Peugeot

Közúti teszteken a Peugeot és a Stellantis forradalmi akkurendszere

2025.10.14.

A villanyautózás technológiája rohamléptekben fejlődik, s a Stellantis égisze alatt dolgozó Peugeot is kiveszi részét a fejlesztésből. Az IBIS (Intelligent Battery Integrated System) forradalmi megoldás, amely sok kis újítást kovácsol hatalmas előnnyé.

Annak ellenére, hogy a villanyautók egyre kelendőbbek, a szakemberek már a jövő elektromos modelljein dolgoznak, és céljuk, hogy a meggyőző hatótáv, a gyors töltés és mostaninál kedvezőbb ár mihamarabb valósággá váljon. A Stellantis és partnerei áttörést értek el: az IBIS rendszer (magyarul az intelligens integrált akkurendszer) több fejlesztés egészét jelenti, és kézzel fogható előnyöket jelent a villanyautósok számára. Az IBIS ugyanis egyszerűbbé, hatékonyabbá és gazdaságosabbá teszi az elektromos hajtásláncot. Eddig az elméleti fejlesztések és a laboratóriumi tesztek zajlottak, most azonban egy Peugeot E-3008 fedélzetén valós körülmények között is vizsgázik a rendszer. Az új technológia piaci bevezetésére még 2030 előtt sor kerülhet.

Az IBIS lényege, hogy az eddig különálló töltő- és inverteregységeket közvetlenül az akkumulátorba integrálja. Ez a látszólag egyszerű ötlet valójában óriási áttörést jelent, hiszen egyszerre takarít meg helyet, tömeget és energiát, miközben növeli a teljesítményt, és mérsékli a karbantartási költségeket.

A Stellantis – amelyhez a Peugeot is tartozik – a TotalEnergies leányvállalatával, a Saft-tal közösen valósította meg a fejlesztést. A projekt franciaországi kutatási együttműködés keretében indult, és célja egy olyan energiatárolási és átalakítási megoldás megalkotása, amely egyszerre fenntarthatóbb, költséghatékonyabb és felhasználóbarátabb.

Az IBIS számos előnnyel bír a jelenleg elterjedt elektromos architektúrákhoz képest. Az első, hogy az új rendszer ugyanakkora akkukapacitásból nagyobb hatótávot hoz ki, az eddigi mérések szerint az előny tíz százalék, azaz, ha az E-3008 példájánál maradunk, akkor két töltés között 40-60 kilométerrel autózhatunk majd többet. Városi forgalomban pedig, ahol jobban érvényesül a regeneratív fékrendszer előnye, a nyereség akár 15 százalék is lehet. Az sem elhanyagolható különbség, hogy a rendszer teljesítménye 15 százalékkal nő, azaz az IBIS-rendszerrel ellátott E-3008 210 helyett 240 lóerős lesz. S ki ne szeretne olyan autót, amelyik kevesebbet fogyaszt, miközben jobban megy?

A második legfontosabb előny a napi használat során a gyorsabb töltés. Mivel az IBIS-rendszerű akkupakk a töltésnél is hatékonyabban működik, így kevesebb lesz a töltési veszteség, és felgyorsul az elektronok felvétele. Az eddigi tesztek azt mutatják, hogy az otthon jellemző 7 kW-os váltóáramú töltőn a korábbi hét helyett hat órára van szükség a töltéshez. Ha az ember otthon, éjszaka tölt, akkor ez nem jelent paradigmaváltást, mert az este töltőre dugott autó reggelig akár egy fél napot is tölthet a töltőre csatlakoztatva, a nyilvános töltőknél megnyert 15 százalékkal azonban sok időt lehet majd megtakarítani.

Az IBIS előnyeinek ezzel még közel sincs vége. Azzal, hogy az egyébként külön dobozban lévő inverter és a fedélzeti töltő beköltözik az akkupakkba, körülbelül 40 kilóval csökken a teljes elektromos rendszer tömege (kisebb tömeg egyenlő kevesebb fogyasztás, nagyobb hatótáv és jobb gyorsulás), valamint felszabadul nagyjából 17 liternyi hely is. Ennyivel lehet nagyobb az utastér vagy a csomagtartó. S mivel kisebb kiterjedésű a műszaki tartalom, amit körül kell venni a karosszériával, a formatervezők is szabadabban dolgozhatnak, amikor a jövő Peugeot-it megalkotják.

Legalább ennyire fontos, hogy az IBIS-nek köszönhetően az akkumulátor szerkezete átláthatóbb és könnyebben javítható, így csökkennek a javítási és karbantartási költségek, a technológiai idők. Mivel az új akkupakk moduláris felépítésű, lehetővé válik akár egy-egy cella kicserélése is (szemben azzal, hogy eddig cellahiba esetén egy sokkal drágább, teljes modult kellett pótolni), ha hiba lép fel. Emellett az IBIS rendszer része a bypass is, ami azt jelenti, hogyha a vezérlő elektronika hibás cellát érzékel, akkor azt kiiktatva, megkerülve megőrzi a teljes akkupakk működőképességét. Így az autó akkor is menetképes marad, ha egy cella meghibásodik – az autós pedig örül, ha autója megbízhatóbb, és kevesebb a bosszúság.

Az IBIS akár évekkel is növelheti az akkucsomag teljes élettartamát. S ha az akkupakk hosszú szolgálat után annyit vesztett kapacitásából, hogy autóban már nem használható, állandó energiaellátási rendszerekben még évekig teheti a dolgát. A biztonság is javul: az új rendszer sokkal jobban kezeli a hőterhelést, és az eddigi próbák során harmadannyi volt a meghibásodás, mint a hagyományos rendszereknél.

Nem véletlen, hogy a Stellantis vezető technológiai igazgatója, Ned Curic így fogalmazott: „Az egyszerűbb akkuszerkezet maga az innováció.” Az IBIS megtestesíti ezt a filozófiát: az elektromos hajtáslánc újragondolása nemcsak mérnöki bravúr, hanem közvetlenül érzékelhető előny minden egyes autós számára.

Az IBIS fejlesztése nem áll meg a prototípusnál: a projekt második fázisában a Peugeot E-3008 fedélzetén a rendszer valós körülmények között bizonyít. Az IBIS nem kötődik egyetlen akkukémiához sem. Legyen szó a ma elterjedt lítium-ionról, az egyre népszerűbb lítium-vasfoszfátról vagy a jövő szilárdtest akkumulátorairól, a rendszer minden esetben ugyanezekkel az előnyökkel alkalmazható. Ráadásul a lehetőségek nem korlátozódnak az autóiparra. Az IBIS architektúra vasúti, repülési, hajózási és adatközponti alkalmazásokban is hasznosítható – vagyis nem túlzás azt mondani, hogy ennek a francia kutatási programnak az eredménye több iparágat lesz képes forradalmasítani.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.19
Egymásnak ütközött két kamion és egy személyautó az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán,....
2025.11.19
Egy további repülőgéppel 18 tagúra bővíti a Budapesten állomásozó flottáját a légitársaság, a jövő....
2025.11.19
A Toyota idén is kitett magáért a SEMA Show-n. Ez az a Las Vegas-i autós őrület, ahol minden évben....
2025.11.19
Rust városában a polgárok a közelmúltban népszavazáson döntöttek a városközpontban bevezetendő 30....
2025.11.19
A brit közlekedés jövője nem a múlt árnyékában, hanem a technológia fényében születik újjá –....
2025.11.19
A Le Mans Daytona hybrid versenyautó kategóriában a csapatok a hibrid hajtásláncok határait....
2025.11.19
Autóversenyzők és mintegy félszáz társuk ellen indult büntetőeljárás 1,2 milliárd forintos adóhiány....
2025.11.18
Miközben a Toyota-csoport csúcsán lévő Century globális luxusikonná válik, a Lexus elengedi a....
2025.11.18
Egészen hihetetlen, de ennyiszer futott neki az elméleti vizsgának egy tanuló Angliában. Meglepő....
2025.11.18
A MotoGP 2025-ös idényének BMW M Különdíját Marc Márquez nyerte el, aki ezzel a guruló trófea....