kreszprofesszor

Kreszprofesszor: Körforgalmi besorolás

2018.10.08.

Egy győri körforgalom kapcsán alakult ki parázs vita az egyik internetes fórumon. Ebben a többsávos körforgalomban a képen látható piros autó balra sávot váltott. Többen azt mondták, hogy ez szabálytalan, hiszen a felfestett besorolás rendje nyíl mutatja a helyes irányít. Sokan viszont azt állították, hogy mivel a záróvonal mellett szaggatott vonal került felfestésre, ezért a sávváltás az adott helyen nem szabálytalan.

 

A besorolás rendjét jelző nyílról ezt írj a KRESZ:

Az előjelző nyíl azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad tovább haladni;

Tehát hasonló az értelme, mint a kötelező haladási irányt jelző táblánál, amit a legtöbb autós komolyan is vesz, hiszen a büntetési tétel itt egy rossz kanyarodás esetében 50 ezer forint.

Az előjelző nyíl is kötelezettséget ír elő, tehát ez alapján egyenesen kell az adott sávból tovább haladni.

Ugyanakkor valóban a záróvonal kapcsán ezt jegyzi meg a KRESZ:

a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető;

Tehát ez alapján a záróvonal átléphető, de aki figyelmesen elolvassa a szabályt azt is láthatja, hogy mindez csak a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával lehetséges, illetve szabályos.

Kérdés, hogy akkor miért festenek ide szaggatott vonalat, ha azon a piros autó nem léphet át.

Mivel a KRESZ kategorikusan leírja, hogy a záróvonalat átlépni nem szabad, ezért ez nem csak a hosszirányú, hanem a keresztirányú közlekedés esetében is így van.

Márpedig az útkereszteződésekben sok olyan útvonalon kell átmenni, ahol a kereszteződés előtt is, és utána is záróvonal található.

Ilyen például az Oktogon körüli rész. A képen is jó látható, hogy a záróvonal a kereszteződés közepén szaggatottban folytatódik. Ez azért van, hogy a keresztirányból érkező járművek szabályosan át tudjanak haladni a csomóponton, záróvonal érintése nélkül. De nem jelenti azt, hogy a kötelező haladási rendet figyelmen kívül hagyva mégis befordulhatunk a körút irányába.

A forgalomszervezés a körforgalomnál látható útburkolati jelet úgy írja le, hogy: átléphető záróvonal.

Ezek alapján a piros autó bizony szabálytalan, számára a középső sávból csak egyenes tovább haladás engedélyezett.

Ugyanakkor a kötelező haladási irány tábla kihelyezése azért lenne fontos, mert hóesésben az útburkolati jelek nem látszódnak, de a megfelelő haladási irányt ilyen esetben is pontosan kell tudni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....