Mazda 2

Mazda 2 hybrid teszt: a legkisebb is számít

2025.01.21.

A Toyota Yaris ikertestvérét csakis egyféle, hibrid hajtáslánccal kínálja a Mazda. Örüljünk neki, hogy van, igen jó kisautó. Az ára borsos, de aki olcsóbban akar kis Mazdát, még viheti a korábbi modellt is, többféle szívómotorral.

Mivel ezek a hagyományos motorok már nem mind és nem úgy teljesítik a szigorodó környezetvédelmi normákat, ahogy kell, Európában halálra vannak ítélve. A Mazdának tehát szüksége volt egy kis hibrid autóra, hogy csökkentse a flottafogyasztást - és gyorsan át is be is húzta a családba a Toyota Yaris Hybridet.

mazda2_0

Hogy néz ki?

Aki azt gondolja, a Yaris és a Mazda 2 hybrid között semmi különbség nincs az eltérő logókon kívül az téved és igaza van egyszerre. A lökhárítót például a Mazda németországi dizájnközpontja jegyzi, és a hűtőmaszk sem ugyanaz. De mindez kevés, hogy az utca embere észerevegye az eltérést. Nem csodálom, hisz másban semmiben nem különböznek. A Mazda 2 hybrid és az XP21 kódjelű Yaris közös alapja a Toyota TNGA-A padlólemez, ugyanúgy a franciaországi Valenciennes-ben gyártják. A nagy különbség a motorban lehet, a Mazda a hibrid hajtásból csak a gyengébbiket kapja meg. Ezt vezettük.

mazda2_3

Hossza 3,9 méter, szélessége 1,75 méter, magassága 1,5 méter, tengelytávja 2,6 méter, minden porcikája büszkeségtől duzzad.

Az utastér modern, a beltérben alkalmazott anyagok minősége jó. Műszeregysége a gazdagon felszerelt tesztautóban 12,3 hüvelykes, a négy különböző sítlusú grafikai megjelenítés tartalma testre szabható. A kapcsolók és gombok ergonómiájára nem lehet panasz, a klíma külön konzolon állítható, a 10,5 hüvelyk képátlójú érintőképernyőn a vezetés biztonságához nem szükségszerű funkciókat állíthatjuk. A telefontükrözés vezeték nélkül is megy.

mazda2_bringa

A csomagtartó átlagos, vagy inkább annál kisebb, 286 literes. A hátsó ülések támlái osztottan dönthetők, igaz, nagy lépcsőt képeznek. Az országúti kerékpárom az első kerék levételét követően simán befért.

Hogy megy?

Nem kell sokat pörgetni, meglepően jól gyorsul ezzel a motorral a kis Mazda (álló helyzetből 100 kilométer/órára 9,7 másodperc alatt ugrik, de becsszó, ezt rövidebbnek érezzük benne). Az 1490 köbcentis szívó benzinmotor legnagyobb nyomatékát (120 Nm) már percenként 3600-as fordulaton leadja, a maximális, 92 lóerős teljesítmény kiaknázéáshoz 5500-ig kell feltornázni a fordulatműszer mutatóját. Ekkor éri el a kettős rendszer a csúcsteljesítményt is, ami 116 lóerő. A Yarisból van erősebb, az 130 lovas.

mazda2_5

Magas a sűrítési arány (14,0:1 arányú), az Atkinson-ciklusban dolgozó gép olyan takarékos, mint az Atkins diéta, hatásfoka 40,3 százalékos.

Akkumulátorból lítiumionos is van a rendszerben, 117,6 volt a 48 cellából álló egység feszültsége. Gázelvételkor és fékezéskor termelt áramot fogadja és tárolja.

Milyen vezetni?

Rugózása feszes, kormányzása steril, kevésbé fordulékony, mint az új Swift. A motorzaj visszafogott, de a szél- és a menetzaj jelentős, de hosszabb úton is kényelmes, négy magas felnőttel megjártam vele a Szent György-hegyi matinét.

mazda2_vezetes

A B fokozat határozottabb visszatáplálást tesz lehetővé, de lassításra nem alkalmas, a féket kell nyomni, ha előttünk torlódik a sor.

A 11 mázsás kocsi keveset fogyasztott, pedig a több mint ezer kilométeres teszt felét autópályán tettem meg, állandóan ment a klíma és telekocsiként is fuvaroztam vele. A fogyasztás végül 4,7 literre alakult 100 kilométerenként.

Országúton is jó vele menni, sőt haladni is lehet, hacsak nem nehezítik meg az életünket a magyar kátyúk. Azokon egyáltalán nem viselkedik szelíd módra a hátsó csatolt lengőkart hordozó Yaris, amíg a kis úthibákat elegánsan kirugózza, addig ezeken a gödrökön nagyot ugrik, a rövid rugóút végén pedig ott a csattanó. A fék erős, határozott.

mazda2_kerek

Mennyibe kerül?

Miközben a korábbi modell (2014-es fejlesztés) cikkünk írásakor még 6,8 milliós alapáron elérhető, a hibrid újdonság alapára 8,919 millió forint. Ha soknak tűnik, íme a biztonsági arzenál, amelyet ez az ár tartalmaz: ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS), proaktív vezetési asszisztens (PDA), adaptív sebességtartó automatika (ACC), sáv- és nyomtartó rendszer (LTA). A Mazda 2 korszerű kamerával és radarral van felszerelve, amely a korábbinál messzebbre és szélesebb körben képes pásztázni, jelentősen növelve a baleseti kockázatok felismerését. Ez például azt jelenti, hogy az ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) képes felismerni a frontális ütközés lehetőségét és az autó útjába kerülő tárgyak szélesebb körét, beleértve a gyalogosokat, a kerékpárosokat és a motorkerékpárokat is. A véletlen gyorsítást megelőző rendszer egy új biztonsági funkció, amely beavatkozik, hogy lelassítsa az autó hirtelen, véletlen gyorsulását, ha fennáll az előttünk haladó járművel való ütközés veszélye. A proaktív vezetési asszisztens (PDA) célja, hogy alacsony sebességgel haladva segítsen elkerülni az ismert balesetveszélyeket. A rendszer egyenletes lassítást biztosít, amikor a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, mert egy lassabb járműhöz vagy egy kanyarhoz közelít. A PDA kormányzási asszisztenciát is jelent: amikor az autó kanyarhoz közeledik, a rendszer beállítja a szervorásegítést, hogy segítse a vezetőt a sima és stabil kanyarodásban. Az új vészmegállító rendszer (EDSS) támogathatja a vezetőt, ha rosszul lesz vagy egyéb okból cselekvőképtelenné válik. A sáv- és nyomtartó asszisztens bekapcsolásakor aktiválódik, és érzékeli, ha a vezető egy bizonyos ideig nem nyúlt a kormányhoz, nem fékezett vagy nem gyorsított. Kezdetben a rendszer hangos és vizuális figyelmeztetéseket ad, és ha a vezető továbbra sem reagál, a rendszer finoman megállítja az autót, bekapcsolja a vészvillogót és kinyitja az ajtózárakat. Az opcióként elérhető biztonságos kiszállást segítő rendszer (SEA) vizuális és hangjelzéssel segít megelőzni, hogy az autó ajtaját véletlenül a hátulról közeledő járművek és kerékpárosok útjába nyissák az utasok.

mazda2_bent

A hátsó ülés foglaltságára emlékeztető rendszer (RSRS) egy másik újítás, amely figyelmeztető és hangjelzésekkel emlékezteti a vezetőt, ha gyermeket vagy háziállatot hagyott a hátsó ülésen, így segítve csökkenteni a felforrósodó utastérből származó balesetek kockázatát. Az előzésmegelőző rendszer megakadályozza a másik jármű rossz oldalán történő akaratlan előzést (elhaladást), míg az előzetes lassítás/irányjelzővel összekapcsolt vezérlés pedig segít a vezetőnek abban, hogy előzés után biztonságosan, megfelelő sebességgel és a többi járműtől megfelelő távolságban térjen vissza a forgalmi sávba. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer úgy lett átdolgozva, hogy felismeri, ha a járművezető egy akadály (gyalogos vagy más közlekedők) kikerülése közben kilépett a sávból, és ideiglenesen megszünteti a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert. A sáv- és nyomtartó rendszer (LTA) sávtartó funkcióját újrakalibrálták, hogy természetesebb érzést nyújtson működés közben, és most már csak a sebességhatároló egy érintéssel történő beállítása elegendő ahhoz, hogy a közlekedési tábla felismerő rendszer által felismert közlekedési táblák szabályaihoz igazodjon. A sebességhatárokra figyelmeztető csipogás elviselhető, de ki lehet szerencsére kapcsolni - nem egyszerű, ezért én inkább megszoktam a jelzés hangját.

Kép és szöveg: Biró Csongor

mazda2_4

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..
2025.02.09
Négy nap leforgása alatt ötvenezer megrendelés érkezett Japánban az ötajtós Suzuki Jimny Nomade....
2025.02.09
2025 januárja általános növekedést hozott a használt autók piacán, ezzel párhuzamosan az átlagárak....