KRESZ
A legtöbb vezetői engedély segédmotoros kerékpárra szól, hiszen az A-tól E-ig szóló összes jogsi alkalmas moped vezetésére. Hivatalaosan segédmotoros kerékpárt említ a KRESZ, de a köznyelvben gyakran használjuk a moped, robogó és legujabban a segmó kifejezéseket is.
A segédmotoros kerékpár (moped, robogó), mint közlekedési eszköz a KRESZ szerint járműnek minősül, aki pedig azon ül és részt vesz a közlekedésben, vezetővé válik. Így a közlekedési szabályokat be kell tartania.
Csak érvényes vezetői engedéllyel vezethetjük az utakon, de A kategóriától D-ig bármely megszerzett jogsi megfelelő.
Többek között mopedet vezetni csak vezetésre alkalmas állapotban szabad, azaz sem alkohol, sem a vezetési képességre hátrányosan ható egyéb szer befolyása alatt nem állhatunk.
A segédmotoros kerékpár csak bukósisakkal vezethető, ritka kivétel a zárt utastérrel rendelkező moped.
Kétkerekű segédmotoros kerékpáron utast szállítani, mopedhez utánfutót kapcsolni nem szabad.
A segédmotoros kerékpárt - bár motoros járműnek minősül - mégsem soroljuk a gépjárművek közé, ezért autópályán és autóúton sosem közlekedhetnek.
Ráadásul a megengedett legnagyobb sebességük 40 km/óra lehet, így még egy ok, hogy gyorsforgalmú útra nem hajthatnak rá.
(Ott a legkisebb kötelező sebesség 60km/óra) Segédmotoros kerékpárral lakott területen kívül – tehát városokban nem! – kerékpárúton is haladhatunk, de ebben az esetben csak max. 30 km/óra sebességgel.
Amit még robogózás közben tudni kell:
Nem csak kétkerekű segédmotoros kerékpár létezik!
Akár az AM-es, akár az A-tól D-ig kategóriára megszerzett jogosítvánnyal mopedautót is vezethetünk. Ezen szintén megengedett a személyszállítás, ha a vezető elmúlt 17 éves.
Ugyanígy megengedett a segédmotoros kerékpárnak minősülő quad vezetése is! (motorméret max. 50 ccm)
A segédmotoros triciklin ráadásul – ha a kialakítása alkalmas erre – személyt is szabad szállítani, de csak 17 éves kor felett.
A mopedes jogosítvány (AM kategória) a legelőször megszerezhető vezetői engedély. Már 14 éves korban letehetjük az ehhez szükséges vizsgákat, ami egyébként nem egyszerű, hiszen a KRESZ vizsgán kívül rutinpályás megmérettetés is van, sőt a forgalomban is bizonyítani kell!
A KRESZ értelmezése nem mindig egyszerű. A jogszabály összeállítói sokszor egyszerűsítésre törekednek, miközben sokkal inkább megbonyolítják az egyes gondolatokat. Jó példa erre a kerékpáros és segédmotoros kerékpáros közlekedés szabályairól szóló 54.§.
A 8. pont a következőt írja:
"Az (1) és a (3) bekezdésben, a (4) bekezdés b) pontjában, valamint a (7) bekezdés b)-f) pontjában foglalt rendelkezéseket a segédmotoros kerékpárok közlekedésére is alkalmazni kell"
Ez alapján az említett bekezdésekben a kerékpár szót kicseréltem segédmotoros kerékpárra, és a következő jött ki:
54. § (1) Segédmotoros kerékpárral a kerékpárúton, a lakott területen kívüli kerékpársávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a segédmotoros kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
(Lakott területen kívül egyébként eleve nem lehet kerékpársáv egy másik szabályozás alapján. A segédmotorok útpadkára küldése sem igazán életszerű.)
(3) Segédmotoros kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni. (Tehát kerékpárúton, leállósávon szabad egymás mellett folyamatosan haladni.)
(4 b) Segédmotoros kerékpárral a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad. A segédmotoros kerékpárosnak a segédmotoros kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia. (Nem nagyon tudom elképzelni, hogy egy mopedes leszálljon a járgányról és bárhol is tolva folytassa az útját.)
(7) Tilos
b) elengedett kormánnyal segédmotoros kerékpározni;
c) segédmotoros kerékpárhoz oldalkocsit, valamint egyéb vontatmányt kapcsolni;
d) segédmotoros kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni;
e) segédmotoros kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban
kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot
egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani;
f) segédmotoros kerékpárral állatot vezetni.
Utóbbiak viszont jogos elvárások lehetnek moped esetében is!
A segédmotoros kerékpárokkal kapcsolatban több cikk olvasható a Kreszklub oldalon!