autópiac

Magyar autóárak anno, pengőben, forintban 1. rész

2023.06.04.

A legendás „Havi kétszáz pengő fixszel” sláger egy rímbe szedett kortörténet, ahogy a korabeli prospektusok autóárai is.

A Guttmann J. és Társa Rákóczi úti üzletében egy divatöltöny 40 pengőre került, a viharkabátért 18 pengőt, egy selyemingért 8 pengőt kellett fizetni. De kit érdekelnek a ruhák, ha pengőért autókat is lehet kapni. Például korszerű DKW-t, amit a Lehel utcában működő Majláth cég így hirdetett: „Szinte hihetetlen, hogy ez a kis hengerűrtartalmú mótor nagy teljesítménye következtében 80-90 km sebességgel képes 4-5 személyt, megfelelő poggyásszal együtt röpíteni, 6-7 liter fogyasztás mellett.”

A 3,9 méter hosszú és 670 kilós modell az 1936-os Auto-Union katalógus szerint „A gazdaságos és kényelmes kétajtós csukott kiskocsi nyújtja az összes DKW-Front modell tágasságát és kényelmét, ami elsősorban a hosszú, 2,61 méteres tengelytávjának köszönhető. A külön-külön állítható első ülések, előrehajtható támlákkal, igen kényelmesek, s párnázatuk kitűnő. Különösen gazdaságos 600 ccm-es mótor.” (Akkoriban a motor szót hosszú első ó-val írták. A szerkesztő megjegyzése).

„Kiállítása: Beépített elektromos irányjelzők- Elektromos ablaktörlő – Sebességmérő kilométerszámlálóval – Szerelékfal-lámpa – Tartalékbenzincsap - Visszanéző tükör – Beugró férőhely a szerelékfalon - Oldaltáska – 4,00-19 méretű pneuk -.”

Mindez 3980 pengőért. Aki 18 lóerősnél nagyobb -700 köbcentis - és 20 lóerős teljesítményű motort akart, annak már 4350 pengőt kell fizetni, a nyitható tetejű Cabrio Meister ára pedig 4800 pengő volt.

A DKW-Front hirdetésének fontos része az 50 ezer kilométeres és 2 évi garancia, amivel „Másfélszer körbeutazhatja a földet”.

Egy népszerű külföldi távolságra részletes tájékoztatást ad a prospektus: „Ha az autón négyen utazunk, a költségek négyfelé oszlanak. Vegyük például a Budapest-Bécs utat, az üzemköltség 7,83 Pengő, a nemzetközi útigazolvány ( mely egyévi korlátlan határátlépésre szól) 10 Pengő – ehhez vegyünk még 8 Pengőt egyéb kiadásra (vám stb.). Ez összesen 25,83 Pengő. Egy személyre tehát nem egészen 6,5 Pengő esik, a harmadosztályú vasútjegy 24,5 Pengő árával szemben. Egy útnál ez összesen 72 Pengő megtakarítás az autó 17,83 Pengő teljes üzem- és mellékköltségeivel szemben.

Részlet Szántó Gyula 1936-os slágeréből, mely Balogh Béla Havi 200 fix című filmjében is szólt:

„Havi kétszáz pengő fixszel ma egy ember könnyen viccel.

Havi kétszáz pengő fixszel feleségül venném önt.

Mert a jólét az nem kényszer, nekem nem kell ház és ékszer,

vacsoráznom sem kell kétszer, sose voltam én úgy fönt.

Havi kétszáz fix, csak ennyi az egész, havi kétszáz fix, s a boldogságunk kész.”

Egy kis számolás szerint akkoriban egy jól fizető állás havi kétszáz pengőjéből nagyjából húsz hónap alatt lehetett megvenni a korszak népszerű családi modelljét, például egy DKW-Frontot.

„Miért kétütemű?” kérdezi, majd így magyarázza az egyszerű konstrukciót a DKW magyarországi képviselete: „Minden gépi szerkezet kopásnak, elállítódásnak stb. van kitéve. Ha ez igaz, akkor az is, hogy minél több alkatrészből áll valamely gép, annál több alkalom nyílik annak meghibásodására. A kétütemű mótor – kéthengeres megoldásban – mindössze 5 mozgó alkatrészből áll, szemben egy hasonló munkaimpulzusokkal dolgozó négyütemű 40 alkatrészével!.Ez azonban nemcsak a csekélyebb üzemzavar-lehetőséget jelenti, hanem jelenti egyúttal a kevesebb ápolási, karbantartási szükséget és jelenti a használat folytán minden gépnél szükségszerűleg bekövetkező alkatrész-pótlás vagy javítás jelentékeny tételét, úgy darabszám, mint ráfordított pénzösszeg tekintetében!”

Újdonság volt és az utasok kényelmét szolgálta az elsőkerék-hajtás, amire a Front név is utal.

A DKW valóban olcsónak számított a magyar piacon, de a hazai járműpark akkori legnépszerűbb márkája a Fiat volt. 1936-ban az olasz személyautóknak 30 százalékos részesedése volt a 13 987 darabos hazai személyautóparkban.

A legkeresettebb modell a Balilla, melyet a budapesti Aréna úti központ mellett 14 vidéki kereskedésben és szervizben, többek között Keszthelyen, Nagykanizsán és Szombathelyen is értékesítettek, javították.

Az orrmotoros, hátsókerék-hajtású Fiat 4 hengeres, négyütemű 1000 köbcentis, 32 lóerős teljesítményű motorja már négyfokozatú sebességváltót kapott, a legolcsóbb négyszemélyes változata, a Berline 5400 Pengőbe került, évi adója 60 Pengő volt. A kétszemélyes csukott áruszállító változatért 5900 Pengőt kellett fizetni.

Az 1,5 literes, 43 lóerős teljesítményű négyüléses Torpedo listaára 6400 Pengőről indult, a Cabriokért 10 ezer Pengőt kellett fizetni, ezek sebessége 115 km/óra volt, fogyasztásukat 13 literre jegyezte a gyártó.

Folytatjuk!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....