikat az utakon.

Elég a pályára a 60km/h?

Nem. Jövőre lesz 50(!) éves az a KPM-BM közös rendelet, ami összességében szabályozza a lassú haladást. Ennek lényege, hogy indokolatlan lassú haladásával nem akadályozhatja a jármű a forgalmat. Autópályára pedig csak olyan járművel lehet felhajtani legalább 60km/h sebességgel képes haladni. De ez mit jelent a gyakorlatban? Nos, azt, hogy a lassú járműveket ezzel a szabályozással zárják ki az autópályákról. Ettől függetlenül az elvárható minimum ettől sokkal több. Azt a kamionok diktálják. Tehát 90-100 km/h a minimum. Ezalatt folyamatosan útban lesz nekik a lassabb jármű, amit fény, és hangjelzésekkel fognak majd tudtára adni. Elég vehemensen, hiszen ők nem nyaralni mennek, hanem dolgoznak. Kőkeményen be van osztva az idejük, el kell jutni a lerakóba, oda kell érni a pihenőhelyre. Nem érnek rá a tötyörgőkre. Valljuk be, jogosan ilyen erőszakosak, és nagyon ritkán látni olyan autót, amik birkózna velük a szélső sávban. Így a bizonytalanok is nagyon hamar az első pihenőben találják magukat, ha túl lassan mennek, és nem tudják felvenni a forgalom ritmusát. Ez az önszabályzó rendszer jól is van így, mert hiába a legbiztonságosabb út mindig az autópályán vezet, de ehhez nagyon sok együtthatóra szükség van, a járműveknek azonos sebességgel kell haladni, és mindig figyelni a gyorsítósávon érkezőre, illetve arra, ha valaki a szélsőből szeretne sávot váltani. A középső, és szélső tükör a legjobb barát az ilyen utakon. Ettől függetlenül a Magyar Közút által a közösségi médiában megjelenő videói szerint még mindig sok olyan autóssal találkozunk, aki semmibe veszi a szabályokat, és okozhat ezáltal komoly balesetet.

Büntet a rendőr az indokolatlan lassú haladásért?

Tettem fel a kérdés ehavi balesetmegelőzési podcastünkben Soltész Bálint rendőrségi szóvivőnek. A válasz röviden: büntethet, de nem jellemző. Ha meghallgatná a rendőrség az én véleményemet, akkor azt mondanám nekik, hogy sokkal szigorúbban járnék el a renitensekkel szemben. Ők viszont erre mondhatják azt, hogy ezt a szabályt sokkal nehezebb betartatni, mint egy sebességkorlátozást, mert míg az fehér vagy fekete, (legalábbis a büntetés ilyen egyszerűen megállapítható), a lassú haladásnál sok árnyalat szerepel a képletben, és nehezebben megfogható, hogy tényleges feltartás, vagy műszaki hiba, netalán rutintalanság áll a háttérben.

A túl lassúakat büntetni tehát nem lehet, de milyen érdekes az élet, mert pont, hogy a legnagyobb veszélyt jelenthetik az utakon, mert sokan ebben az esetben olyan előzést is bevállalnak, aminek nem látják a kimenetelét. Ha valaki kap egy dudát, azért azon mindig érdemes elgondolkodni, hogy mi lehetett. Ha világít a tompított, nem volt sebességmérés, és műszaki hiba, akkor biztos a vezetéssel lesz a gond. Át kell gondolni, és változtatni kell rajta. Bárcsak mindenki meghallgatná a tanácsot és kritikát, és ha nem érzi biztonságosnak, akkor be sem ülne az autóba. Mindenkinek sokkal egyszerűbb lenne így az élete.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.19
A Dunán és mellékfolyóin érkező rendkívüli árhullám miatt összefogásra van szükség annak érdekében....
2024.09.19
A LEGO Csoport és a Formula 1 a mai napon bejelentette új, hosszútávú partnerségét, amivel céljuk,....
2024.09.19
A világszerte rohamtempóban terjeszkedő BYD felvásárolt egy német autóipari elosztóhálózatot, hogy....
2024.09.19
Szeptember 20-án, 11 órától várunk Benneteket itt, Facebook oldalunkon ÉLŐ-ben! - írja Facebook....
2024.09.19
Új, nehéz-tehergépjárművek számára kifejlesztett akkumulátortechnológiát mutatott be a CATL....
2024.09.19
Nem sikerült pontszerző helyen zárnia Hideg Ádám gokart világbajnoki ezüstérmes autóversenyzőnek a....
2024.09.19
Az alkoholfogyasztást gyakran a másik ember üveges tekintetéről lehet felismerni. A jövőben az....
2024.09.18
Kigyulladt egy autó az M3-ason, a főváros felé vezető oldalon, az 55-ös kilométernél, Hatvan....
2024.09.18
Lassan tíz éves az Alfa Romeo Giulia, korunk egyik, ha nem a legszebb szedánja, és nem hajlandó egy....
2024.09.18
A Duna emelkedő vízszintje miatt a következő napokban változik az M2-es metró és több villamos....