V12-es motorok
Magyarország nem a nagy köbcentis motorok elsődleges piaca, de azért így is járt a kezeim között néhány remek példány a tizenkét hengeres motorokból. Szerintem örökre emlékezni fogok például az egykori BMW M760Li V12-es motorjának bársonyos járására, de Ámon Olivér szénné húzott Mercedes-Benz C600 V12-es drift autójának hangja is gyakran visszaköszön még álmomban is. Hatással vannak ránk ez a mérnöki műremekek, a Goodwood Road & Racing magazin most pedig összegyűjtötte, hogy melyek voltak a valaha készült legjobb V12-es motorok.
Ferrari Tipo F130B
Naná, hogy egy Ferrari motorral kezdik a sort, méghozzá azzal, amelyik az F50-est, a 90-es évek talán legismertebb hiperautóját hajtotta. Tulajdonképpen egy Forma-1-es autó volt utcára, hiszen a középen dolgozó 4,7-literes V12-es közvetlen rokona volt annak a 3,5-literes V12-nek, ami Alain Prost versenyautóját hajtotta. Az utcai használathoz több nyomatékra és nagyobb megbízhatóságra volt szükség, ezért is növelték lökettérfogatot, illetve csökkentették a fordulatot 12 500-ról 8 500-ra.
Mercedes-AMG M120
Ha már korábban említettem Ámon Olivér kapcsán, nem mehetünk el szó nélkül a Mercedes sokat látott V12-ese mellett is, ami megbízhatóságáról és terhelhetőségéről lett híres. Amellett, hogy a kor csúcs modelljében, az S-osztályban is megjelent 6,0-literes formában, végül a Pagani Zondába is ez került, 7,3-literesként, 750 lóerőt teljesítve, 1998-tól kezdve. Legexkluzívabb formáját azonban minden bizonnyal a Mercedes CLK GTR-ben érte el, amivel megnyerték a korabeli FIA GT bajnokságot, aminek a része volt a Le Mans-i 24 órás is. Ez volt az a versenyautó, ami Mark Webber alatt berepült az erdőbe a fák közé, amikor kiszökött alóla a leszorítóerő egy bukkanón.
Lamborghini Bizzarrini
Giotto Bizzarrini zsenialitását kevesen vonják kétségbe. A legendás motorépítő még saját márka építésébe is belefogott, amikor az olasz autóipar a fénykorát élte, több kevesebb sikerrel. Mégsem elsősorban erről, hanem a Lamborghininek gyártott remek motorjairól lett híres. Bizzarrini V12-ese hajtotta a Lamborghini első modelljét, a 350GT-t, de még a 3,9-literes, 350 lóerős Miurát is, amire a szuperautók ősatyjaként tekintenek. Amire viszont még az én generációm is élesen emlékezhet, az a Murcielago érces hangja, amiben Bizzarrini utolsó motorja dolgozott, 6,5-literes formában, 670 lóerőt teljesítve. A mester művei tehát generációkat határozott meg.
Cosworth RA
Már csak az 1000 lóerős teljesítmény jelzi, hogy a listában korábban szereplő motorokkal ellentétben a Cosworth RA valami igazán mai. És ez így is van. Ez a 11 ezret pörgő V12-es lett az Aston Martin Valkyrie motorja. F1-es köridőket és LMP leszorítóerőt ígérnek az Adrien Newey nevével fémjelzett modellnek, aminek épp idén debütál a verseny változata a FIA WEC bajnokságban, júniusban pedig a Le Mans-i 24 óráson.
BMW M S70
Egy motor abból a korszakból, amikor még Gordon Murray aktívan fejlesztett és tervezett versenyautókat az élkategóriákban. Murray legnagyobb ellensége a tömeg volt. Ő is azt vallotta, mint Bruce McLaren, hogy egy versenyautó akkor gyors, ha könnyű. Ennek ellenére belement, hogy a BMW S70-es motorja kerüljön a McLaren-BMW F1 GTR-be. Eleinte rengeteg gyerekbetegséggel küzdöttek, de nem voltak restek dolgozni a hibákon, így 1999-ben magabiztos előnnyel nyerték meg a Le Mans-i 24 órást, épp a GT1 kategória arany korszakában. 618 lóerőt tudott papíron a 6,1-literes, tizenkéthengeres motoros, ami mindössze 7500-ig forgott el, szemben a kor szellemmel.
Honda RA121E
Ha van márka, amelyikről nem jutna azonnal eszünkbe egy V12-es motor, akkor az a Honda. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy ez a hagyományos családi autóiról híres, megbízható japán márka már időtlen idők óta aktív a Forma-1-ben. Még a cél alapítója is sikeres F1 pilótaként kezdte. A 90-es évek elején pedig a világ a Honda RA121E V12-es motorjáról és Ayrton Senna párosáról szólt. A McLaren MP4/6 a Forma-1 történetének utolsó V12-es motorja. Állítólag a szezon elején 725 lóerős volt, de a szezon közepi fejlesztéseknek köszönhetően csakhamar 800 lóerő közelében találták magukat – a valós számokat pedig valószínűleg csak a gyáriak a tudják, ha egyáltalán.
Jaguar V12
A goodwoodi lista legvégén pedig az a motor áll, ami mögött minden bizonnyal a legtöbb versenysiker is szerepel. Ez a Jaguar a V12-ese, ami eredetileg az XJ13-ba készült volna, később azonban egy sor egyéb modellt tett legendává 1971 és 1997 között. Ott van köztük az E-Type, az XJS vagy az XJR is. 7,0-literes változata Le Mans győzelmet aratott először egy TWR-ban, majd később a Jaguar gyári prototípusában is – utóbbi ráadásul az első két helyet hozta el 1990-ben. Ráadásul nem csak sikeres motor volt, de minden bizonnyal a legtovább aktívan szolgálatot teljesítő is.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!