autó

Megdöbbentő: minden 50. sofőr olvas a volánnál

2013.12.09.

Az autósok egyharmada telefonál vezetés közben, több mint 15%-uk dohányzik, 9 százalékuk üzenetet ír, és minden 50. sofőr olvas a volánnál – derült ki a Generali Csoport közép-kelet-európai kutatásából.

Magyarországon csak a megkérdezettek 6,8%-a koncentrál teljes mértékben a vezetésre, a legtöbben zenét is hallgatnak (77%) vagy beszélgetnek (67%) is út közben. Bár ezen tevékenységeket az autóvezetők nem ítélik veszélyesnek, a hazai statisztikák szerint a személyi sérüléses autóbalesetek 91%-át a figyelmetlen sofőrök okozzák, amelyek a szakemberek szerint akár 1 másodperc alatt is bekövetkezhetnek.

Sajnos megszokott jelenség: vezetés közben telefonálunk.

Közép-kelet-európai autósokat kérdezett a Generali Csoport arról, hogy milyen tevékenységeket végeznek az autóban vezetés közben és mennyire ítélik veszélyesnek ezeket. A felmérésből kiderült, hogy a leggyakoribb melléktevékenységek a zenehallgatás (80%) és a beszélgetés (72%), míg minden második autós fél szemét a navigációs rendszeren tartja, és ugyanennyien esznek a volánnál. Annak ellenére teszik ezt, hogy a GPS-használatot a megkérdezettek fele, míg az étkezést háromnegyedük veszélyesnek tartja, mert elvonja a figyelmet a vezetésről. Ugyanakkor a biztonságot leginkább veszélyeztetőnek ítélt tevékenységeket is – így az olvasást, SMS-ezést, internetezést, vagy a gyerekekkel történő beszélgetést – a sofőrök jelentős hányada folytatja (2%, 9%, 6%,14%). A hazai autósok saját bevallásuk szerint óvatosabbak a közép-európai átlagnál: csak feleannyian isznak és egyharmaddal kevesebben esznek a kocsiban, de kihangosító nélkül is lényegesen kevesebben telefonálnak (19% helyett 12%), és szerencsére SMS-ezésre is jóval ritkábban kerül sor vezetés közben (9% helyett 4%). Azonban több hazai autós figyelmét vonja el a gyerek, mint a régiós átlag (14% helyett 17,5%).

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint* tavaly 15 174 személyi sérüléses baleset történt Magyarországon, melyek döntő többségét (13 877 esetet) a járművezető okozta. Ennek hátterében persze állhat rutintalanság vagy agresszív vezetési stílus is, vezetéstechnikai szakemberek szerint azonban a legtöbb esetben puszta figyelmetlenségről van szó, amit többnyire az útközben folytatott egyéb tevékenységek váltanak ki. „Az autóvezetés nagy odafigyelést és koncentrációt igénylő feladat, ezt azonban egy bizonyos rutin megszerzése után hajlamosak lebecsülni az autóvezetők. Elegendő csak egy másodpercre oda nem figyelni, ez 50 km/óra sebességnél 14 vakon megtett métert jelent, ami egy kamionszerelvény, vagy akár három gyalogosátkelő hossza” – mondta el Albert Péter, a drivingcamp Hungary vezető vezetéstechnikai trénere.

A figyelmüket elvonó tevékenységekkel ilyenkor a sofőrök saját és más autósok épségét is veszélyeztetik, sőt súlyos balesetek is előfordulhatnak. Elég csak például egyetlen pillantást vetni a rádió kijelzőjére vagy éppen csatornát váltani, egy erdő melletti úton ennyi idő alatt akár az autó elé is ugorhat egy vaddisznó vagy egy szarvas, és az ütközés máris elkerülhetetlen. A közutakon átkelő vadállatok miatt – különösen ősszel – gyakran történnek súlyos balesetek. A Generali egy év alatt 63 olyan esetet regisztrált, ahol vadállattal való ütközés okozott kárt az autóban, ami 3 és fél millió forintos kifizetést jelentett a társaságnál. A Generali kutatásából pedig kiderült, hogy valós problémáról van szó: annak ellenére, hogy a felmérésben részt vevők mindössze körülbelül egyötöde (23%) jelezte, hogy találkozott már vadállat okozta kárral, 80%-uk mégis úgy érezte, hogy tart ettől a veszélytől.

„Mindennapos dolog, hogy az emberek vezetés közben lebecsülik a veszélyt. Pedig a statisztikákból látszik, hogy a személyi sérüléses balesetek döntő hányadát ilyen helyzetek okozzák, de ennél jóval több a pusztán anyagi kárral járó kisebb-nagyobb baleset, mint például a vadállatokkal való ütközés. A figyelmünket elvonó tevékenységek miatt elég lehet egy pillanat, hogy akár egy vaddisznóval ütközzünk. Az ilyen szélsőséges esetek elkerülése érdekében érdemes felkészülnünk a megfelelő biztosítás megkötésével: például a Generalinál a kgfb mellé köthető Vad- és háziállatkár kiegészítő biztosítás választásával” – hívta fel a figyelmet Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási igazgatója.

A Generali a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mellé kínálja Vad- és háziállatkár kiegészítő szolgáltatását, mely segítséget nyújt olyan töréskároknál is, amikor vad- vagy háziállattal történő ütközés következtében sérül a biztosított autó. A kiegészítő biztosítás megkötésével külön casco nélkül is védelmet szerezhetnek az autótulajdonosok. Ezzel ugyanis a biztosító olyankor is megtéríti a kárt, ha a baleset olyan útszakaszon történt, ahol táblával jelezték a vadállatveszélyt, sőt a szolgáltatás kiterjed a saját háziállattal történő ütközésekre is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.12.04
Az amerikai Anderson Economic Group piackutató október végén megjelent tanulmánya meglepő dolgot....
2021.12.04
A Deep Space Projekt néven fejlesztett autó közel egymilliárd forintba fog kerülni. ..
2021.12.04
A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte az első Forma-1-es....
2021.12.04
Az EQXX-ről újabb adatokat és egy képet hoztak nyilvánosságra. ..
2021.12.04
A Toyota prémiummárkájának első dedikált villanyautóját RZ-nek fogják hívni. ..
2021.12.04
Idén már hat kivilágított villamost és az ünnepi fogaskerekűt indította útjára december első napján....
2021.12.04
A Fiat Mirafiori gyárát elektromos járművek gyártóközpontjává kívánja átalakítani a Stellantis.....
2021.12.04
Lengyelországban jelentősen csökkent az új autók és kisteherautók eladása novemberben éves szinten....
2021.12.04
A GR86 értékesítését 2024-re le fogják állítani Európában, méghozzá szokatlan okból. ..
2021.12.04
A kispesti rendőrök még aznap rajtaütöttek a lopással gyanúsítható férfi telephelyén; a Jaguárt....