utánpótlás
Régen is voltak lassú járművek
Igen, de valahogy a forgalom ritmusa gyorsult fel. Én legalábbis biztosan nem mennék szívesen Bulgáriába 120-as Skodával. Mert ha jó állapotban van persze, hogy kibírná az utat, de a folyamatos stressz, hogy mindig útban vagyok valakinek, nem hiányozna. Túl sokáig jártam 125 köbcentis motorral ahhoz, hogy rájöjjek: nem életbiztosítás feltartani a kamionokat, meg üveghangon pörgetni a negyedliteres aggregátot ahhoz, hogy tartani tudjam a 90 km/h-ás sebességet, ami mondhatjuk kenterfalazás nélkül az elvárható minimum az országúton. De ha sietnek a forgalom résztvevői, akkor inkább gyorsabban hajtanak, tehát folyamatosan előzgetnek majd. Így szükség van egy olyan járműre, ami stabilan fel tudja venni a forgalom ritmusát, ami azt jelenti, hogy képes legalább 100 km/h-ás átlagot tartani. Senkit nem buzdítok arra, hogy megszegje a sebességhatárokat, de a kézzel fogható tapasztalat ez, amihez elég egyszer, kétszer tenni egy nagyobb kört, és mindenki személyesen meggyőződhet róla. A szép anekdoták tehát már csak emlékeinkben élnek, így bizony okozhat izzadságcseppeket a veteránautósoknak, lakóautósoknak az a stressz, amit egy-egy utazás alkalmával átélnek az utakon. Mert sajnos az agresszió és az állandó rohanás nem, hogy csökkenő, hanem sajnos folyamatos növekvő tendencia. Éppen a napokban láttam egy külföldön történt balesetet, amit a résztvevők higgadtan, egymásra, és a forgalom többi résztvevőjére figyelve kezeltek. Nem volt hangos szó, lökdösődés, szúró, vágó eszköz sem került elő. Egyszerűen csak betétlapot, és elérhetőséget cseréltek, aztán mindenki ment a dolgára. Egy jobbegyenesként csapódott belém a látvány: ezt így is lehet? Kultúremberek módjára? Nagyon sokat kell még ehhez fejlődni, hogy ez a közlekedési kultúra, konfliktuskezelés nálunk Kelet-Európában is mindennapos lehessen.
A mazsolák
Kétféle mazsola létezik, az egyik a frissen végzett. Akinek még nincs a kezében a rutin ahhoz, hogy egy-egy közlekedési helyzetet megoldjon. Így amikor olyan helyzetbe kerül, amiben még nem volt, leblokkol, és görcsössé válik, tehát megakasztja a forgalmat. Türelemre (lenne) szükség ilyen helyzetben, hiszen a többi közlekedő nem mélyítheti benne félelmeit. Sajnos a szomorú valóság, hogy jóval kevesebbszer kap megértő, türelmes gesztusokat, inkább duda, mutogatás, következik. Amiből biztosan nem fog tanulni. Ha képes a fejlődésre, akar tanulni, akkor az ilyen helyzeteket elemzi, és legközelebb már ügyesebb lesz. A legjobb, ha segítséget kér rutinosabb ismerősétől. De semmiképpen nem szabad feladnia, mert a jogosítvány csak egy okmány, a rutin kilométerek ezrei alatt érkezik majd mellé.
A másik típus, aki már megtanulhatta volna, hogy kell jól, de neki jó ez így így, ő már nem változtat. Nem szeretnék általánosítani, de sok középkorú, vagy idősebb vezetőt látok ebben a felfogásban vezetni. Veszélyeztetik a közlekedés többi résztvevőjét kiszámíthatatlan, és dinamikátlan manővereikkel. Nem ciki azt mondani, hogy kész, én ehhez már kevés vagyok. Tudom, majd, ha megérem, akkor nyilatkozzak erről az életszakaszról, és a járművezetésről. De mégis, kerültem már konfliktusba olyan sofőrrel, aki jóval idősebb volt tőlem, és a megbánás legkisebb szikrája nélkül még neki állt feljebb, hogy milyen alapon merem én megkérdezni, hogy ő mit tesz egy közeledési szituációban? Sajnos, akik életkor alapján várják el a tiszteletet, velük nehéz mit kezdeni, mert a megértés, megbánás legkisebb szikrája nélkül élik mindennapjaikat az utakon.
Elég a pályára a 60km/h?
Nem. Jövőre lesz 50(!) éves az a KPM-BM közös rendelet, ami összességében szabályozza a lassú haladást. Ennek lényege, hogy indokolatlan lassú haladásával nem akadályozhatja a jármű a forgalmat. Autópályára pedig csak olyan járművel lehet felhajtani legalább 60km/h sebességgel képes haladni. De ez mit jelent a gyakorlatban? Nos, azt, hogy a lassú járműveket ezzel a szabályozással zárják ki az autópályákról. Ettől függetlenül az elvárható minimum ettől sokkal több. Azt a kamionok diktálják. Tehát 90-100 km/h a minimum. Ezalatt folyamatosan útban lesz nekik a lassabb jármű, amit fény, és hangjelzésekkel fognak majd tudtára adni. Elég vehemensen, hiszen ők nem nyaralni mennek, hanem dolgoznak. Kőkeményen be van osztva az idejük, el kell jutni a lerakóba, oda kell érni a pihenőhelyre. Nem érnek rá a tötyörgőkre. Valljuk be, jogosan ilyen erőszakosak, és nagyon ritkán látni olyan autót, amik birkózna velük a szélső sávban. Így a bizonytalanok is nagyon hamar az első pihenőben találják magukat, ha túl lassan mennek, és nem tudják felvenni a forgalom ritmusát. Ez az önszabályzó rendszer jól is van így, mert hiába a legbiztonságosabb út mindig az autópályán vezet, de ehhez nagyon sok együtthatóra szükség van, a járműveknek azonos sebességgel kell haladni, és mindig figyelni a gyorsítósávon érkezőre, illetve arra, ha valaki a szélsőből szeretne sávot váltani. A középső, és szélső tükör a legjobb barát az ilyen utakon. Ettől függetlenül a Magyar Közút által a közösségi médiában megjelenő videói szerint még mindig sok olyan autóssal találkozunk, aki semmibe veszi a szabályokat, és okozhat ezáltal komoly balesetet.
Büntet a rendőr az indokolatlan lassú haladásért?
Tettem fel a kérdés ehavi balesetmegelőzési podcastünkben Soltész Bálint rendőrségi szóvivőnek. A válasz röviden: büntethet, de nem jellemző. Ha meghallgatná a rendőrség az én véleményemet, akkor azt mondanám nekik, hogy sokkal szigorúbban járnék el a renitensekkel szemben. Ők viszont erre mondhatják azt, hogy ezt a szabályt sokkal nehezebb betartatni, mint egy sebességkorlátozást, mert míg az fehér vagy fekete, (legalábbis a büntetés ilyen egyszerűen megállapítható), a lassú haladásnál sok árnyalat szerepel a képletben, és nehezebben megfogható, hogy tényleges feltartás, vagy műszaki hiba, netalán rutintalanság áll a háttérben.
A túl lassúakat büntetni tehát nem lehet, de milyen érdekes az élet, mert pont, hogy a legnagyobb veszélyt jelenthetik az utakon, mert sokan ebben az esetben olyan előzést is bevállalnak, aminek nem látják a kimenetelét. Ha valaki kap egy dudát, azért azon mindig érdemes elgondolkodni, hogy mi lehetett. Ha világít a tompított, nem volt sebességmérés, és műszaki hiba, akkor biztos a vezetéssel lesz a gond. Át kell gondolni, és változtatni kell rajta. Bárcsak mindenki meghallgatná a tanácsot és kritikát, és ha nem érzi biztonságosnak, akkor be sem ülne az autóba. Mindenkinek sokkal egyszerűbb lenne így az élete.
További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!