közlekedésbiztonág

Light Friday 2025 - Kivilágítatlanul az életeddel játszol!

2025.11.21.

Ahogy minden évben, a rendőrség idén is megrendezte a Black Friday mintájára közlekedésbiztonsági kampányát, ahol láthatósági eszközöket biztosított ingyenesen minden érdeklődőnek. Sokan vagy nem jutottak el, vagy nem tudtak róla, mert azóta is látok kivilágítatlan járműveket a délutáni éjszakában.

 

Light Friday 2025

Ahogy tavaly is, úgy idén is "tollat ragadok", mert hiszek benne, hogy minden évben fel kell hívni a figyelmet a hirtelen megérkező, hosszú sötétségben arra, hogy milyen fontos a kivilágítás. Én tavaly óta robogót cseréltem, de az első dolgom volt az új gépbe is beépíttetni a kadmiumsárga izzót, ami télen-nyáron, minden napszakban világít. Hiszem, hogy a túlélésem zálogát jelenti ez, így nem volt kérdés, hogy erre időt, és pénzt is boldogan áldozok. A rendőrség szokásos kampányában újra erre hívták fel a figyelmet. Ne legyünk restek, és engedjük meg, hogy észrevegyenek! Legalább így a téli szezon elején kapjon egy kis figyelmet az, hogy vajon látnak majd bennünket kerékpáron, gyalog, rolleren, vagy robogóval az utakon?

Eltelt pár hét a kampány óta

Én pedig nyitott szemmel járok az utcán, és sajnos nem a legjobb a tapasztalatom, mert két véglettel találkoztam. Az egyik, amikor szürkületben velem szemben érkezett egy jármű, aminek olyan erős, szúrófénye volt, hogy komolyan elgondolkodtam rajta, hogy egy villantással jelzem neki, hogy elvakít, de végül számoltam háromig. És milyen jól tettem, hiszen minkor közelebb ért, legnagyobb meglepetésemre kiderült, hogy egy kerékpárostól érkezett a fotonágyú. Magasfényű, ledes lámpája üstökösként ragyogta be a környezetét, talán már túlzó módon is. A biciklik kormánya áltaában az autósok szemmagasságában van, így kifejezetten elvakíthatja őket. De legalább biztosan észreveszik! Emellett ki kell emelnem a hátsó lámpákat is, mert többször láttam, -igaz általában országúti kerékpárosoknál, hogy napközben is kifejezetten jól látható , lassú ütemű, erős fényű villogással jelző hátsó lámpát, ami hasznos lehet főleg akkor, ha országúton, nagy sebességkülönbséggel érkező járművek között tekernek. Sajnos a negatív példa több, és már idén is történt halálos közlekedési baleset, egy hajnalni ködös órán, ahol segédmotorkerékpárral közlekedő fiatalt gázolt halálra egy figyelmetlen sofőr. Nézzük csak meg, hogy egy átlagos (tehát 20 év körüli) robogóban milyen izzó biztosíthatja a hátsó megvilágítást? A hagyományos 21/5 wattos, egy darab izzószál, ami valljuk be az évtizedes foncsor, és a belülről is koszos lámpabúra miatt már a gyári állapotánál is kevesebb fényt bocsájt ki mára. Ha egyáltalán működik. Mert idén már találkoztam az első sötét délutánokon olyan robogóssal, akinek elől ugyan működött a lámpája, tehát a helyzetjelző és a tompított is, hátul viszont teljesen kivilágítatlanul közlekedett. Igaz, hogy annak idején megtanították nekünk, hogy minden indulás előtt vizsgáljuk meg a jármű fény, és vilgító berenedzéseit, de segédmotorokon az időszakos műszaki vizsgálatok hiányában ez igen sokszor elmarad. Én azt javaslom, hogy legalább tankolásonként, vagy havonta egyszer a gumiabroncsok ellenőrzésekor szánjunk erre is néhány percet. Mert amíg szinte azonnal feltűnik, ha félszemű lett az autónk, addig egy hátsó helyzetjelző, vagy rendszámtábla világítás akár hónapokig is rejtve maradhat a sofőrök szeme elől.

A többi közlekedő védelmében

Meg kell említeni az újhullámos közlekedési formát, az elektromos rollereket, amikről éppen az elmúlt hetekben írtam egy megszívlelelendő beszámolót. Hogy ne csak negatív, pejoratív értelemben jelenljenek meg, most kiemelném, hogy ezeken a járműveken átalában nagyon jó minőségű világító, és jelzőberendezések találhatók (akár még index is!), így eddig még soha nem tapasztaltam környezetemben balesetveszélyes szituációt abból, hogy szürkületben, vagy éjszaka kivilágítatlan rollerest nem vette volna észre a többi közlekedő. A kevésbé népszerű, de azért így is gyakran megjelenő járművek a forgalomban az általában kínában gyárott elektromos segédmotorok, amiknek viszont szokott gond akadni az elektromos rendsszerükkel. Legutóbb napközben hozott össze a sors egy ilyen lélekvesztőn közlekedő embertársammal, téblábolt előttem bizonytalanul, majd egy irányba kanyarodtunk, de még a kézjelzés is elmaradt. Éppen ezen morogtam magamban, amikor a következő sarkon lefordult, és közelebb érve már láttam, hogy nagyon halványan pislákol az indexe, azt viszont csak közel hajolva, olvasószemüvegben lehetett értelmezni. Persze helyzetjelző, és féklámpa sem üzemelt a "járművön". Nem tudom, hogy mernek így egyesek közelekdni, főleg azután ha egy útjuk során akár többen is rájuk dudálnak, mert nem tudják, hogy merre akarnak haladni.

A gyalogosok

A gyalogosoknak csak egy dolgot kell megtanulni, hogy az eddigiektől sokkal óvatosabban közelítsék meg a gyalogátkelőhelyeket, hiszen este, a szembejövők is vakítják a járművezetőt, emellé általában esik valami, ami töri a fényt a szélvédőn, de ha nem, akkor az belülről is párásodik, szóval egyáltalán nem ideálisak a látási körülmények. Gyalogosok! Kérlek hagyjatok nekünk kcisivel több időt, és ne topogjatok idegesen, ha a féktávolságon belül érkező autó elé lelépve nem kaptok azonnal elsőbbséget. Tudom, hogy nehéz, de ilyenkor egy kicsit a másik oldal helyébe is jó, ha beleképzeli magát feldúltságában. Mert aki ma gyalog, lehet holnap majd autóval kerül hasonló szituációba. Persze a gyalogosoknak mindig elsőbbségük van, ezt nem is szeretném vitatni, de azt is hozzáteszem, hogy én például simán elácsorgok pár másodpercet a zebrán, hogy átengedjenek, és akkor sem bosszankodom, ha az nem az első, hanem csak a harmadik, vagy negyedik autó áll meg elssőbséget adva nekem.

A konklúzió tehát nem lehet más erre a télre sem. Tegyük magunkat láthatóvá, agyunkat pedig állítsuk át a téli üzemre, hogy ne érjenek bennünket kellemetlen meglepetések az utakon. Mert mindenkit hazavárnak!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.16
Egy új brit–kínai kutatás szerint a fedélzeti hangasszisztensek aktív használata jelentősen....
2025.12.16
Visszakerül a Forma-1-es versenynaptárba a Portugál Nagydíj. ..
2025.12.16
A négy kontinensen készülő BMW 3-as sorozat az elmúlt fél évszázad során a BMW Group nemzetközi....
2025.12.16
Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség december 8....
2025.12.16
Újabb téli tanácsokat adott a Magyar Gumiabroncs Szövetség a téli autózással, valamint a járművek....
2025.12.16
Az SAIC Motor Maxus márkájának több teherautóját is forgalmazza hazánkban a Grand Automotive. A....
2025.12.16
A horvát parlament hétfőn elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március....
2025.12.16
A Nissan és a Wayve megállapodást köt a következő generációs vezetőasszisztens technológia....
2025.12.16
A Magyar Elektromobilitási és Technológai Egyesület saját közvéleménykutatást végzett a 18-35 éves....
2025.12.16
Egy Toyota Camry tetejére landolt, illetve zuhant egy kisrepülőgép az Egyesült Államokban, a sofőr....