autópiac

Különbség az új és a használt autó között

2023.08.25.

Neked egyértelmű?

Nagyon kevés magyar embernek adatik meg, hogy új autót hozzon ki a szalonból. Ennek egyetlen egy oka van, a pénz. Igaz volt ez mindig, de a covid járvány óta az égbe szökött új autó árak láttán még többen kényszerültek lemondani az álomról. De vajon tényleg olcsóbb-e és ha igen, mennyivel a használt autó?

A használtpiac felé fordultak

Akinek muszáj autót vennie, és az új nem jöhet szóba, az természetesen a használtpiac felé fordul. Ott aztán az elvárások és a valóság a legkisebb mértékben hasonlítanak egymásra. Hogyan és milyen használt autót szeretnénk venni? Elsősorban olcsót keresünk, hiszen, ha több pénzünk volna, vennénk újat. Másodsorban legyen sérülésmentes, rendezett szervizmúltú, keveset futott, olyan, mint korábban nem törtek bucira.

A használt autó ára

Beszéljünk egyelőre csak a vételárról! Egy nemrégiben megjelent reprezentatív kutatás eredményei alapján tudjuk, hogy a használtautó vásárlók több mind negyede mindössze 750.000 forintot tud a vásárlásra szánni, és a vevők szűk negyede tud 1,5 millióig elmerészkedni.

A Covid-járványt követő autódrágulás bizony alaposan megnehezítette tehát vevők félnek dolgát, hiszen a pénzükért egyre öregebb és silányabb autókat találhattak a piacon magunknak. Ki kell mondani, hogy 2023 tavaszára még a 1,5 milliós értékhatár is igen szerénynek mondható és vagy nagyon kicsi, gyenge és szerény felszereltségű autót, vagy nagyon öreg, hibáktól hemzsegő kocsit kaphatunk ennyi pénzért, amire – ha megbízható autót szeretnénk birtokolni – nagyon sokat kellene költeni.

A használt autó állapota

Rendben, ha nincs körben mindenhol leverve, egy horzsolástól, horpadásoktól mentes autó sokkal vonzóbb, mint egy ütött-kopott járgány. Nagyon kiütközik ez az olyan megkímélt alsó középosztályos autóknál, mint például a BMW E39-es típusa, ami mára már 20 éves, mégis tömegével érkezik az országba, mert a német tulajdonosok közül sokan nagyon szépen megóvták a karosszéria állagát.

Az E90-esekkel is hasonló a helyzet (Forrás: GOR-CAR Független Járművizsgálatok)

El is érkeztünk az emberi gyarlósághoz. Vagyis ahhoz a ponthoz, hogy kinek, mi a fontos. A külső csillogás persze az első, amit meg tudunk nézni egy autón, ennek tapsol majd a szomszéd is. De, ami a belül van, az sokak számára rejtve marad mindaddig, amíg egy hozzáértő fel nem sorolja az aktuális teendőket egy szervizben.

Keveset futott

„Leinformálható” – olvassuk sok hirdetésben. Ez legfeljebb azokra a járművekre lehet igaz, amelyeket Magyarországon helyeztek először forgalomba, hiszen a Járműszolgáltatási Platform elvileg rögzíti – ha máskor nem, hát – a műszaki vizsgán feljegyzett futásteljesítményt. Más kérdés, hogy ezzel is lehet játszani, ha valaki akar, de most nem ez a téma.

És hát állapotot veszünk nem kilométert, de mégis jobban hangzik, hogy bőven 100 ezer alatt van a futás, mint hogy felette. Úgyhogy ezt elég nehéz kiölni az autós néplélekből, az alacsony (kijelzett) kilométer mindig nagyon csábító.

Éppen ezért legalább a tudatunk mélyén legyünk tisztában vele, hogy egy ellenőrizhetetlen előéletű, import autónál lehet, hogy soha nem fogjuk megtudni, mennyit is mentek vele valójában.

Rendezett szervizmúlt

Mit nevezünk annak? Optimális esetben azt, amikor a márkaszerviz által kiadott számlákkal és szervizkönyv bejegyzésekkel igazolni tudják, hogy rendszeresen, magas minőségű tervezett karbantartásokat kapott az autó, ráadásul ezt maga a márkaszerviz is megerősíti.

Azt látni kell, hogy az autó (ma még) nem tud önmagától szervizbe menni, így egy kocsi szervizmúltja elsősorban a tulajdonosaitól függ. Egy-egy használtautó vásárlás előtti átvizsgáláson gyakran találkozom azzal, hogy mindenféle papírokat, Excel-táblázatokat mutogatnak az elvégzett olajcserékről, de közben „elfelejtik” megcsináltatni az olajszivárgásokat, a kopogó futóművet és a gumi öregebb a kocsi alatt, mint maga az autó.

A fajlagos amortizáció ugyanannyi lesz

A hatályos rendeletek értelmében ma, Magyarországon egy alkalmazottnak 15 Ft amortizációs költség jár kilométerenként, ha céges ügyben a saját autóját használja. Most azon ne vesszünk össze, hogy a néhány év alatt megduplázódott szerviz óradíjak mellett mennyire megfelelő ez az összeg, maradjunk annyiban, hogy kevés.

Az elhasználódásból fakadó költség járműkategóriánkén más és már. Ez könnyen belátható, ha csak egy szervizen belül megnézzük, hogy a saját márkájának különböző típusait milyen rezsi óradíj mellett vállalja javítani. (Érdekes dolog ez, mert ugye a szerelő, a szerszámok, a hely mind ugyanaz…) De azért azt mégsem lehet elvárni, hogy egy Dacia szerviz ugyanannyiért javítson, mint egy BMW.

A lassan legendává érő Kapitány.

Sokszor hozom példának a saját, immár 13 éve fenntarott W210-es Mercedes-emet. Amióta nálam van 230.000 km-t tettem bele. Az üzemanyagot, a biztosítást és a súlyadót nem beleértve, eddig 6.750.000,- Ft-ot költöttem a fenntartásra. Ezt az autót 2010-ben 1,5 millióért vettem. 30 Ft amortizáció minden egyes kilométeren.

A különbség az új és a használt autó között

Ha a 210-eshez hasonló kivitelű új 212-est szerettem volna venni akkoriban, az nagyjából 14,5 millió forint lett volna. Igen, sokkal korszerűbb, két generációval modernebb autót kaptam volna, de csak ugyanaz a kategória és méret. Az új autóba is valószínűleg 230.000 km ment volna bele és ma 2023-ban ezt a kocsit legfeljebb 4 millióért tudnám eladni. 10,5 millió forint menne a lecsóba.

BMW márkakereskedés 2016-ban

Ebből ugye majdnem 7 a fenntartás költsége, a maradék 3-3,5 millió pedig annak a valós biztonságérzetnek és megbízhatóságnak az ára, amely az első néhány évben jár az új autó vásárlójának. Másképpen fogalmazva, 4 évig a szervizbe rohangálások helyett tudott mondjuk dolgozni és ennyi idő alatt ezt az összeget minimum meg is kereste, plusz nem idegeskedett az elromlott autója felett, arról nem is beszélve, hogy nem hiúsult meg lerobbanás miatt egy-egy fontos üzleti tárgyalás, nem költött bérautóra, taxira és így tovább.

Új autó: tudod mennyibe fog kerülni

Erre való az árajánlat, a garancia és a szervizcsomagok. Kifizetjük, vagy fizetgetjük a részleteket és kész. És legalább a garanciaidőn belül biztosan védve vagyunk a váratlan költségektől, sőt, sok esetben még az időszakos szervizeket is tartalmazza egy ideig a vételár.

Aztán amikor korosodik a jármű, minden kétséget kizáróan tisztában leszünk a kocsi szervizmúltjával, ami nagy előny, ha valamiről el kell hinni, hogy tényleg javításra szorul.

Azért olcsóbb, mert valaki már elhasználta az előnyöket

A használtautók ára elsősorban a futásteljesítménytől és a kortól függ. A gondtalan első éveket valaki más már kiélvezte. Az időközben elkopott (nem csak kopó-fogyó) alkatrészeket már nekünk kell kicserélni. Hosszútávon kimutatható, hogy tisztességes és méltó fenntartás mellett az autózás így is, úgy is hasonló összegbe fog kerülni, használt autó esetén a költség fedezetét azonban csak hosszú távon kell előteremtenünk.

Nem véletlenül emeltem ki az előző mondatban a tisztességes és méltó szavakat. Ha ugyanis az ilyen fenntartáshoz szükséges költségeket egyszerűen nem tudjuk ráfordítani az autónkra, akkor valójában jelentősen olcsóbb lesz az autózás, cserébe füstölgő, kopott abroncsú, kopogó futóművű és lyukas kipufogós autókkal fogunk járni és esetleg elodázunk olyan javításokat, cseréket is, ami a biztonság rovására megy.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.20
A magyar jet-ski válogatott tagjai előkelő helyről várják a péntektől vasárnapig zajló Magyar....
2024.07.20
Nem szépek. Sőt, némelyik kifejezetten csúf, de kedves darabjai az autótörténelemnek. ..
2024.07.20
A vállalat elektromos meghajtású, teljesen elektromos és plug-in hibrid modellek eladásai 41....
2024.07.20
Kalle Rovanperä 15,7 másodperces előnyre tett szert a helyiek fordos kedvencével, Mārtiņš Sesksszel....
2024.07.20
Tippek a helytakarékos pakoláshoz. ..
2024.07.20
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője nyerte a 39. Forma-1-es Magyar Nagydíj szombati időmérő....
2024.07.20
A Lamborghini Köln most egy új szalonban köszönti a márka vásárlóit és barátait, és lenyűgöző....
2024.07.20
Linda Jackson, a Peugeot nemzetközi igazgatója ismertette, hogy a villanyautók korszakában....
2024.07.20
Az Apollo Tyres a háromszoros Formula–1-futamgyőztes Giancarlo Fisichellát kérte fel, hogy....
2024.07.20
A DataHouse pénteken közzétett előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon csaknem 457 ezer....