Hibrid autózás

Lépésváltás – 20 éves az újkori hibridhajtás

2017.06.05.

A Toyota húsz évvel ezelőtt debütált az első generációs Priussal, mely mára emblematikus modellként fémjelzi a hibridhajtást. A kerek évforduló nem csak a visszatekintésre adott alkalmat, hanem arra is, hogy a meghívott nemzetközi plénum is megtapasztalja a rendszer előnyeit és hatékonyságát.

 

Bizonyára senki nem veszi ünneprontásnak, ha az 1997-es első Prius piacra lépésénél korábbról kezdjük az köszöntő beszédünket. Úgy véljük, a teljességhez mindenképpen hozzátartozik egy kis nosztalgikus felhang, amihez társuljon most egy gondolatnyi hibrideket megelőző kronológia, hiszen az elektromos hajtás – aminek oldalhajtása a később teret nyerő  hibridrendszer - nagyon komoly eredményeket és nem mellesleg piaci részesedést ért el az autózás korai hajnalán.

Toyota Prius 1997

Noha korábban is voltak kezdeményezések, az első négykerekű elektromos autót egy bizonyos  Andreas Flocken tervezte 1888-ban. Mondhatni innen számítható a siker útjának kezdete, aminek egyik legékesebb bizonyítéka volt például az is, hogy a new yorki taxik flottájában is voltak szépszámmal áramos kisteherautók.

 Andreas Flocken elektromos autója 1888

1900-ra pedig az elektromos hajtású járművek 28 százalékos piaci részesedést értek el az új világban. Az első virágzás egészen a Ford T-modelljének megjelenéséig tartott, mely benzines erőforrásával tulajdonképpen – kis túlzással - kigurította a vörös szőnyeget a fosszilis energiafelhasználás előtt.

Ugorva egyet az időben az elektromos meghajtást a tetszhalál állapotából az olajválság, a megnövekedett környezetszennyezés és a hidegháborús űrverseny ébresztette fel. Az elektromos autók másodvirágzása a Lunar Rover űrjármű megtestesülésében ébredt újra szó szerint a Holdon, aminek földi landolása után elindulhatott a sikersztori.

Lunar Rover 1971

A hibrid – kis képzavarral élve – újkori ősrobbanását az 1990-es évek hozták meg. Számos gyártó jelentette be, hogy teljesen elektromos vagy hibrid modelleket dob a piacra. Azért itt érdemes megjegyezni, hogy a hibridhajtás addig sem volt ismeretlen.

Semper Vivus a Lochner-Porsche hibridje

A kezdetek Ferdinand Porsche nevéhez fűződnek, aki Jacob Lochnerrel együtt építette meg az első ilyen autót. A kombinált technológiát egyébiránt már a vasúti járművekben is alkalmazták, ahol a mozdonyok óriás dízel generátorai is elektromos motorokat hajtottak. Néha hajlamosak vagyunk a Priustól számítani a hibridhajtás origóját, azonban a Toyota már a hetvenes években alkalmazta ezt a rendszert.

Toyota Dyna Hybrid

Először a Dyna teherautóba, később pedig a Crown modelljébe építette be. Az viszont kétségtelen, hogy az áttörést és az üzleti sikert a Prius hozta meg a gyártónak. Az első szériából 18 ezer darabot értékesítettek debütálásának csak az első évében. És innentől tulajdonképpen a lendület töretlenül ível. Generációról-generációra fejlettebb technológiák kapnak helyet, egyre kisebb fogyasztással. Mára a Toyota és a Lexus modellek szinte mindegyike elérhető hibrid vagy plug-in hibrid változatban.

Nem véletlen ez a modellkonjunktúra, hiszen ha az európai tendenciákat nézzük, jól látszik, hogy a dízel üzemű járművek értékesítési aránya csökken. 2011 óta folyamatos a csökkenés, de 2005 óta 2016-ban fordult elő először, hogy a kontinensen eladott autók kevesebb, mint a fele volt dízelüzemű. A dízel értékesítések visszaesésével párhuzamosan ugyanakkor előtérbe kerülnek a hibrid és elektromos autók, részarányuk tavaly már 4,7% volt európai szinten.

Hasonló folyamatok zajlanak a hazai újautó piacon is: míg 2016-ban még 33,4% volt a magyarországi újautó értékesítésekből a dízel eladások aránya, addig az idei év első negyedévében ez már csupán 30,4% volt, miközben a hibrid és elektromos autók aránya a tavalyi 2,1%-ról, 3,7%-ra nőtt.

A start előtti percek

A számok és a tendencia tehát kétséget kizáróan ígéretesek, de azért valljuk be a leghatásosabb az, ha az ember saját maga tapasztalja meg a hajtásrendszer előnyeit. Erre ráfűzve a szervezők a születésnapi tesztnap alkalmából egy „negatív fogyasztási versenyt” hirdettek a meghívottaknak.

Volt, akik hitték a jónál is van jobb és tovább akarták fokozni a légellenállást

A mérés „steril”, a körülmények hétköznapiak voltak az Alcsútdoboz- Alsópetény tengelyen. A valamivel több mint 100 kilométeres etapon így volt lejtő, emelkedő, ahol mindenki kipróbálhatta hibrid, egészen pontosan plug-in hibrid érzékenységét. Ugyanis a már itthon is elérhető Prius konnektoros változatával tehetettük meg ezt a távot.

A verseny leintése utáni érték

A legjobb érték 1,3 liter volt a végelszámoláskor, de legrosszabb átlagot jelentő, alig kétlitert meghaladó fogyasztás sem csalt könnyet a szemünkbe. Persze könnyen a fejünkre olvashatnák, hogy tojás volt a lábunk alatt, de nem! Csak a verseny miatt volt benne némi tudatosság, másnap „ütöm-vágom üzemmódban” mindössze  4,2 literes átlagot produkáltunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....