V12-es motorok

A legjobb V12-es motorok

2025.06.07.

Ha van téma, amiben az egyszeri budapesti autós újságíró a legkevésbé tud jártas lenni, akkor azok a V12-es motorok.

Magyarország nem a nagy köbcentis motorok elsődleges piaca, de azért így is járt a kezeim között néhány remek példány a tizenkét hengeres motorokból. Szerintem örökre emlékezni fogok például az egykori BMW M760Li V12-es motorjának bársonyos járására, de Ámon Olivér szénné húzott Mercedes-Benz C600 V12-es drift autójának hangja is gyakran visszaköszön még álmomban is. Hatással vannak ránk ez a mérnöki műremekek, a Goodwood Road & Racing magazin most pedig összegyűjtötte, hogy melyek voltak a valaha készült legjobb V12-es motorok.

Ferrari Tipo F130B

Naná, hogy egy Ferrari motorral kezdik a sort, méghozzá azzal, amelyik az F50-est, a 90-es évek talán legismertebb hiperautóját hajtotta. Tulajdonképpen egy Forma-1-es autó volt utcára, hiszen a középen dolgozó 4,7-literes V12-es közvetlen rokona volt annak a 3,5-literes V12-nek, ami Alain Prost versenyautóját hajtotta. Az utcai használathoz több nyomatékra és nagyobb megbízhatóságra volt szükség, ezért is növelték lökettérfogatot, illetve csökkentették a fordulatot 12 500-ról 8 500-ra.

Mercedes-AMG M120

Ha már korábban említettem Ámon Olivér kapcsán, nem mehetünk el szó nélkül a Mercedes sokat látott V12-ese mellett is, ami megbízhatóságáról és terhelhetőségéről lett híres. Amellett, hogy a kor csúcs modelljében, az S-osztályban is megjelent 6,0-literes formában, végül a Pagani Zondába is ez került, 7,3-literesként, 750 lóerőt teljesítve, 1998-tól kezdve. Legexkluzívabb formáját azonban minden bizonnyal a Mercedes CLK GTR-ben érte el, amivel megnyerték a korabeli FIA GT bajnokságot, aminek a része volt a Le Mans-i 24 órás is. Ez volt az a versenyautó, ami Mark Webber alatt berepült az erdőbe a fák közé, amikor kiszökött alóla a leszorítóerő egy bukkanón.

Lamborghini Bizzarrini

Giotto Bizzarrini zsenialitását kevesen vonják kétségbe. A legendás motorépítő még saját márka építésébe is belefogott, amikor az olasz autóipar a fénykorát élte, több kevesebb sikerrel. Mégsem elsősorban erről, hanem a Lamborghininek gyártott remek motorjairól lett híres. Bizzarrini V12-ese hajtotta a Lamborghini első modelljét, a 350GT-t, de még a 3,9-literes, 350 lóerős Miurát is, amire a szuperautók ősatyjaként tekintenek. Amire viszont még az én generációm is élesen emlékezhet, az a Murcielago érces hangja, amiben Bizzarrini utolsó motorja dolgozott, 6,5-literes formában, 670 lóerőt teljesítve. A mester művei tehát generációkat határozott meg.

Cosworth RA

Már csak az 1000 lóerős teljesítmény jelzi, hogy a listában korábban szereplő motorokkal ellentétben a Cosworth RA valami igazán mai. És ez így is van. Ez a 11 ezret pörgő V12-es lett az Aston Martin Valkyrie motorja. F1-es köridőket és LMP leszorítóerőt ígérnek az Adrien Newey nevével fémjelzett modellnek, aminek épp idén debütál a verseny változata a FIA WEC bajnokságban, júniusban pedig a Le Mans-i 24 óráson.

BMW M S70

Egy motor abból a korszakból, amikor még Gordon Murray aktívan fejlesztett és tervezett versenyautókat az élkategóriákban. Murray legnagyobb ellensége a tömeg volt. Ő is azt vallotta, mint Bruce McLaren, hogy egy versenyautó akkor gyors, ha könnyű. Ennek ellenére belement, hogy a BMW S70-es motorja kerüljön a McLaren-BMW F1 GTR-be. Eleinte rengeteg gyerekbetegséggel küzdöttek, de nem voltak restek dolgozni a hibákon, így 1999-ben magabiztos előnnyel nyerték meg a Le Mans-i 24 órást, épp a GT1 kategória arany korszakában. 618 lóerőt tudott papíron a 6,1-literes, tizenkéthengeres motoros, ami mindössze 7500-ig forgott el, szemben a kor szellemmel.

Honda RA121E

Ha van márka, amelyikről nem jutna azonnal eszünkbe egy V12-es motor, akkor az a Honda. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy ez a hagyományos családi autóiról híres, megbízható japán márka már időtlen idők óta aktív a Forma-1-ben. Még a cél alapítója is sikeres F1 pilótaként kezdte. A 90-es évek elején pedig a világ a Honda RA121E V12-es motorjáról és Ayrton Senna párosáról szólt. A McLaren MP4/6 a Forma-1 történetének utolsó V12-es motorja. Állítólag a szezon elején 725 lóerős volt, de a szezon közepi fejlesztéseknek köszönhetően csakhamar 800 lóerő közelében találták magukat – a valós számokat pedig valószínűleg csak a gyáriak a tudják, ha egyáltalán.

Jaguar V12

A goodwoodi lista legvégén pedig az a motor áll, ami mögött minden bizonnyal a legtöbb versenysiker is szerepel. Ez a Jaguar a V12-ese, ami eredetileg az XJ13-ba készült volna, később azonban egy sor egyéb modellt tett legendává 1971 és 1997 között. Ott van köztük az E-Type, az XJS vagy az XJR is. 7,0-literes változata Le Mans győzelmet aratott először egy TWR-ban, majd később a Jaguar gyári prototípusában is – utóbbi ráadásul az első két helyet hozta el 1990-ben. Ráadásul nem csak sikeres motor volt, de minden bizonnyal a legtovább aktívan szolgálatot teljesítő is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.23
Januárban és februárban 19 ezer 700 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8....
2025.06.23
Nézze meg a videót! ..
2025.06.23
A több száz család megélhetését biztosító gyár bezárása súlyos csapás a helyi közösségnek, és egy....
2025.06.23
A Continental ismét megerősítette vezető pozícióját a független nyári abroncsteszteken: a prémium....
2025.06.23
Két stájer férfi is megsérült szombaton légi balesetben. Egy 46 éves siklóernyős magyar pilóta....
2025.06.22
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 06. 23.....
2025.06.22
Egy szín története a valóság és a legenda között – írja honlapján a német tulajdonban levő olasz....
2025.06.22
A jövő héten Forma–1-es autóval tesztel a Red Bull 17 éves védence, Arvid Lindblad. A....
2025.06.22
A BMW olyan, természetes összetevőket tartalmazó anyagot fejlesztett ki, amely sok tekintetben....
2025.06.22
Várnai Antal törzszászlós szolgálati kocsival jár munkába is. No, nem akármilyennel, hanem egy....