Opel

Magyar motorral az igazi - Opel Meriva-menetpróba

2014.02.27.

Az Opel Meriva modellfrissítésének legfontosabb része az új szentgotthárdi 1,6-os dízelmotor bevezetése, amely a menetpróba tapasztalata alapján nagy előrelépés a régi 1,7-eshez képest.


Alig változott a Meriva orra, kicsit több lett a króm és más a lökhárító

Az Opel Meriva második nemzedéke 2010-ben mutatkozott be, és azóta szép sikereket tudhat magáénak, mivel több mint 330 ezer példány fogyott belőle. Az elődjével képest jócskán megnövelt, 4,3 méter hosszú egyterű már nem csak a kisautóktól, de az alsó-középkategóriás típusoktól is tudott vevőket elcsábítani, mivel hasonló alapterületen jóval több helyet és jobb variálhatóságot nyújtott. Persze kis buszlimuzint szinte már minden márka kínál, de a Merivának van négy olyan tulajdonsága, amelyeket a vetélytársak közül egyik sem tud felmutatni, és amelyek az Opel szerint döntő tényezőnek bizonyultak a típus sikerességében. A szériafelszereltségként adott, hátrafelé nyíló hátsó ajtók, a „Lounge” hátsó ülésrendszer, a 82 ezer forintba kerülő, hátbarát sportülés és 220 ezer forintba kerülő, kihúzható kerékpártartó külön-külön is okot jelenhet a vásárláshoz, együtt meg pláne.


A hátsó lámpákat enyhén átrajzolták, de egyébként hátul is minden a régi

Ezek közül is kiemelkedik a hátrafelé nyíló hátsó ajtó, amelyet a Meriván kívül jelenleg csak a Rolls-Royce-ok és a londoni taxik kínálnak. Annak idején azért döntött az Opel emellett, mert így könnyebb a gyerekülés rögzítése, valamint a ki- és beszállás a hátsó ülésekre. Előbbi valószínűleg igaz, de az előbbi állításról nem vagyok 100 százalékig meggyőződve, mindenesetre a menetpróbán ösztönösen mindig a rossz oldalon kerestem a hátsó ajtó külső kilincseit. Mind a négy, meglehetősen vastag ajtó közel derékszögben (84 fokos szögben) nyílik, így a vezetőülésre huppanva könnyen azon kapja magát az ember, hogy nem is olyan könnyű becsukni az első ajtót, mivel igencsak nyújtózkodni kell a behúzóért.


A Meriva legnagyobb különlegessége a visszafelé nyíló hátsó ajtó

A menetpróbát megelőző sajtótájékoztatón utaltak a „B-oszlop nélküli, tolóajtós vetélytársra” (tehát a Ford B-Maxra), a másik olyan modellre a kategóriában, amely valami újat hozott a hagyományos ajtók helyett. Gabriele La Corte, az Opel marketingfőnöke ekkor elárulta, hogy a Meriva tervezésének kezdetén őket is foglalkoztatta a B-oszlop nélküli karosszéria ötlete, de végül azért tettek le róla, mert a rajta lévő kapaszkodónak fontos szerepe van abban, hogy a hátsó ülésről könnyű legyen kiszállni, különösen az idős utasoknak. Zárójelben jegyzem meg, hogy valószínűleg a fejlesztési költségek is magasabbak lettek volna, mivel a hasonló karosszériamerevséget és ütközésbiztonságot B-oszlop nélkül sokkal nehezebb elérni.


Nagyon tágas az utastér, több a hely mint az Astrában

A szériában adott „Lounge” ülésrendszer azt jelenti, hogy ha hátsó középső, egyébként formázatlansága miatt meglehetősen kényelmetlen ülést lehajtják, akkor a két szélsőt srégen hátra-középre lehet mozdítani, így ezek ezután olyan fej-váll- és lábteret kínálnak, mint a nagy luxusautók hátsó foteljei. A feláras első sportülések egy orvosi munkacsoporttól elnyerték a hátbarát minősítést, és az is jó bennük, hogy közel olyan magasan vannak, mint egy szabadidő-autóban, így elsőrangú kilátás nyílik belőlük a forgalomra. Ezzel összefügg, hogy a magasra felhozott kormány kissé teherautós szögben - tehát laposan - áll, de ezzel is csak a nagyobb buszokra emlékeztet a Meriva.


A vezető magasan ül, akár egy szabadidő-autóban. Az anyagok kellemesek

Ahogy egy ilyen jellegű járműtől elvárható, rengeteg (egész pontosan 31) rekeszbe lehet pakolni a kisebb-nagyobb holmikat, a legfontosabb ezek közül a két első ülés között sínen tologatható, háromszintű tálcákkal ellátott Flexrail doboz. A sínrendszer beépítése azért volt lehetséges, mert elektromos kézifék van minden Merivában. Reagálva a vásárlói visszajelzésekre, a ráncfelvarrásnál megkurtították a síneket, hogy ne vegyenek el lábteret a hátsó utasoktól. Szintén a ráncfelvarrás újdonsága az Intellilink fedélzeti infotainment rendszer, amely 7 colos, színes képernyőt kapott, de ez az Insigniáéval ellentétben nem érintésérzékeny. A rendszer saját hangvezérlése mellett használható az okostelefoné (iOS és Android) is, így a vezető az úton tarthatja a szemét, miközben a rendszer beolvassa szöveges üzeneteit, illetve kérésekre reagál, vagy hangbemondásra kiválasztja az úticélt a néha kissé kiszámíthatatlanul működő navigációban.


A "Lounge" hátsó ülés széria. Három keskenyből két széles ülőhelyet varázsol

A modellfrissítés legfontosabb újdonsága a friss fejlesztésű 1,6-os dízelmotor, amely (a csúcsváltozatában) 136 lóerejével és 320 Nm-es nyomatékával a pár évvel ezelőtti kétliteresek szintjét hozza. Az ősrégi 1,7-eshez képest 6 lóerővel és 20 Nm-rel erősebb, miközben átlagfogyasztása fél literrel, 4,4 literre csökkent. Ez önmagában szép eredmény, az viszont érthetetlen, hogy az egy mérettel nagyobb és két mázsával nehezebb Zafira Tourerben ugyanez a motor hogyan fogyaszthat még ennél is kevesebbet, 4,1 litert. Persze mindenki tudja, hogy ezek a számok nem a valóságot tükrözik, nekünk a menetpróbán például a sebességhatárokat betartva, országúton 5,9 literes átlag jött ki. Nem túlzás azt állítani, hogy az új CDTI jelenleg a legjobb 1,6-os dízel a piacon: annyira csendes, hogy menet közben szinte hallani sem lehet, már szinte alapjárattól használható húzóerőt biztosít, 1500-tól kifejezetten dinamikusan gyorsítja a könnyűnek nem nevezhető, másfél tonnás Merivát. A 9,9 másodperces gyorsulás és a 197 km/h-s végsebesség is jobb, mint amit a 140 lóerős 1,4-es benzines turbóval tud a Meriva.

Részletesen az 1,6-os CDTI motorról

A Szentgotthárdon készülő 1,6-os dízelhez 2000 (!) bar nyomással befecskendező, mágnesszelepes injektorokat a Bosch helyett a japán Densótól vásárolják, ezek szintén Magyarországon készülnek. Nyolc-nyolc lyuka van a fúvókáknak, és akár ütemenként tíz dózisban is képesek befecskendezni a gázolajat, emiatt csendesebb és simább az égés. A szintén Magyarországon készülő, BorgWarner gyártmányú változó geometriájú turbó 1,7 bar nyomással préseli a levegőt a hengerekbe, a töltést töltőlevegő-hűtő is segíti. Vízhűtést is kapott a feltöltő a tartósság érdekében, a rendszer a start-stop rendszer motorleállítása után is hűt. Dízeltől szokatlan, hogy az egész motor alumíniumból készül, különleges öntési eljárásra volt szükség, hogy a könnyűfém elviselje az akár 180 bar-os égési nyomást. Így 20 kg-ot sikerült lefaragni a motor tömegéből, amely csak 140 kg lett. A motor alacsony fogyasztásához a hengerenként nyomásérzékelők (amelyek valósidőben szabályozzák az égést) mellett a kategória legkisebb belső súrlódása, és az is hozzájárult, hogy hidegindítás után a vízszivattyú nem kap hajtást és így gyorsabban melegedhet be a hűtőfolyadék és a motor.


Könnyen mozgatja az új 1,6-os dízel a könnyűnek nem nevezhető Merivát

Az Opel 50 millió eurót költött nemrég csak a kézi váltók fejlesztésére, ami érződött is a pontosan és precízen megvezetett hatfokozatú váltó használatakor. Ettől eltekintve a Meriva nem az vezetési élményről szól, a kormányzása ugyan direkt, de semmi visszajelzést nem ad, a feszes futómű stabil, de alulkormányzott. Vezetés közben végig érezhető, hogy egy nagy és nehéz autót irányítunk, ami azért fura, mert a kategóriája alapján elvileg egy kis és könnyű egyterűnek kéne lenne, de ez legfeljebb csak a Zafirával és a Vivaróval összehasonlítva igaz, a külső vetélytársak – főleg a Ford B-Max – mozgékonyabbak és agilisabbak. Persze ennek nincs nagy jelentősége, mert a tipikus vásárlók pont a magas üléspozíció és a masszivitás nyújtotta biztonságérzetet keresik egy ilyen autóban, és nem a sportos vezethetőséget.


Nagyon praktikus a 220 ezer forintba kerülő, kihúzható kerékpártartó

A frissített Merivát egy induló akció keretében 3,5 millió forintért is meg lehet kapni a meglehetősen vérszegény 1,4-es, 100 lóerős benzinmotorral. Igaz, a magyar piacra kialakított Selection alapfelszereltséghez ennyiért pótkerék és légkondicionáló sem jár. Akción kívül, azonos felszereltséggel a zseniális 1,6-os dízelhez az alapmotorhoz képest szűk egymillióval többért, 5,25 millióért lehet hozzájutni, de ennyi pénzért csak 95 lóerőt kap az ember. Az árlista azonban egyértelműen az új dízelmotor 110 és a 136 lóerős változata felé tereli az embert, mivel ezeknek csak minimális, 130, illetve 170 ezer forintos csak felára a 95 lóerőshöz képest.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..