vízosztás
A Dnyeper folyón épített kahovkai vízerőmű duzzasztógátja június 6-án szakadt át. Az erőmű ekkor orosz ellenőrzése alatt állt, ezért a Nyugaton és Kijevben az orosz megszállókat vádolják a gát felrobbantásával, Moszkva pedig az ukránokat teszi felelőssé. A gátszakadás következtében hatalmas, Európa éléskamrájának tartott területek kerültek víz alá, az árvízben több mint ötvenen haltak meg, és több ezren kényszerültek otthonuk elhagyására.
Az ár azóta nagyrészt elvonult, de egy hónappal a történtek után Herszon és Dnyipropetrovszk megye számos településén továbbra is az ivóvízhiány jelenti a legsúlyosabb problémát. Az ukrán mérnökök ezért lajtos termoszkocsit fejlesztettek ki, hogy friss és hideg ivóvízzel lássák el a térség lakóit. A keremencsuki AphaTex gépgyárban egy kínai gyártmányú Dayun CGC 1120-es teherautó platformjára építettek kétréteges, öt köbméteres „termoszt”. A belső tartály lemeze AISI 304-es, a külső 430-as összetélű rozsdementes acélból készült, közéjük hőszigetelő anyag került. Tartozéka egy robbanómotoros Hyundai szivattyú, illetve öt leeresztő csap.
Ukrán hírportálok szerint a helyi vízműveknek átadott autótermosz kiválóan teljesít, napi tizenkét órán át szállít hideg ivóvizet a rászorulóknak a nyári melegben, közvetlenül a frontvonal mellett fekvő Marganec település lakóinak. A szállított víz hőmérséklete 30 fokos külső hőmérsékleten tíz óra alatt legfeljebb két fokot változik.
A háború sújtotta Ukrajnában a vállalatok és gazdálkodók gyakran kénytelenek bevetni minden leleményességüket, hogy átvészeljék az ínséges időket, és a járműipar, illetve agrárium sincs híján az ötletekből. Nemrég adtunk hírt arról, hogy harkivi gazdák egy T-150-es traktorból készített távirányítású aknamentesítő gépet szereltek össze, hogy gazdálkoldni tudjanak az oroszok által aláaknázott területeken.