logisztika

Békés vizeken és háborús övezetekben sem veszélytelen hajózni, de a vasúti szállítás sem garancia.
Miután az Egyesült Államok az év elején légitámadásokat intézett a kereskedelmi hajókat támadó húszik ellen, azok májusban leállították akcióikat, de ismét fellángoltak a tengeri akciók. Egy német felderítő repülőgép az Aspides nevű uniós katonai műveletben vett részt, az akciósorozatot azért indították, hogy megvédje a hajókat a jemeni húszi militánsok támadásaitól a Vörös-tenger déli részén és biztosítsa a nemzetközi hajózás zavartalanságát. Az elmúlt évben változóan volt nyugodt a hajózás térségben, miközben előfordultak incidensek.
A német külügyminisztérium a közelmúltban tiltakozott egy akció miatt, a jegyzék szerint „A német személyzet veszélyeztetése és a misszió megzavarása teljesen elfogadhatatlan.” A német kormány azzal vádolja a kínai hadsereget, hogy lézerrel célba vette egy repülőgépét, ami az Európai Unió által támogatott vörös-tengeri műveletben vett részt. Berlin ezért bekérette a kínai nagykövetet.
A német külügy nem adott tájékoztatást arról, hogy hol történt az incidens, de német lapértesülések szerint Jemen partjainál lehetett. Az érintett repülő egy felderítő gép volt, a lézertámadás egy kínai hajóról érkezett, számolt be a Spiegel.
Roderich Kiesewetter konzervatív képviselő, a Bundestag külügyi bizottságának tagja, azt nyilatkozta a Politiconak, hogy az ilyen kínai lézeres támadások gyakoriak, és erélyesebb fellépést vár el a kormánytól.

Hosszú hónapokig tartó viszonylagos „békés” időszak után júliusban a jemeni húszik ismét akcióba léptek a Vörös tengeren: többször megtámadtak egy libériai zászlós, görög tulajdonú kereskedelmi hajót a jemeni Hodeida kikötővárostól 100 kilométerre délnyugatra, a térség a húszik ellenőrzése alatt áll.
A húszik egyelőre nem ismerték el a támadást, de annak jellege és a használt fegyverek (vízi drónok, géppuskák, kézi páncéltörő gránátvetők) egyértelműen rájuk jellemző. A brit hadsereg szerint a hajón szolgáló fegyveres őrség viszonozta a tüzet, de a támadók a drónokkal likvidálták őket, maradék legénység elhagyta a megsérült hajót.
Az AP szerint a Magic Seas nevű hajó lerohanása akár egy új húszi hadjárat része is lehet, ami megint egy közel-keleti konfliktusba rángatná az Egyesült Államokat és a Nyugatot.

A húszik 2023 novembere és 2025 januárja között több mint 100 hajót támadtak rakétákkal, drónokkal, kettőt elsüllyesztettek, négy tengerészt megöltek, ezért sok cég kerülte e Vörös tengert, ám Afrika megkerülése jelentős késedelmet és károkat okoz a világkereskedelemnek.
Egyre többször szenvednek balesetet a békés vizeken is a szállítóhajók.
Néhány éven belül több autószállító hajó is odaveszett: a Felicity Ace és Fremantle Highway után
idén június harmadikán kigyulladt, majd három héttel később Alaszka partjainál elsüllyedt a Morning Midas teherhajó, melynek fedélzetén tűz ütött ki. A Kínából Mexikóba szállított autók értékét 120 millió dollárra becsülik, de a kár értéke elérheti az 559 millió dollárt, ami 190 milliárd forint.
Az Anderson Economic Group adatai szerint a három balesetben 11 ezer autót került az óceán fenekére, ami 1,8 milliárd dolláros veszteséget jelent a globális autóiparnak.

A 183 méter hosszú, brit felségjelzésű A Felicity Ace fedélzetén 334,5 millió dollár, míg a Fremantle Highway-en 302,6 millió dollár értékű autó veszett oda, nagyrészt prémium márkájú modell.
A legfrissebb balesetről a Morning Midas üzemeltető Zodiac Maritime azt közölte, hogy először a hibrid és elektromos autókat szállító fedélzetről észleltek füstölt, de hiába aktiválták a beépített oltórendszert, a tüzet nem tudták megfékezni, a lángok gyorsan továbbterjedtek, a 22 tagú legénységnek menekülnie kellett. A hajó 3159 Chery és Great Wall autót szállított, ebből 1500 volt hibrid és 65–70 teljesen elektromos modell.
Az Anderson Economic Group szerint a megsemmisült rakomány értéke 120 millió dollár, ám a gazdasági hatásnál súlyosabbak a környezeti kár, a helyi halászati ipar, kikötői dolgozók és a térség lakóinak elszenvedett vesztesége.

Méretverseny a hajózásban is
A BYD nem csak a piacon, de az autószállításban is versenyez a vezető pozícióért: az év elején Kínában vízre bocsájtották a világ legnagyobb autószállító hajóját: a BYD Shenzhen rakterében 9200 autó fér el. A BYD tulajdonú hajó a kelet-kínai Jangcsou dokkjából került vízre.
A BYD Shenzhen 219 méter hosszú, 37,7 méter széles, merülési mélysége kilenc méter. Kapacitása kétszáz autóval több, mint a korábbi rekorderbe, a SAIC hajóé.
A BYD Shenzen 18,5 csomós (34,3 km/óra) sebességgel képes haladni LNG és hagyományos hajós üzemanyagot is használva.

Sínen sem biztonságos
Kártérítési pert indított a Ford egy vasúti baleset miatt: 2023-ban a romániai Havasalföldön, Roșiori állomásán több új jármű sérült meg, amikor a krajovai gyári szállítmány a konstancai kikötő felé tartott Az emberi mulasztás miatt bekövetkezett balesetben a CFR Călători 1822-es számú interrégió járata az „Állj!” jelzés ellenére behajtott az állomásra, ahol nagy erővel nekiütközött a DB Cargo Romania tehervonatának, amelyen új autókat szállítottak volna a kikötőbe.
Az ütközés nyomán több mint száz új gépkocsi sérült meg, némelyik kizuhant a vagonból és a sínekre esett. A baleset miatt 21 személyvonat 660 perc késést hozott össze, jelentős fennakadásokat okozva a térség vasúti közlekedésében. A vizsgálatok szerint a felelősség egyértelműen a személyszállító vonat mozdonyvezetőjét terheli, ezért a Ford független szakértői becslést kért és ennek alapján kártérítési eljárást indított, melynek összege 178 658 euró ( 70 millió forint), erre jön még 52 814 euró (20 millió forint) kamatteher.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!